Gå til innhold

Hvorfor er man mer glad i sine barn, enn sine foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man gjør alt for barna sine, men ikke for foreldrene...

Anonymkode: 69d24...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man gjør alt for barna sine, men ikke for foreldrene...

Anonymkode: 69d24...d4f

Man har valgt å få barn. Man har ikke valgt foreldre. 

Anonymkode: 7d3a7...954

• Liker 9
Skrevet

Fordi du har valgt å lage og bære frem barnet. Du har ansvaret for at barnet er kommet til verden.

Anonymkode: 30c50...e24

Skrevet

Man har jo et annet ansvar da. Men vil ikke si det er stor forskjell egentlig. Ville stort sett gjort alt for foreldrene mine også, men de er jo også voksne mennesker som tar egne valg og som derfor i større grad må forholde seg til konsekvensene.

Anonymkode: 294dd...2b0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man har valgt å få barn. Man har ikke valgt foreldre. 

Anonymkode: 7d3a7...954

Akkurat. 

Man har valgt å få barn, man har ikke valgt å bli født og ha de foreldrene man fikk.

Barn er noe helt annet enn foreldre. 

Skrevet

Fordi det er naturens gang at de gamle skal dø? 

Fordi man har instinkt på å ta vare på eget avkom for å videreføre genene?

Fordi barn har man ofte ønsket seg og valgt å få, mens foreldre har man ikke valgt? 

Fordi barn er søtere og mer sjarmerende?

Anonymkode: 7ac53...98c

• Liker 3
Skrevet

Det ligger i biologien; man beskytter automatisk barna. Det handler ikke om å være mer glad i eller ikke.... 

"Man velger ikke foreldre" - for et teit utsagn. Man velger ikke barna heller.... 🙄

Jeg elsker foreldrene mine, min bror og barna, men har et naturlig beskyttelsesinstinkt for barna. Mine foreldre forguder meg over alt på jord, selv om jeg snart er 50 år. Helt naturlig, og handler ikke om at man ikke fikk velge foreldre.... 

Anonymkode: 1529f...1b7

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det ligger i biologien; man beskytter automatisk barna. Det handler ikke om å være mer glad i eller ikke.... 

"Man velger ikke foreldre" - for et teit utsagn. Man velger ikke barna heller.... 🙄

Jeg elsker foreldrene mine, min bror og barna, men har et naturlig beskyttelsesinstinkt for barna. Mine foreldre forguder meg over alt på jord, selv om jeg snart er 50 år. Helt naturlig, og handler ikke om at man ikke fikk velge foreldre.... 

Enig. Jeg er 35 og foreldrene mine er fremdeles helt på tuppa etter meg, akkurat slik jeg er helt på tuppa etter sønnen min og tenker på han store deler av dagen, mye bekymringer og ekstremt mye kjærlighet. Det er sånn det skal være, man elsker jo ofte foreldrene sine selv om.

Anonymkode: 0de91...10b

• Liker 1
Skrevet

Fordi instinket vårt er å føre genene våre videre. Da gjør vi alt for barna våre, for å sikre at de kan føre våre gener videre senere.

Våre foreldre kan ikke føre våre gener videre...

Anonymkode: dab0c...0b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Min mor er ubrukelig 

Anonymkode: 78666...ab0

Skrevet

Jeg er like glad i min mamma som jeg er i mine barn, og gjør alt jeg kan for at hun skal ha det bra og. Akkurat som jeg gjorde for pappa da han levde. Familie er alt for meg og det innebærer barn, foreldre og søsken. 

Anonymkode: 1facc...d02

Skrevet

Som med det meste annet har det en åpenbar evolusjonær forklaring. Og den er så åpenbar at den ikke trengs å forklares..men siden mange folk nå for tiden ikke ser ut til å ha greie på biologi overhodet og tror alt er en sosial konstruksjon, kan de kanskje trenge det likevel.

Dine barn er de som fører genene dine videre. De har potensiale til å få egne barn, barnebarn osv. Foreldre har ikke det for de er gamle og har allerede gjort jobben sin. Naturens gang heter det visst. Og det er en prosess som har foregått så lenge det har vært reproduserende organismer på jorden (1 mrd år +-).

Så det å føre genene videre er nedkodet i DNA hos de fleste levende organismer. Nå finnes det riktignok folk for tiden som steriliserer seg for å "spare klimaet" eller noe i den dur. Dette er det som er sosialt konstruert og unaturlig. 

Skrevet

I mange utenlandske kulturer er det motsatt. Foreldre og søsken er viktigere enn barna.

Anonymkode: e3360...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...