Gå til innhold

Bekkenløsning vs "vanlig" vondt i ryggen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan kjenner man forskjell på bekkenløsning og "vanlig" vondt i ryggen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Polyanna, ikke innl.
Skrevet

Etter det jeg har forstått så sitter ikke bekkenløsningsvondt i ryggen, men i bekkenet, altså området rundt halebenet, inne i rompeballene og fremme i symfyset (skambenet). Husk at alle gravide får bekkenløsning, og veldig mange får litt vondt pga. av denne løsningen. Løsningen skjer pga. av et hormon som heter relaxin, og som gjør at bekkenet løsner i sammenføyningene, for å gjøre klar til fødselen. Veldig veldig få av dem som får litt vondt, får større plager, hvis de er flinke til å lytte til kroppen og ikke gjøre det som gjør vondt. Noen få opplever dessverre skikkelig invalidiserende bekkenløsning, stakkars! :cry:

Selv hadde jeg litt vondt i symfysen fra ca. 4. måned. Smertene kom og gikk, men ble aldri ordentlig ille. Det kjentes litt ut som når man ramler ned på stanga på en herresykkel. *au*

Husk å unngå "skreving", hold beina mest mulig samlet, og ALLTID holde dem samlet når du legger vekt på den, fx. inn og ut av bil, ut av senga, osv. Fiskebeingåing på ski eller heller ikke å anbefale..... Får du vondt når du er ute og går tur, ta en pause, eller ta bussen hjem. Svømming er super forebygging - jeg svømte 1000 meter 3-4 ganger i uka siste trimester, og smertene ble så godt som borte! Husk å ta "sparketak" og ikke utovertak med beina.

Venlig ryggvondt er ellers også vanlig under svangerskapet - ryggen skal jo tåle en god del mer vekt!

Polyanna

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg merket at jeg begynnte å få bekkenløsning da jeg skulle dra gulv-matten på plass med den ene foten, DET gjorde vont, mellom skrittet.

Etter en stund fikk jeg vont i ryggen åsså, disse smertene kunne gå nedover langs hele foten, akkorat som isijas-smerter.

Heldigvis er ikke jeg så hardt rammet av bekkenløsning, men jeg må ta mine forholdsregler så jeg ikke får så alt for vont på kveldene.

En stund var det forresten vont å komme seg opp av sengen på morningen,måtte nesten ha hjelp... :)

Moren min derimot, som har født 5 barn hadde ikke bekkenløsning i det hele tatt!! Eneste plagen hun hadde, var at hun gikk over teminen med alle sammen :wink:

Så tvi tvi og lykke til med graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...