Gå til innhold

Virker som mange er uenig i Maren (Fra bølle til bestevenn). Tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at mange har mye i mot Maren i "Fra bølle til bestevenn". Leste også et innlegg i en avis om henne. Husker ikke helt detaljene, men var noe med at de har jo minimalt med tid på seg og at det blir filmet slik det ser ut som at hundene er stor fremgang. Det kan jo godt hende det er sant. Og at det blir jo mer for underholdningens del, det med å la noen hunder hilse for nær så de "klikker" osv. 

Jeg kan jo forstå at det kanskje ikke er den mest optimale måten, men det jo nesten slik de må filme dersom man skal få alt frem på tv. Det jeg synes er bra, er at vi andre om også har problemhunder, får et innblikk i andres hverdag. Vi er ikke alene. Og man ser jo ofte at det stort sett er eieren som har gjort ting litt feil. F.eks vært overbeskyttende eller hjulpet hunden for mye. 

Jeg synes det virker som Maren prøver å finne beste løsning for akkurat den hunden hun trener. F.eks i forrige sesong da eierne til en hund måtte trampe for å få kontakt. Mange hunder trenger ikke tramping og vanlig kontakttrening, godbiter eller lek holder. Men så finnes det jo selvsagt variasjon hos hunder. Det blir litt som å sammenligne med barn med ADHD. Noen barn roer seg kanskje om de blir pratet rolig til, mens andre igjen roer seg først når noen er litt mer klar og tydelig, og kanskje må få hjelp til å gjøre noe annet for å koble av. Det er jo ikke snakk om at Maren er for fysisk straff. 

Noen tanker?

Anonymkode: 6b671...2d5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at programmet er klippet på en måte som utelukker viktig informasjon. Vi får se hva Maren mener må bli gjort med hver hund, men knapt noe som helst om hvorfor. Det er lite informasjon om hvordan hunder fungerer og hvordan de lærer. Et lite hint her og der om viktigheten om avstand, kontakttrening etc, men de går aldri dypere inn på det. Med den hunden som ikke engang kunne navnet sitt, så forventet jeg at programmet skulle vise litt om hvordan man gir ord verdi, men nei, ingenting. 

Programmet er underholdende, men ikke særlig lærerikt.

Anonymkode: 59878...fbf

• Liker 3
Skrevet

Det finnes allerede en tråd om programmet. 

Anonymkode: 34a44...72b

Skrevet

Jeg synes Maren er flink.

Men jeg sitter og gremmes når jeg ser på dette programmet...

Det er underholdning. Det skjer jo fryktelig mye utenfor kameraet også, og jeg vil tro (håpe) deltagerne får ganske god læring av å være med på dette.

Men det skjer flere ting jeg tenker kunne vært håndtert på en mye bedre måte.

At de lar hundene hilse på hverandre, når det helt tydelig ikke er det hundene vil, synes jeg er synd. Det blir underholdning av det, og klart det kan være læring for andre å vise hvordan ting IKKE bør gjøres, men på bekostning av hundene som er med. Jeg synes deltagerne burde fått mye klarere føringer fra starten på hva de skal/ikke skal gjøre, for å få et best mulig læringsutbytte, og gjøre situasjonen best mulig for hundene. 

Det vises også noen treningsmetoder jeg ikke er enig i. Eksponering for triggere, f.eks, skjer ofte på alt for liten avstand i starten. Flooding, altså overeksponering, brukes, særlig på border collien som var med sist gang. Det kan fungere når det gjøres av profesjonelle, men er ikke noe amatører bør gi seg i kast med! Det brukes en salig blanding av forsterkning og straff, og man skal ha innmari god timing for å få det til å fungere sammen. De legger vekt på at timing er viktig, men de skulle belyst det enda mer.

Og som noen over skriver - veldig lite bakgrunnsinformasjon. Hvorfor de bruker metodene de gjør, hvorfor det virker eller ikke virker, og hvordan ulike metoder virker inn på hunden. Hvorfor det er så viktig at fører har god timing, riktig belønning til riktig tid, og hvordan man best mulig kan sette hunden opp for å lykkes. 

Jeg tror programmet har noe for seg, og at noen nok kan lære litt av det. Men jeg skjønner godt kritikken også. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker programmet veldig godt. Det er klart at det er mer underholdning enn faktisk hundetrening som vises, men jeg synes NRK er flinke til å følge opp programmet med artikler på nettsiden, nett-treff hvor Maren svarer på lesernes/seernes spørsmål, korte videoer med tips og triks osv. Jeg synes det kommer tydelig fram at det som vises på TV bare er en brøkdel av arbeidet som faktisk gjøres med hundene mellom filmingen og hjemme.

Jeg tenker også at programmet er viktig, fordi jeg tror at mange (spesielt under korona) skaffer seg hund og tenker at den svært enkelt vil gå fra å være en søt valp til å bli en rolig, balansert og lydig hund uten særlig mye arbeid fra eiernes side. Det ser man jo i programmet at ikke stemmer. Jeg håper det gir seerne et realistisk bilde av hva som skjer hvis man skaffer seg hund uten å legge inn arbeid i hunden. (Ikke at det nødvendigvis gjelder for alle deltakerne i serien)

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes Maren er utrolig flink! Løsningsorientert og kreativ i hvordan hun kan hjelpe hunden og eierne. Rett og slett dyktig i faget sitt. Ikke minst er hun empatisk og lite fordomsfull mot menneskene bak hunden. 

Anonymkode: e0a81...00b

• Liker 10
Skrevet

Det er nok fordi det er her på KG de fremste ekspertene på det meste holder seg. Også de som er ekspert på hund.

KG asså, må være en fryd for hodejegere.

Anonymkode: 709f8...646

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Kanskje første gangs hundeeiere skulle gått igjennom et kurs før de anskaffet seg hund? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes Maren er utrolig flink! Løsningsorientert og kreativ i hvordan hun kan hjelpe hunden og eierne. Rett og slett dyktig i faget sitt. Ikke minst er hun empatisk og lite fordomsfull mot menneskene bak hunden. 

Anonymkode: e0a81...00b

Ja, virkelig, det skal hun ha! Synes hun møter folk på en fin måte.

Anonymkode: 90ccf...999

• Liker 1
Skrevet

Det blir klippet slik at vi faktisk ikke får sett ALT som gjøres, det er det ikke tid til. Så mye man kanskje reagerer på har egentlig en helt annen historie. 

Anonymkode: c45bc...c94

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...