Gå til innhold

Fosterfamilie, utgiftsdekning til overs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har fosterbarn og får i overkant av 7000kr i utgiftsdekning i måneden, pluss barnetrygd, la oss si at vi bruker rundt 5000kr i måneden på fosterbarnet på kost, aktiviteter, mobil, klær osv. og har rundt 3000kr igjen hver måned, skal de betales tilbake til bufdir eller kan det f.eks. Spares til å bruke på større kostnader som flybillett og kostnader til barnet ifm. Sommerferie, og også spare noe på en egen konto til barnet fram mot sertifikat f.eks?

Anonymkode: a9a90...def

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som har vært i skikkelige fosterhjem eller har vært fosterhjem har valgt å spare barnetrygden sånn at barnet kan ta lappen og eventuelt har noe til overs når hen skal ut for seg selv.

• Liker 7
Skrevet

Kjenner noen som har 2 fosterbarn. Etter de fikk fosterbarn kjøpte de større hus og bygget ny hytte på fjellet. Tviler på at de sparer til barna for å si det slik…  Jeg ville satt overskuddet på en egen konto og brukt det på barnet i en eller annen form. Om det ikke ble brukt opp ville jeg gitt det til barnet etter fylte 18 år som «startkapital». 

Anonymkode: f4e47...ab2

• Liker 1
Skrevet

De skal ikke tilbakebetales. Pengene kan du, som du foreslår: spare til større utgifter. Flybilletter, vinterjakke, sovepose og så videre.

Er det noe til overs er det hyggelig om dere sparer dette til barnet (eventuelt kjøper dyrere bursdagsgave elns). Dere vil ikke bli bedt om å bevise at dere har brukt opp pengene på barnet på noe som helst tidspunkt. 

Anonymkode: 89d35...edd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville spart det til barnet fikk bruk for det. Flybilletter, ferietur, førerkort.

Anonymkode: 4faf9...a41

• Liker 1
Skrevet

Utgiftsdekningen er din, så du bruker den etter behov. Det vil si at du sparer til større utgifter, som ferie, skoleturer, komf og evnt lappen feks. Er det enda mer igjen kan du jo spare til feks BSU når det blir gammelt nok til det. 

Du betaler ikke tilbake resterende beløp. 

Anonymkode: 85c8a...ea1

Skrevet

Høres ut som du har en ungdom i fosterhjem, erfaring tilsier at de pengene kommer til å komme godt med. Spar de, det kommer nok utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...