Gå til innhold

Ok å fortelle kun min mor om graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 5 uker på vei, og synes det er tidlig å fortelle andre. Er min første graviditet. 

Neste helg skal vi på en årlig samling hos min mor (vi bor ulike steder). Alle tre søsken med partnere kommer. 

Det blir vanskelig å skjule at jeg ikke drikker da det har vært tradisjon at alle overnatter og god frokost dagen derpå. 

Jeg er redd for SA og jeg er typen som liker å sørge litt i fred. Ser for meg at det beste for meg er å få sørget litt og deretter vurdere å fortelle de vi ønsker.

Jeg stoler jo selvsagt mest på min egen mor og vet at hun vil respektere min måte å sørge på. 

Er det dumt å fortelle kun min mor om graviditet så tidlig? Og ikke hans familie? Jeg vet nok min samboer ønsker at begge vet, men jeg føler liksom litt på at hvis noe galt skjer, så er det jo rent fysisk jeg som går gjennom det. 

Anonymkode: 9ae81...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa det til mine foreldre noen uker før vi sa det til svigers, men det var en beslutning vi tok sammen da og det var også litt praktiske grunner til det (når vi møtte dem og ville gjerne si det personlig ikke over telefon). Sa jo til mine foreldre at det var tidlig og at de ikke måtte si det videre ennå og det gjorde de såklart ikke (stoler på dem de er ikke sånne som deler ting om man ikke vil) :) Prat med partneren din og forklar hvorfor du vil si det og hør hva han tenker. 

Anonymkode: e57bb...038

Skrevet

Hvis din samboer ønsker å fortelle det til sin familie bare fordi du gjør det, så synes jeg at han kan vente. Hvis han ønsker å fortelle de det fordi han kan trenge støtte, så burde han få lov til det. Men han kan jo også si til de at hvis det går galt så ønsker han at de skal la deg sørge i fred.

Selv om det er du som må gjennomgå en abort fysisk, skal man ikke undervurdere hvilken psykisk påkjennelse det kan ha for mannen.

• Liker 1
Skrevet

bare si du har mensen/vondt i armen/vondt i ryggen og går på smertestillende, og at du ikke drikker pga det. 

Anonymkode: 7221a...51b

Skrevet

Du sier det selvfølgelig til hven du vil ♥️ Har ikke meldeplikt til noen som helst.

Skrevet

Hva om samboeren din ønsker å snakke med sin mor, om det skulle bli SA? Du trenger jo ikke å snakke med henne om det, om du ikke vil.

Anonymkode: aac83...8fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om samboeren din ønsker å snakke med sin mor, om det skulle bli SA? Du trenger jo ikke å snakke med henne om det, om du ikke vil.

Anonymkode: aac83...8fa

Svigermor er ikke kjent for å være så god å holde på hemmeligheter, hvertfall ikke slike store hemmeligheter. Selvsagt kan det hende han trenger støtte, men tenker jo at det er mulig å fortelle om eventuell SA hvis det skjer. Men da er det jo greit å få et par dager på seg å sørge i fred.

Anonymkode: 9ae81...48f

Skrevet

Dette er noe du selv må velge, hva er best for dere i denne situasjonen. Du kan jo fortelle det i god tro, fortelle om din bekymring for SA og at du ikke vil andre skal vite det. Mest sannsynlig vil du møte forståelse der. Hvis du ikke ønsker det og for å komme deg unna alkoholen kan du jo si at du skal kjøre hjem i kveld eller at du går på antibiotika pga. en urinveisinfeksjon, så du ikke vil drikke?

Anonymkode: 532f2...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...