Gå til innhold

Løksuppe til 185 kroner er hårreisende - BT`s matkritiker får svar på tiltale

Anbefalte innlegg

Skrevet

BTs matkritiker burde vite bedre

Jeg må si jeg er en av de som betaler den prisen som det bes om uten å mukke fordi jeg ikke bare ser på hva jeg kjøper men på helheten.

Forleden besøkte vi Jarmann (Oslo Brygge) med super service fra flotte folk, vi var tre stykker og uten alkohol, forrett eller dessert ble det likevel over 1000 kr, og ja det er dyrt men!
- lokasjon gir skyhøye husleiepriser, og ikke minst det var fantastisk mat. 
Det beste, ingen av oss reagerte på prisen, så hvorfor skal en matkritiker som i utgangspunktet skal si noe om maten og servicen, renhold og utvalg ha en mening om prisen uten å ta med alt som det skrives om i artikkelen? 

Er du en av de som er enig med eier eller med matkritikeren? Hvorfor? 

Anonymkode: 880c1...b76

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hender jeg synes mat på restaurant er noe dyrt (spesielt desserter synes jeg ofte er priset veldig høyt, men skjønner jo at det ligger mer bak prisen enn bare hva som er i retten) men på en fin restaurant ville jeg ikke reagert på en suppe til 185kr, ville tenkt det var helt vanlig pris for en liten rett (har betalt mye mer for feks fiskesuppe på mindre fine steder :P)

Anonymkode: c8803...d17

• Liker 6
Skrevet

Han burde sjekket fiskehallen i Bergen - DET er dyrt det.. og elendig kvalitet også.. :P eller forresten, de fleste langs bryggen egentlig.. Langt mellom de gode matopplevelsene i byen som er billigere enn dette i allefall som fortjener høy score i tillegg syns jeg..  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitat:
På kjøkkenet har vi en sjef som har bakgrunn fra restauranter og hoteller over store deler av verden, og som arbeider langt utover det arbeidsmiljøloven tillater.

Ok, dude, så du innrømmer lovbrudd (og dessuten underbetalt rengjøringspersonell). 
Den løksupppa kan jeg godt styre unna.

Anonymkode: 03b6f...6df

• Liker 31
Skrevet

Det var mye for ei bolle med suppe. 

• Liker 6
Skrevet
FrankDrebin skrev (1 minutt siden):

Syns det var alt for billig jeg.

Laget av fagfolk på et profesjonelt kjøkken i hyggelige lokaler med servering ved bordet. Hvor billig skal folk jobbe for å få tjene deg?

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sitat:
På kjøkkenet har vi en sjef som har bakgrunn fra restauranter og hoteller over store deler av verden, og som arbeider langt utover det arbeidsmiljøloven tillater.

Ok, dude, så du innrømmer lovbrudd (og dessuten underbetalt rengjøringspersonell). 

Dude, arbeidsmiljølovens arbeidstidsordninger gjelder ikke for ledere. Tarifflønn betyr ikke nødvendigvis god lønn. Renholdere kan være underbetalt selv om de ligger på et lønnsnivå som er normalt for yrkesgruppen.

• Liker 16
Skrevet

Jeg syns det er naturlig at en restaurant-anmelder kommenterer prisnivået. På linje med anmeldelser av andre varer eller tjenester. Jeg skal ikke mene noe om 185,- er mye for en løksuppe, men denne anmelderen har jo en viss erfaring og syns vel dette var et avvik som var verdt å kommentere da.

• Liker 19
Skrevet
Jdz skrev (9 minutter siden):

Dude, arbeidsmiljølovens arbeidstidsordninger gjelder ikke for ledere. Tarifflønn betyr ikke nødvendigvis god lønn. Renholdere kan være underbetalt selv om de ligger på et lønnsnivå som er normalt for yrkesgruppen.

ok, det visste jeg ikke, men da blir det jo rart å trekke inn arbeidsmiljøloven hvis den ikke er relevant for kjøkkensjefen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må si jeg er en av de som betaler den prisen som det bes om uten å mukke fordi jeg ikke bare ser på hva jeg kjøper men på helheten.

Forleden besøkte vi Jarmann (Oslo Brygge) med super service fra flotte folk, vi var tre stykker og uten alkohol, forrett eller dessert ble det likevel over 1000 kr, og ja det er dyrt men!
- lokasjon gir skyhøye husleiepriser, og ikke minst det var fantastisk mat. 
Det beste, ingen av oss reagerte på prisen, så hvorfor skal en matkritiker som i utgangspunktet skal si noe om maten og servicen, renhold og utvalg ha en mening om prisen uten å ta med alt som det skrives om i artikkelen? 

Er du en av de som er enig med eier eller med matkritikeren? Hvorfor? 

Jeg er enig.

Jeg synes det ofte klager over priser generelt, uten at det virker til at de som klager faktisk tensker over hva som ligger bak prisene.

"Det koster 899,-, men koster sikkert bare 50,- å produsere på fabrikken!!" Men hva da med leie av fabrikklokale, materialer, prisen for maskiner og utstyr, lønn til fabrikkarbeidere/utviklere/alle ledd i produksjonen, fraktkostnader, embalasje, reklame, rettigheter osv. osv. Det er gikk at produsentene av en gitt vare sitter igjen med en enorm profitt bare fordi varen kan fremstå som overpriset. 

Jeg kan også synes det er dyrt å for eksempel gå til frisøren, men hvordan skulle kostnadene ved blant annet leie av lokaler og lønn til ansatte foregått på en (relativt) forsvarlig måte dersom hårklippen kostet 99,-?

Anonymkode: fefcf...9a2

• Liker 4
Skrevet
StripeteM skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er naturlig at en restaurant-anmelder kommenterer prisnivået. På linje med anmeldelser av andre varer eller tjenester. Jeg skal ikke mene noe om 185,- er mye for en løksuppe, men denne anmelderen har jo en viss erfaring og syns vel dette var et avvik som var verdt å kommentere da.

Enig. Er ikke alltid prisen gjenspeiler hverken kvalitet eller smak. 

Anonymkode: fa7e5...cf9

• Liker 2
Skrevet

Betaler gjerne 185kr for en god løksuppe på restaurant. Vil man ha det billigere, får man heller ta arbeidet med å lage den selv hjemme. 

Når det er sagt, er det naturlig at en matanmelder også kommenter pris restaurantene legger seg på.

Anonymkode: c4de9...008

Skrevet
FrankDrebin skrev (44 minutter siden):

Spesielt når "hjemmelaget" suppe er fra pose type Toro 

Anonymkode: 1f316...526

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sitat:

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ok, det visste jeg ikke, men da blir det jo rart å trekke inn arbeidsmiljøloven hvis den ikke er relevant for kjøkkensjefen.

Kanskje greit å vite FØR man går så hardt ut? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Betaler gjerne 185kr for en god løksuppe på restaurant.

Koster retten 185, sitter restauranten igjen med 148 kroner til dekning av kostnader og fortjeneste. Staten tar 37 kroner for merverdien som er skapt (merverdiavgift).

• Liker 3
Skrevet
StripeteM skrev (15 minutter siden):

Man kan da fint si noe om prisnivået uten å si at det er "for dyrt" eller ha en mening om det som kritiker hvis man vil være seriøs. Skjønner veldig godt at det reageres på denne som sagt for egen del..

Skrevet

Jeg er helt enig med eieren her, god mat, service og skikkelige arbeidsforhold for de ansatte koster, betaler gladelig. Og Opus er et fantastisk flott sted, har vært der flere ganger på afternoon tea, men skjønner jeg må ta turen for middag og. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sitat:

Dude, på min sykehusavdeling arbeider de fleste langt utover det aml tillater, det er ikke så uvanlig å være unntatt den loven. 

Anonymkode: f79e2...11a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dude, på min sykehusavdeling arbeider de fleste langt utover det aml tillater, det er ikke så uvanlig å være unntatt den loven. 

Anonymkode: f79e2...11a

Og igjen...hvis den loven ikke gjelder for restaurant-sjefen, hvorfor trekke den inn i diskusjonen da?

• Liker 3
Skrevet

Jeg betaler gjerne 185 kroner for en god løksuppe. 

Tror jammen vi skal bestille bord på det stedet når vi skal til Bergen, de hadde mye godt på menyen og mange fornøyde kunder leste jeg. 

Anonymkode: d5ada...d38

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som at restauranten har mye å hente på driften. 185 kroner for litt løk i buljong med noen osteflak drysset på toppen er skandale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...