Gå til innhold

Er skoleplass et enkeltvedtak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har tidleigere søkt på den statelige arkitektskole. Jeg fikk avslått søknaden min.

Er egentlig tildelingen av skoleplassen et enkeltvedtak? 

Har jeg rett på nærmere begrunnelse i saken?

Takk!

Anonymkode: 9e926...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedtak om skoleplass på en statlig skole er et enkeltvedtak, gjort av en statlig instans og du har rett til begrunnelse på vedtaket. Men avslag på søknader pleier å være begrunnet når de sendes ut. Begrunnelsen kan være at du ikke er en kvalifisert søker, eller at du har for dårlige karakterer eller for lave prestasjoner på opptaksprøvene. Det er ingen ting i begrunnelsen som trenger å innebære noen form for evaluering for læring. Du får ikke nødvendigvis svar av typen: "Hvis du hadde gjort litt mer slik og slik, så ville det vært en bedre opptaksprøve." 

Det er for øvrig ingen ting som heter den statelige arkitektskole, så jeg anbefaler at du finner riktig navn på utdanningsinstitusjonen før du går igang med noen sak. Regner med det er AHO du mener. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de er et enkeltvedtak

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de er et enkeltvedtak

Fordi dette er definisjonen av et enkeltvedtak: ”et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer”. Opptak til/avslag på studieplass er ett av de klareste eksemplene på noe som handler om rettigheten til en bestemt person, nemlig retten til å studere det studiet man har søkt. 

Det "motsatte" av et enkeltvedtak er en forskrift. Forskriften er en regel som handler om et ubestemt antall personer/alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...