Gå til innhold

Lønnsforhandlinger: hvor stor prosentøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det lokale lønnsforhandlinger, og jeg har aldri vært med på det før. Hvor stor økning er det normalt å be om, hvor stor økning kan man forvente å få? Kan jeg f.eks. be om 10% av det jeg tjener nå hvis jeg har økt vesentlig i erfaring, kvalifikasjoner og ansvar? Hva ville du bedt om?

Anonymkode: 31e2f...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du må utdype litt mer hvis du ønsker svar. 

Anonymkode: 148de...388

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror nok du må utdype litt mer hvis du ønsker svar. 

Hva skal jeg utdype? Jeg spør jo hva du ville bedt om. Er det uhørt med 10%, er 2% normalt, ber man om 5-10-20-100.000 økning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det lokale lønnsforhandlinger, og jeg har aldri vært med på det før. Hvor stor økning er det normalt å be om, hvor stor økning kan man forvente å få? Kan jeg f.eks. be om 10% av det jeg tjener nå hvis jeg har økt vesentlig i erfaring, kvalifikasjoner og ansvar? Hva ville du bedt om?

10% hørtes drøyt mye ut! 

Og lokale lønnsforhandler har som regel lite prosenter å utgi, iallefall til enkeltpersoner. Prosenter går vel mer på grupper, altså stillingsgrupper. Lokale lønnsforhandlinger på individnivå handler mer om økning i lønnsramme, lønnstrinn og eventuelt kronetillegg utover lønnen som følge av ekstra erfaring, kvalifikasjon og ansvar. 

Du må ha en særdeles ekstraordinær begrunnelse om du tror du skal ha 10% økning.

Anonymkode: 40549...5c6

• Liker 4
Skrevet

10% lønnsøkning var drøyt, med mindre du har fått vesentlig økt arbeidsmengde eller oppgaver med økt ansvar. 🤔

Anonymkode: 8426b...e36

• Liker 1
Skrevet

10 % var mye ja. Jobber i det offentlige og er fornøyd hvis jeg hopper opp et lønnstrinn liksom. Det er det jo ikke bestandig man får heller.

Anonymkode: a0df6...e79

Skrevet

Dette er svært avhengig av hvilken stilling du har, hvilke resultater du har gitt, om du har økt kvalifikasjonene dine nevneverdig og ikke minst hvor stort ansvar du bærer. I tillegg er det gjerne variasjoner på det private og offentlige. 

10 % høres mye ut, men det kan f.eks være realistisk dersom du går fra en stilling uten ansvar til en lederstilling i det private. 

Anonymkode: 49c78...3c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal jeg utdype? Jeg spør jo hva du ville bedt om. Er det uhørt med 10%, er 2% normalt, ber man om 5-10-20-100.000 økning?

Det kommer an på bransje, type stilling, hva økningen i ansvar medfører. Er det offentlig, eller privat. Har du fått lønnsøkning gjennom sentralt oppgjør osv. Du sier du har økt vesentlig i erfaring. Snakker vi da over flere år, eller hva mener du? Har du tatt noe utdanning siden du har økte kvalifikasjoner? 

Og si at noe er vanlig innenfor lønnsforhandlinger tror jeg nok blir vanskelig, det vil variere veldig. 

Skrevet

Er det staten? I såfall er det vel ca 1,8% til hver, i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 32540...634

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det staten? I såfall er det vel ca 1,8% til hver, i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 32540...634

Det hørtes mye ut til å være staten der jeg jobber 😅 Fikk 0,5 % i fjor jeg. 

Anonymkode: 44924...ce6

Skrevet

Okei, nå har jeg hørt hva de fikk ved sist lokale lønnsforhandling. Alle på avdelingen økte 6-8%, så da er kanskje ikke 10% helt uhørt?

Jeg har bare jobbet ett år, men har lært utrolig mye og har blitt satt på en rekke vanskelige prosjekter og overtatt oppgaver som har vært for utfordrende for enkelte på avdelingen. Fra og med årsskiftet skal jeg få enda større ansvar og flere prosjekter, kan jeg legge det inn i grunnlaget? Vi får trolig ikke ny lønnsforhandling på 4-5 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi får trolig ikke ny lønnsforhandling på 4-5 år. 

Vil det si at du ikke får lønnsøkning i løpet av de årene, eller bare ikke kan forhandle? 

Det er jo bare å kjøre på uansett, får du ikke det du krever, så får du ikke. 

I min jobb er det normale en lønnsøkning på 3 % årlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil det si at du ikke får lønnsøkning i løpet av de årene, eller bare ikke kan forhandle? 

Det er jo bare å kjøre på uansett, får du ikke det du krever, så får du ikke. 

I min jobb er det normale en lønnsøkning på 3 % årlig. 

Ikke med mindre jeg forhandler selv, men det er ikke kutyme for det mellom de lokale lønnsforhandlingene. Det normale er ved ansettelse, etter ett år og ved de lokale forhandlingene. Min ettårige forhandling og de lokale blir jo slått sammen på et vis. 

Skrevet

Har dere ikke lokale forhandlinger annet hvert år?

Jeg har bedt om 8 %, regner ikke med at jeg får alt, men skader ikke å prøve. For meg har lokale forhandlinger vært den beste måten å øke lønna på.

Anonymkode: 86e34...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hørtes mye ut til å være staten der jeg jobber 😅 Fikk 0,5 % i fjor jeg. 

Anonymkode: 44924...ce6

I fjor ja, men i år er det 1,8 % til fordeling lokalt. Dette kommer i tillegg til det  har alle statsansatte fått 1. mai, ca 7000-14000 kr. 
Alle får ikke 1,8%  noen får mer, andre mindre. Men ingen får 10%  

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har dere ikke lokale forhandlinger annet hvert år?

Jeg har bedt om 8 %, regner ikke med at jeg får alt, men skader ikke å prøve. For meg har lokale forhandlinger vært den beste måten å øke lønna på.

Nei, vi har ikke hatt lokale forhandlinger siden 2017, så må nesten bare prøve meg. Man får kanskje mindre enn man ber om uansett, så kanskje greit å be om litt ekstra?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, vi har ikke hatt lokale forhandlinger siden 2017, så må nesten bare prøve meg. Man får kanskje mindre enn man ber om uansett, så kanskje greit å be om litt ekstra?

Be om litt ekstra, det verste som kan skje er at du ikke får det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke med mindre jeg forhandler selv, men det er ikke kutyme for det mellom de lokale lønnsforhandlingene. Det normale er ved ansettelse, etter ett år og ved de lokale forhandlingene. Min ettårige forhandling og de lokale blir jo slått sammen på et vis. 

Ok, men da høres ikke 10 % så mye ut egentlig. 10 % kan være ganske mye på et år, men hvis det kan gå 4-5 år til neste lønnsøkning er det ikke så mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei, nå har jeg hørt hva de fikk ved sist lokale lønnsforhandling. Alle på avdelingen økte 6-8%, så da er kanskje ikke 10% helt uhørt?

Dette høres ut som om at fagforeningene har fått inn et samlet gruppekrav gjennom lokale lønnsforhandlinger. Ikke at folk har søkt på egenhånd og alle har fått det innvilget individuelt. 

Jeg anbefaler deg å sjekke med fagforeningen din om der er noen gruppekrav du kan melde deg opp på. Det bør du for øvrig få informasjon om. 

Anonymkode: 40549...5c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan ikke argumentere med at du har fått bedre erfaring og kvalifikasjoner, det er det jo arbeidsgiver som allerede har betalt deg for å tilegne deg. 

Mer ansvar, høy effektivitet og flere oppgaver er gode argumenter. 

Er dette i privat sektor ville jeg forhandlet i kroner, ikke i prosent. 

Anonymkode: 0bdef...2e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...