AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Har en baby på 6,5 mnd som nekter å spise noe annet enn én type grøt og morsmelkerstatning. Begynte med smaksprøver ved 4 mnd, og i starten gikk det kjempebra! Han elsket blant annet søtpotet og gulrot, laget hjemme. Jeg tenkte å introdusere flere grønnsaker, og blandet en dag inn en grønnsak til, og etter det nekter han å spise grønnsaksmos igjen😩 Har prøvd å blande med mye mme, men han nekter. Vil helst i hjemmelaget mat, men for å få han igang igjen så har jeg prøvd glass fra butikken. Det er omtrent nekt på det også, men får lurt inn et par skjeer. Grøt spiser han kun én type også.. har prøvd å introdusere andre kornsorter, men det nekter han. Hva gjør man i sånne tilfeller? jeg tilbyr hver eneste dag, og hver dag går det i søpla Anonymkode: f8c9b...7d8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Har en baby på 6,5 mnd som nekter å spise noe annet enn én type grøt og morsmelkerstatning. Begynte med smaksprøver ved 4 mnd, og i starten gikk det kjempebra! Han elsket blant annet søtpotet og gulrot, laget hjemme. Jeg tenkte å introdusere flere grønnsaker, og blandet en dag inn en grønnsak til, og etter det nekter han å spise grønnsaksmos igjen😩 Har prøvd å blande med mye mme, men han nekter. Vil helst i hjemmelaget mat, men for å få han igang igjen så har jeg prøvd glass fra butikken. Det er omtrent nekt på det også, men får lurt inn et par skjeer. Grøt spiser han kun én type også.. har prøvd å introdusere andre kornsorter, men det nekter han. Hva gjør man i sånne tilfeller? jeg tilbyr hver eneste dag, og hver dag går det i søpla Anonymkode: f8c9b...7d8 Bare å fortsette å tilby En dag løsner det. Vi prioriterer å sitte ned og spise med barnet slik at det ser at vi spiser og koser oss og hygger oss med maten. Du kan også lese deg opp på babystyrt mattilvenning? Her er mini over et år og spiser godt hvis hen får holde i skjeen selv, men nekter å spise hvis vi mater (innimellom). Anonymkode: 68c5b...d50 3
Porkupine Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Tilby, ja. Ellers sniker jeg grønnsaker inn i alt barnet spiser. Rasper gulrøtter inn i det meste. 😅
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Han er jo knøttliten? Bare fortsett å tilby? Kok det ihjel og la han smake selv Anonymkode: 8f8eb...c48
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en baby på 6,5 mnd som nekter å spise noe annet enn én type grøt og morsmelkerstatning. Begynte med smaksprøver ved 4 mnd, og i starten gikk det kjempebra! Han elsket blant annet søtpotet og gulrot, laget hjemme. Jeg tenkte å introdusere flere grønnsaker, og blandet en dag inn en grønnsak til, og etter det nekter han å spise grønnsaksmos igjen😩 Har prøvd å blande med mye mme, men han nekter. Vil helst i hjemmelaget mat, men for å få han igang igjen så har jeg prøvd glass fra butikken. Det er omtrent nekt på det også, men får lurt inn et par skjeer. Grøt spiser han kun én type også.. har prøvd å introdusere andre kornsorter, men det nekter han. Hva gjør man i sånne tilfeller? jeg tilbyr hver eneste dag, og hver dag går det i søpla Anonymkode: f8c9b...7d8 En særspiser altså. Jeg ville vurdert om kanskje fastlegen kan henvise til ernæringsfysiolog for veiledning i forhold til særspising. Bedre å ta det tidlig enn å ha det hengende og bli et større problem. Anonymkode: df7a5...0f2
Adara Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare å fortsette å tilby En dag løsner det. Vi prioriterer å sitte ned og spise med barnet slik at det ser at vi spiser og koser oss og hygger oss med maten. Du kan også lese deg opp på babystyrt mattilvenning? Her er mini over et år og spiser godt hvis hen får holde i skjeen selv, men nekter å spise hvis vi mater (innimellom). Anonymkode: 68c5b...d50 Er det noe grunn for at du bruker pronomen hen?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En særspiser altså. Jeg ville vurdert om kanskje fastlegen kan henvise til ernæringsfysiolog for veiledning i forhold til særspising. Bedre å ta det tidlig enn å ha det hengende og bli et større problem. Anonymkode: df7a5...0f2 Er du seriøs? Anonymkode: f8c9b...7d8 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: En særspiser altså. Jeg ville vurdert om kanskje fastlegen kan henvise til ernæringsfysiolog for veiledning i forhold til særspising. Bedre å ta det tidlig enn å ha det hengende og bli et større problem. Anonymkode: df7a5...0f2 Dummeste jeg har lest. Det er en baby på 6 mnd, ikke en "særspiser". En særspiser er noen som har så store utfordringer med selektiv spising at det går utover næringsbehovet. Anonymkode: e2e97...22a 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Alt blir jo puttet i munnen i den alderen. Prøvd å bare sette tallerken med lunken grønnsaksmos foran ham? Varer nok ikke lenge før han har puttet hånda godt nedi maten og klint det utover hele ansiktet... og kanskje litt inn i munnen. Anonymkode: d1c73...2a9 1
Blomsterpotta Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): En særspiser altså. Jeg ville vurdert om kanskje fastlegen kan henvise til ernæringsfysiolog for veiledning i forhold til særspising. Bedre å ta det tidlig enn å ha det hengende og bli et større problem. Anonymkode: df7a5...0f2 Hva skal den ernæringsfysiologen gjøre? Stappe maten ned i halsen på baby? Håper ikke du er seriøs 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Eldste spiste kun hjemmelaget (most) middag. Ingen glass ble akseptert. Lagde ulike typer gryter og blandet i mange forskjellige grønnsaker. Var ikke interessert i å spise selv. En dag var det plutselig slutt på spising av most middag og da ble det også slutt på grønnsaksspisingen. Er nå tre og kan til nøds spise et par maiskorn, ellers er det ingen grønnsaker som går i munnen 😳 Yngste har hele tiden vært mye mer nyskjerrig på mat enn eldste og viste tidlig interesse for å spise selv. Yngste har imidlertid ikke likt (most) middag, verken kjøpt eller hjemmelaget og det er derfor lite grønnsaker som blir spist. Smaker på alt, noe svelges og noe spyttes ut. Jeg stresser ikke med grønnsakene med noen av de og tenker det går seg til etterhvert. Anonymkode: b3e88...829 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Adara skrev (2 timer siden): Er det noe grunn for at du bruker pronomen hen? Ikke meg du spør, men: Fordi det er dritpraktisk å bruke når kjønn er irrelevant! Slutt å avspore Anonymkode: 8f8eb...c48
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du seriøs? Anonymkode: f8c9b...7d8 Blomsterpotta skrev (1 time siden): Hva skal den ernæringsfysiologen gjøre? Stappe maten ned i halsen på baby? Håper ikke du er seriøs AnonymBruker skrev (1 time siden): Dummeste jeg har lest. Det er en baby på 6 mnd, ikke en "særspiser". En særspiser er noen som har så store utfordringer med selektiv spising at det går utover næringsbehovet. Anonymkode: e2e97...22a Jeg tipper AB-en håner TS som allerede ved 6 måneder synes babyen er vanskelig i matveien Anonymkode: 8f8eb...c48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå