Gå til innhold

En potensiell arb.giver vil sjekke referanser FØR innkalling til intervju uten å ha gitt beskjed til søkeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

En venn av meg har søkt på en ledig stilling der mannen min er medeier i firmaet. Jeg spurte mannen min om hvordan det gikk med ansettelsesprosessen og  om de hadde tenkt å kalle inn min venn til intervju. Han sa ja mest sannsynlig, men de hadde tenkt å ringe til søkerens tidligere arb.giver som står på CV( fordi de kjenner den tidligere arb.giveren) for å sjekke referanser. Søkeren har ikke blitt kontaktet ennå, bare sendt inn CV og søknad. Altså, jeg skjønner at alle kjenner alle på et lite tettsted, men mener at dette ikke er greit. Føles nesten som om de går bak ryggen til Søkeren. For Søkeren skal jo selv stille opp med navn til referanser på intervjuet. På CV står det at referanser gis ved forespørsel. 

Er det greit å gjøre det på denne måten ? 

Anonymkode: 3a86d...575

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må presisere at Søkeren vet ingenting om dette, har ikke blitt kontaktet ennå...

Skrevet

Nei, det er ikke greit og god "ansettelsesskikk". 

Anonymkode: f6433...aeb

• Liker 26
Skrevet

Ikke helt fair. Det er jo ingenting som hindrer arbeidsgivere i å ringe hvemsomhelst for å kartlegge en søker, men god praksis er jo å informere søkeren om det på forhånd.

• Liker 9
Skrevet

Og det er heller ikke greit av mannen din og fortelle deg som er utenforstående om disse tingene. Det er brudd på personvern. 

• Liker 21
Skrevet

Det er dårlig stil og uproft. Jeg hadde takket nei til intervju etter et sånt stunt. En arbeidsgiver skal jo også selge seg inn og jeg hadde tenkt at ledelsen var aldeles tonedøv og da sikkert ikke bare i ansettelsesprosesser.

Anonymkode: 41cb8...1cf

• Liker 10
Skrevet

Ikke helt politisk korrekt av arbeidsgiver dette, men når man søker om jobb så må man "tåle" streken. Det er ikke akkurat en grov feil, og når man oppfører referanser så er det normalt å anta at disse blir kontaktet.

Heller ikke politisk korrekt av din mann som gir informasjon til deg om saken. 

Virker som en guttegjeng-bedrift som leker storkarer. 

Anonymkode: 9dd8f...70f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er heller ikke greit av mannen din og fortelle deg som er utenforstående om disse tingene. Det er brudd på personvern. 

Tenkte på det også, ja. Men det var jo han som ba meg kontakte min venn og tipse han om stillingen( siden de trengte nye medarbeidere)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke helt politisk korrekt av arbeidsgiver dette, men når man søker om jobb så må man "tåle" streken. Det er ikke akkurat en grov feil, og når man oppfører referanser så er det normalt å anta at disse blir kontaktet.

Heller ikke politisk korrekt av din mann som gir informasjon til deg om saken. 

Virker som en guttegjeng-bedrift som leker storkarer. 

Referanser ble ikke oppgitt  i CV....

• Liker 4
Skrevet

Virkelig ikke greit!

Milevis over streken. 

Anonymkode: 35cfa...92b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah, jeg misforstod. Trodde det var snakk om referanser. 

Men ja, nei, det er ikke god stil. Tvert imot! Det er ikke en strek som skal tolereres. Man skal forholde seg til referanser, og mangler man referanser så spør man kandidaten om det. 

Guttegjeng-bedrift som leker storkarer, altså. Inkompetente og arrogante. Ikke en jobb jeg ville ha hatt! 

• Liker 6
Skrevet

jeg er tillitsvalgt, og i teorien har man lov til dette. det frarådes derimot av ulike årsaker bla  for samarbeid med potensiell arbeidstaker og mulighet for å ikke snevre inn og forhåndsdømme søker. 

Anonymkode: f5a7a...b52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg er tillitsvalgt, og i teorien har man lov til dette. det frarådes derimot av ulike årsaker bla  for samarbeid med potensiell arbeidstaker og mulighet for å ikke snevre inn og forhåndsdømme søker. 

så nå at referanser ikke stod i CV. 

man har i offentlig sektor ikke lov til å sjekke referanser på andre enn de søker har oppgitt. 

i privat sektor derimot er det fritt vilt. 

• Liker 2
Skrevet

Det er uproft. Enn om søkeren ikke har informert egen arbeidsgiver om vurdering av jobbbytte. Mest sannsynlig ikke. Så søkeren kan potensielt settes i en vanskelig situasjon. Synes ikke det er greit jeg. Varselflagg rett og slett. 

Kanskje mannen din burde si at det høres uproft ut?

• Liker 11
Skrevet

Ok, interessant. Så en potensiell arb.giver kan plukke ut hvem som helst på søkerens CV og begynne å ringe for å forhøre seg om vedkommende? Uten at søkeren har vært på intervju og i det hele tatt oppført referanser. Referanser står ikke på CV.

• Liker 1
Skrevet

Hadde med 100% sikkerhet takket nei til jobb i denne bedriften om jeg visste om denne strategien

Anonymkode: 3378d...078

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

så nå at referanser ikke stod i CV. 

man har i offentlig sektor ikke lov til å sjekke referanser på andre enn de søker har oppgitt. 

i privat sektor derimot er det fritt vilt. 

Det er privat sektor, ja. Jeg har jobbet mange steder privat. Ingen har ringt andre referanser enn det som var oppgitt og dersom de hadde lyst til å ringe en annen referanse spurte de meg først om det var greit. Referanser skal jo varsles også på forhånd 

• Liker 1
Skrevet
Marimba skrev (5 minutter siden):

Det er uproft. Enn om søkeren ikke har informert egen arbeidsgiver om vurdering av jobbbytte. Mest sannsynlig ikke. Så søkeren kan potensielt settes i en vanskelig situasjon. Synes ikke det er greit jeg. Varselflagg rett og slett. 

Kanskje mannen din burde si at det høres uproft ut?

Søkeren er uten jobb akkurat nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilken lov sier at det er brudd på personvern å fortelle hvem som har søkt på stilling i privat bedrift? Til og med i offentlige stillinger, kan man få liste over søkere... 

Anonymkode: 9316a...f0f

• Liker 2
Skrevet

Hvilken lov sier at det er brudd på personvern å fortelle hvem som har søkt på stilling i privat bedrift? Til og med i offentlige stillinger, kan man få liste over søkere... 

Anonymkode: 9316a...f0f

Trådsstarter her. Det er et godt poeng. Greie var at mannen min selv ba meg om å oppmuntre mine venner/bekjente om å søke på jobb der fordi de trengte folk. Senest i går kveld spurte han meg om de hadde sendt inn søknad da de trenger nye folk fort. Så, jeg har på måte vært litt involvert i prosessen mtp at jeg har funnet folk som kan søke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...