Gjest Gjest_Michelet Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Den siste tiden har det vært endel fokus på J.LO og andre pga deres pelsbruk+ at designere går inn for å gjøre pels til mote igjen. Altså, de viser at de på ingen måter er motstandere av pelsbruk... Hvordan stiller dere her inne dere til pels og skinnbruk(på klær,vesker,sko osv) ?
Champagnepiken Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Jeg har ingen problemer med å bruke skinn av storfe eller andre husdyr som likevel blir slaktet til mat. Men jeg nekter å bruke pels av dyr som ales opp kun for skinnet. Der går grensen.
Gjest 1111 Skrevet 26. september 2005 #4 Skrevet 26. september 2005 Ikke pels, nei. Og veldig sjeldent skinn. Jeg har ikke noe problem med skinn som kommer fra dyr som likevel blir slaktet til f.eks mat; det er bedre å bruke hele dyret når det først er dødt. Men - skinn av dyr som ene og alene har blitt alet opp og slaket for denne hensikten er jeg imot. Det samme gjelder for så vidt pels.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Jeg synes pels/skinn er helt greit så lenge det blir tatt hensyn til dyrets naturlige behov og instinkter når man produserer det. At man bruker hele dyret og ikke bare deler av det er også ett pluss.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 De fleste pelsdyr har vel så vidt jeg vet levd hele livet i et bittelite bur, (noe som i mine øyne er dyreplageri, uansett hva slags dyr det er ) så nei, jeg kjøper ikke pels fra tradisjonell pelsindustri. Skulle jeg mot formodning ha behov for å kjøpe ekte pels (hvorfor skulle jeg det? ) måtte det blitt fra egenoppdrettede/egeneide dyr, da har jeg en garanti for at dyrehold og avlivingsmetode er riktig.
Gjest Catwoman Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 Nei, jeg bruker ikke skinn eller pels.
Gjest Dilla Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 Jeg er forsåvidt enig med Champagnepiken. Men jeg lurer på en ting til dere som er heeeelt i mot bruk av skinn/pels. Veldig mange sko/støvletter er laget av skinn, det samme med vesker, filofaxer, handsker osv. Er dere like flinke til å ikke bruke slike produkter?
Gjest Milah Skrevet 26. september 2005 #9 Skrevet 26. september 2005 Ikke pels, nei. Og veldig sjeldent skinn. Jeg har ikke noe problem med skinn som kommer fra dyr som likevel blir slaktet til f.eks mat; det er bedre å bruke hele dyret når det først er dødt. Men - skinn av dyr som ene og alene har blitt alet opp og slaket for denne hensikten er jeg imot. Det samme gjelder for så vidt pels. ←
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #10 Skrevet 26. september 2005 Hadde dere sett hvordan dyr oppavles til å få fin pels og hvordan e lever og ikke minst avlivningsmetodene ville dere ikke kjøpt pels eller andre dyreprodukter det er jeg siker på. Vet dere at mink og andre smådyr lever i trange bur og hønsenetting som gulv og blir lammet med elektrisk støt gjennom munnen og ræven før de blir flådd????? De er ikke død bare lammet. Pelsen blir visst finere når dyret er levende ved flåing..... Bare litt å tenke på når du neste gang vurderer noen støvletter eller hansker eller noe annet laget av dyreskinn.... GOD HANDLETUR!!!!
Lillesøster Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 Jeg har ingen problemer med å bruke skinn av storfe eller andre husdyr som likevel blir slaktet til mat. Men jeg nekter å bruke pels av dyr som ales opp kun for skinnet. Der går grensen. ← Helt på linje med deg her.
-Fisken- Skrevet 26. september 2005 #12 Skrevet 26. september 2005 Ikke pels, nei. Og veldig sjeldent skinn. Jeg har ikke noe problem med skinn som kommer fra dyr som likevel blir slaktet til f.eks mat; det er bedre å bruke hele dyret når det først er dødt. Men - skinn av dyr som ene og alene har blitt alet opp og slaket for denne hensikten er jeg imot. Det samme gjelder for så vidt pels. ← Kunne ikke vært mer enig. Jeg synes ikke det er noe fint engang med hverken pels eller skinn.
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2005 #13 Skrevet 27. september 2005 Kjøper aldri pels, og veldig sjeldent skinn. Måtte kjøpe nye fjellsko innen en tidsfrist, og måtte kjøpe skinn. Kviet meg forferdelig, og føler meg ikke komfortabel med det.
Dødspingvinen Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 Har ingen problemer med å bruke skinnklær av okse, ku, gris, elg etc.. Disse dyrene blir drept for kjøttet allikevel, og da syns jeg i hvertfall man skal utnytte alt man kan få fra de. Men jeg har vel bare 2 par skinnsko, og en arva skinnjakke fra 70 tallet, så det går ikke så mye av det. Men jeg er imot å ale opp dyr kun for pelsen deres. Måten de lever på er inhuman på alle måter.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 Hadde dere sett hvordan dyr oppavles til å få fin pels og hvordan e lever og ikke minst avlivningsmetodene ville dere ikke kjøpt pels eller andre dyreprodukter det er jeg siker på. Vet dere at mink og andre smådyr lever i trange bur og hønsenetting som gulv og blir lammet med elektrisk støt gjennom munnen og ræven før de blir flådd????? De er ikke død bare lammet. Pelsen blir visst finere når dyret er levende ved flåing..... Bare litt å tenke på når du neste gang vurderer noen støvletter eller hansker eller noe annet laget av dyreskinn.... GOD HANDLETUR!!!! ← For det første stemmer det ganske godt det du beskriver om pelsdyr som rev og mink (mink avlives forresten med gass, tror jeg, større dyr med strøm). Men dyra er døde altså, selv om det sikkert kan skje at de ikke er helt døde. Grunnen til at man bruker disse avlivingsmetodene er at man ikke ønsker å skade pelsen ved å feks skyte hull i den, og så tror jeg pelsen på en måte reiser seg litt når man avliver med strøm. Jeg synes ikke det verste er avlivingsmetoden - det går tross alt fort (jeg har vært med og sett på en gang, og vært med på flåing), men det faktum at dette dyreholdet tar ekstremt lite hensyn til dyrets behov, og at det er unødvendig. Når det gjelder støvletter, hansker o.l som du nevner er det da ytterst sjelden dette er laget av rev og mink, det er stort sett ku/kalv og andre "mat-dyr". For all del; er man vegetarianer kan man ha gode grunner for å ikke bruke dette skinnet heller, men å bruke samme argumenter som for pelsdyrmotstand faller litt til jorden etter min mening. Selv bruker jeg IKKE pels fra pelsdyr som ulv, rev, mink og ilder, men jeg kunne funnet på å kjøpe slike produkter brukt/på loppemarked om jeg skulle bruke det til noe (dette har dog ikke forekommet så langt). Pelsen er vakker, men jeg ønsker ikke å støtte bransjen økonomisk med en krone. Skinn fra andre dyr har jeg ikke problemer med - så lenge jeg spiser kjøtt blir det vanskelig å begrunne en evt skinnboikott.
Gjest gjest1 Skrevet 27. september 2005 #16 Skrevet 27. september 2005 Arvet en pelsjakke fra bestemor. har aldri brukt den, og vet nesten ikke om jeg tør (pga reaksjoner fra andre). Den henger bare og støver ned Jeg har ikke noe spesiell ideologi ang dette, mener at eskimoer og andre som bor i kalde omgivelser som lever i tråd med naturen mer direkte enn hva vi gjør, selvfølgelig skal få bruke pelser for å holde seg varme.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #17 Skrevet 27. september 2005 GOD HANDLETUR!!!! ← Tusen takk du. Og GJETT om jeg skal nyte den.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #18 Skrevet 27. september 2005 Jeg er forsåvidt enig med Champagnepiken. Men jeg lurer på en ting til dere som er heeeelt i mot bruk av skinn/pels. Veldig mange sko/støvletter er laget av skinn, det samme med vesker, filofaxer, handsker osv. Er dere like flinke til å ikke bruke slike produkter? ← Ja dette lurer jeg og på. Og spiser dere kjøtt? Dere vet at kyr og lign blir avlivet for kjøttets del og ikke for skinnet? Og om dere spiser kjøtt, er det da mer grusomt at skinnet av den kua som du allerede har spist blir brukt til lærvarer?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #19 Skrevet 27. september 2005 De fleste pelsdyr har vel så vidt jeg vet levd hele livet i et bittelite bur, (noe som i mine øyne er dyreplageri, uansett hva slags dyr det er ) så nei, jeg kjøper ikke pels fra tradisjonell pelsindustri. Skulle jeg mot formodning ha behov for å kjøpe ekte pels (hvorfor skulle jeg det? ) måtte det blitt fra egenoppdrettede/egeneide dyr, da har jeg en garanti for at dyrehold og avlivingsmetode er riktig. ← Hvorfor kjøpe ekte når man kan kjøpe fusk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå