Gå til innhold

Hvordan skjer aksjehandel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å handle litt aksjer på Nordnet, og det er en ting jeg ikke har klart for meg. Merk, har ikke planer om noen storhandel, bare lurer på hvordan det konkret gjøres. Hvis en aksje har laveste salgspris på feks 100,00kr og jeg ønsker å kjøpe 100 000 aksjer, som innebærer at jeg må opp noe i pris for å få tak i så mange aksjer. La oss si at jeg da må opp til 102,00 kr. Skal man da legge inn 102 kr som kjøpspris og systemet støvsuger markedet for aksjer opp til den prisen, altså at man begynner å kjøpe på 100,00 og går opp til så mange man har kjøpt 100 000. Eller vil ordren gå inn på 102, så det er den prisen man kjøper alle aksjer til? 

Anonymkode: 2e0b5...df7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du på din side legger inn en kjøpsordre, en selger på sin side legger inn en salgsordre, megleren matcher disse ordrene. Hvordan de blir matchet, kommer litt an på algoritmen/policy som  blir benyttet.  

Anonymkode: f0a46...e2b

Skrevet

Forutsatt at det ikke er snakk om en svært lite omsettelig aksje/aksje med lavt handelsvolum så vil det normalt ligge mange kjøps og salgsordre i markedet til enhver tid.

Så om du legg inn 102kr og det ligg salgsordre på 101 så får du kjøpt alle på 101kr før det handles for 102.

Det er allikevel lite smart å handle på denne måten om det ikke er helt nødvendig å skaffe aksjene raskt/evt del av taktikk. Normalt skjer oppkjøp over salgspris kun når det skal handles for millionbeløp, eller ved nyheter som gir rekyl i en aksjekurs. De fleste mindre kjøp inntil noen hundre tusen på en normal dag klarer man fint å handle på eller under eksisterende salgsordre, og de fleste meglerhus tillater endring i ordre gjennom dagen uten at det medfører høyere kurtasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...