Gjest Lawyam Skrevet 10. september 2021 #201 Skrevet 10. september 2021 Ja, verre enn hva jeg trodde også. Forstår ikke at noen kan forsvare dette!
tom1986 Skrevet 10. september 2021 #202 Skrevet 10. september 2021 Lawyam skrev (7 timer siden): Tenkte på rasismeparagrafen da jeg skrev, den omfatter livsyn mener jeg. TV2 viser en oversikt over utsagna hans idag. Slik holder en ikke på med noen. https://www.tv2.no/nyheter/14218755/ Hvilken rasismeparagraf? Er Tybring Gjedde dømt for noe her?
Pippi Lotta Skrevet 10. september 2021 #204 Skrevet 10. september 2021 Agnesjenta skrev (3 timer siden): Staten skal ikke bestemme, men religionen skal? Hva når religion blir stat, som nå i Afghanistan? Kan du vise meg hvor jeg skrevet at regionen skal bestemme? Jeg er veldig klar over at det finnes mennesker (ikke alle religiøse!!!! og ikke kun rundt spørsmålet om hijab) som bruker religion til og undertrykke og kontrollere. Men jeg har ingen tro på at det skal være bedre og bli kontrollert av politikere end det er og bli kontrollert av en prest/imam/osv. Kommunistene i Sovjetunionen forsøkte vel og forby eller forhindre religiøs praksis som de syntes var problematisk. Det viste seg og ikke være noen perfekt løsning da og jeg tror ikke det vill fungere bedre i dag. Jeg skriver om norske kvinners rett til og kle seg som de vill, du må forklare lit bedre hvorfor vi bør vurdere Afghanistan når vi skal bestemme om kvinner Norge skal få lov til og kle seg som de vil.
flowerpower1 Skrevet 10. september 2021 #205 Skrevet 10. september 2021 Drizzt skrev (På 8.9.2021 den 11.39): Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. Hadde det vært et annet klesplagg hadde hun nok heller ikke gjort det? Hvis han hadde spurt en jente om hun kunne tatt av seg buksa si hadde hun fortsatt ikke gjort det fordi det er utrolig ekkelt og respektløst og spørre om noe sånt. Det betyr ikke at kvinner blir tvunget til og ha på bukse. 1
Pippi Lotta Skrevet 10. september 2021 #206 Skrevet 10. september 2021 tom1986 skrev (3 timer siden): Hvilken rasismeparagraf? Er Tybring Gjedde dømt for noe her? Man må da ikke bli dømt for at utsagn for at det skal være rasistisk. Livssyn er en del av rasisme begrepet, det handler ikke bare om hudfarge. 1
Kapt.Chat Skrevet 11. september 2021 #207 Skrevet 11. september 2021 Dette var et klønete stunt, men reaksjonene i ettertid er en storm i et vannglass. Ja så sa hun nei til å ta imot 1000 kroner for å ta av seg hijaben, og på den måten så fikk hun vist sin integritet og ingen skade har skjedd. Men samfunnet bør uansett ikke legge vekk diskusjonen rundt hijab av den grunn, men heller diskutere det på en skikkelig og konstruktiv måte. Stuntet var klønete, det beste som kom ut av det var at bruk av hijab kommer på agendaen og forhåpentligvis kan bli diskutert i mer ordnede former. Og at det blir diskutert, det skylder vi dem som ikke føler at de bærer den helt frivillig. Vi skylder også de damene som kjemper en daglig kamp for å få slippe hijab at det blir diskutert i det "frie" vesten. Hvor er damene som kastet bh`en i sin kvinnekamp på 70 tallet, hvor står de i denne debatten. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-44040236 It is five years since Iranian Masih Alinejad started a movement - since joined by thousands of women - protesting against the compulsory wearing of the hijab, or headscarf, in her country. It spread on social media and led to unprecedented demonstrations in the streets - but is it any closer to achieving its goal? It began with a seemingly innocuous event: a woman driving on a mountain road in Iran, enjoying the simple freedom of feeling the wind in her hair. It is a freedom most women take for granted, but one that Iranian women have been denied since the Islamic Revolution of 1979. Masih Alinejad captured this moment in a photograph and five years ago posted it on social media. In her book, The Wind In My Hair, Masih writes about growing up in a strict Muslim family in a small village in northern Iran. Masih had to cover her hair even around members of her family. She developed a strong feeling of injustice towards women in her culture. She describes how she "always wanted to give a voice to voiceless people", because she "was always voiceless" when she was in Iran. Her campaign has not come without a price. Iran jails woman for removing headscarf Iranian hijab protester: Where is she? Iran arrests official over public dancing Masih, who has lived in self-imposed exile in the US since 2009, cannot travel safely to Iran for fear of arrest. Her parents are forbidden from leaving the country and her father has stopped speaking to her. Masih says that he has been brainwashed by government agents. Death threats are a daily occurrence for Masih.
Gjest Lawyam Skrevet 11. september 2021 #208 Skrevet 11. september 2021 Vi skylder faktisk de damene som ønsker å få bære klesplagg å få lov å bære dem. Diskuter gjerne kvinneundertrykkelse, men det er sterkt undertrykkende ovenfor kvinner om alle kvinner som bærer visse plagg skal måtte forsvare sitt klesvalg også. Det finnes kvinner rundt om som tar valg basert uten at de er tvunget av menn å ha dem på - og slipper å bli betalt i form av fordømneølse, straff - eller tilbud om penger for å ta dem av..... En hijab skader ingen. Mobbing, trakassering, forfølging, fremmedhat gjør. TG oppførsel skader. Om noen blir tvunget å bære dem, må de i tillegg spyttes på? Hva godt gjorde TG der? Han gjorde jenta forlegen. Han synes det er galt at enkelte blir tvinget å bære den, men hsn synes IKKE det å stå å skrike til en jentunge at hun må ta av seg hodeplagget ditt foran en stor forsamling av mennesker, latterliggjøre, ydmyke og formidle et menneskesyn om at hvis du tilbyr noen penget gjør de hva som helst. Han respekterte ikke et NEI - og avisee er fulle om at Ida Fladen sa NEI og ble tvunget med på den puppastemnkngssangen, men når dn muslims jente sier NEI så er hun tvunget. Det er noe alvorlig galt med menn som ikke forstår NEI. Det behøver ikke bety annet enn at vi ikke VIL. Men at en muslimsk jentes NEI ikke kan tas på alvor; og unnskyldnkngen er at de ikke mener det fordi de er tvunget til å bære den, så alle kan bare forsøke å tvinge den av da istedenfor på...? Hvor mye rettere er det å tvinge folk til å ikke bære en hijab, enn å tvinge dem å ha den på?
Johnny Bravo Skrevet 11. september 2021 #209 Skrevet 11. september 2021 Agnesjenta skrev (På 9.9.2021 den 8.17): Du kan godt be en nonne om å ta av seg HODE plagget (ikke hele drakten…) for en tusenlapp hvis du vil, ingen hadde forstått helt hvorfor fordi det er ikke sammenlignbart med hijab. Det er ingen som tvinger noen til å bli nonne forresten. Jeg ser ikke sammenhengen mellom ‘noen som kler seg i svart’ heller. Eller kors. Poenget her er reaksjonen muslimske jenter får fra andre muslimer dersom de velger å gå uten hijab. Spør en muslimsk jente, så får du nok mer bekymring om fordommer som du har, og holdningen til CTG
Gjest Lampe1 Skrevet 11. september 2021 #210 Skrevet 11. september 2021 sonush skrev (På 8.9.2021 den 11.31): Ja, la oss diskutere han...Fant ingenting om denne saken, på KG, så jeg starter diskusjon selv. Hva syns dere om hans siste utspill? Ok, å spørre en jente om å ta av seg hijaben? Ok å tilby betaling for det. Nå skal jeg være dønn ærlig. Jeg har aldri likt han. Da snakker jeg ikke om han som person, hans personlighet kjenner jeg ingenting om. Kanskje er han en skikkelig bamsefar for sine venner og familie. Skikkelig godgutt, hva vet jeg!! Men hans offentlige, politiske fremtoning har jeg aldri likt. Dønn ærlig der. Men tilbake til hans siste utspill. Hva tenker dere om den, uavhengig av hva dere mener om hijab? Personlig syns jeg det er uhørt at en voksen, middelaldrende mann skal tilby en 15-åring penger, for å ta av noe som helst relatert til klær på hennes kropp. Jeg er fullstendig enig med Tybring-Gjedde. Jenta påstod hijab var frivillig, og samtidig at det var påbudt i Koranen (noe som er feil). Dette er selvmotsigende. Tybring-Gjedde viste med sitt utspill hvor løgnaktig og hyklerske muslimer er. Igjen, og igjen og igjen ... Lærer nordmenn aldri av medias ensidige propaganda? Muslimer er LØGNERE når det passer dem.
Gjest Lampe1 Skrevet 11. september 2021 #211 Skrevet 11. september 2021 Pippi Lotta skrev (12 timer siden): Man må da ikke bli dømt for at utsagn for at det skal være rasistisk. Livssyn er en del av rasisme begrepet, det handler ikke bare om hudfarge. Utifra denne logikken er muslimer rasister mot resten av Jordas befolkning. Islams hellige skrifter kaller jøder for svin og kristne for aper. Polyteister og gudløse får enda hardere medfart. Disse tekstene er fulle av hat og hets mot alle oss som ikke tror på islam.
Gjest Lawyam Skrevet 11. september 2021 #212 Skrevet 11. september 2021 (endret) Her var det jo mest hvem du er som kom frem.... Endret 11. september 2021 av Lawyam
sonush Skrevet 11. september 2021 Forfatter #213 Skrevet 11. september 2021 Lampe1 skrev (50 minutter siden): Jeg er fullstendig enig med Tybring-Gjedde. Jenta påstod hijab var frivillig, og samtidig at det var påbudt i Koranen (noe som er feil). Dette er selvmotsigende.Tybring-Gjedde viste med sitt utspill hvor løgnaktig og hyklerske muslimer er. Igjen, og igjen og igjen . For all del, du får være så enig du bare vil med han, det gjør ikke det mere riktig. Fortell meg hvorfor det er selvmotsigende? Jeg har ikke lest Koranen, men hvis hennes forståelse av Koranen er at den bør brukes, og føler at hun ønsker å følge hva hennes religion sier, hvordan er det selvmotsigende? Det er hennes valg og hennes forståelse som betyr noe ikke du eller dine meninger. Han oppførte seg regelrett bøllete og trakasserende. For en idiot.
*blueberry* Skrevet 11. september 2021 #214 Skrevet 11. september 2021 Drizzt skrev (På 8.9.2021 den 11.39): Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. Bare fordi noen frivillig har på et plagg så er det ikke nødvendigvis slik at de VIL ta det av for penger. Ungdommer har også prinsipper. For mange muslimer er håret intimt, det er et valg de har tatt og det skal man respektere. Godt at ungdommen står for sine valg og ikke selger sin selvrespekt for en tusenlapp. 1
Gjest Lampe1 Skrevet 11. september 2021 #215 Skrevet 11. september 2021 sonush skrev (25 minutter siden): For all del, du får være så enig du bare vil med han, det gjør ikke det mere riktig. Fortell meg hvorfor det er selvmotsigende? Jeg har ikke lest Koranen, men hvis hennes forståelse av Koranen er at den bør brukes, og føler at hun ønsker å følge hva hennes religion sier, hvordan er det selvmotsigende? Det er hennes valg og hennes forståelse som betyr noe ikke du eller dine meninger. Han oppførte seg regelrett bøllete og trakasserende. For en idiot. Det viktige er ikke hva hennes forståelse av Koranen er, men hva som faktisk står der. Og den sier kun at både menn og kvinner skal være anstendig kledd. Den sier ingenting om hijab. Hun kan ikke samtidig påsto at hijab er en religiøs plikt, og at det er frivillig. Det må være A eller B. Det var jenta som startet å krangle med Tybring-Gjedde. Og hun må tåle å høre hvilken religiøs, undertrykt idiot hun er, som velger å bære islamistenes symbol på hodet. Slike drittsekker fortjener ikke respekt i et opplyst samfunn som Norge.
Gjest Lampe1 Skrevet 11. september 2021 #216 Skrevet 11. september 2021 *blueberry* skrev (Akkurat nå): Bare fordi noen frivillig har på et plagg så er det ikke nødvendigvis slik at de VIL ta det av for penger. Ungdommer har også prinsipper. For mange muslimer er håret intimt, det er et valg de har tatt og det skal man respektere. Godt at ungdommen står for sine valg og ikke selger sin selvrespekt for en tusenlapp. Hvis man har som prinsipp å støtte kvinneundertrykkelse, så får man bare ha det. Forvent null respekt fra meg og de fleste oppegående nordmenn.
Gjest Lampe1 Skrevet 11. september 2021 #217 Skrevet 11. september 2021 G-string skrev (På 9.9.2021 den 18.34): Det betyr ikke det samme lenger som du selv viste til. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordmenn Personer med norsk statsborgerskap kalles også nordmenn; Norge har også et særlig rettsinstitutt kalt innfødsrett som i utgangspunktet bare tilkommer personer som fikk norsk statsborgerskap ved fødselen. Kun et etniske nordmenn er nordmenn, det handler om avstamning. Utlendinger er utlendinger, de har ingen rett til tittelen nordmenn eller å bo her.
*blueberry* Skrevet 11. september 2021 #218 Skrevet 11. september 2021 Lampe1 skrev (1 minutt siden): Hvis man har som prinsipp å støtte kvinneundertrykkelse, så får man bare ha det. Forvent null respekt fra meg og de fleste oppegående nordmenn. Hijab er ikke nødvendigvis kvinneundertrykkende. Jeg synes ikke skal tvinges til å bære den, men de kvinnene som frivillig velger det bør ha den friheten. Hvis du som oppegående nordmann ikke forstår forskjellen så er du kanskje ikke så oppegående som du tror. 1
Drizzt Skrevet 11. september 2021 #219 Skrevet 11. september 2021 *blueberry* skrev (38 minutter siden): Hijab er ikke nødvendigvis kvinneundertrykkende. Jeg synes ikke skal tvinges til å bære den, men de kvinnene som frivillig velger det bør ha den friheten. Hvis du som oppegående nordmann ikke forstår forskjellen så er du kanskje ikke så oppegående som du tror. Hijab ER et kvinneundertrykkende plagg. At noen hevder de har det på frivillig endrer ikke på hva hijab er og hva den står for. Men i teorien kan noen bruke friheten å innskrenke sin egen frihet frivillig. Dette er baksiden av demokratiet og absolutt ikke noe å juble for eller oppfordre til. *blueberry* skrev (43 minutter siden): Bare fordi noen frivillig har på et plagg så er det ikke nødvendigvis slik at de VIL ta det av for penger. Ungdommer har også prinsipper. For mange muslimer er håret intimt, det er et valg de har tatt og det skal man respektere. Godt at ungdommen står for sine valg og ikke selger sin selvrespekt for en tusenlapp. Håret er ikke en intim del av kroppen. Det er lite respekt å ha for kvinneundertrykkende plagg. Det er egentlig hårreisende at hijab i det hele tatt har etablert seg i Norge som ellers skryter av demokratiske verdier.
*blueberry* Skrevet 11. september 2021 #220 Skrevet 11. september 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Hijab ER et kvinneundertrykkende plagg. At noen hevder de har det på frivillig endrer ikke på hva hijab er og hva den står for. Men i teorien kan noen bruke friheten å innskrenke sin egen frihet frivillig. Dette er baksiden av demokratiet og absolutt ikke noe å juble for eller oppfordre til. Håret er ikke en intim del av kroppen. Det er lite respekt å ha for kvinneundertrykkende plagg. Det er egentlig hårreisende at hijab i det hele tatt har etablert seg i Norge som ellers skryter av demokratiske verdier. Hvem er vi som etisk norske, kristne/ agnostikere til å definere andres utøvelse av sin religion så lenge de ikke skader selv selv eller andre? Ja, hijab har hatt en historie for å være kvinneundertrykkende, men brukes ikke slik i Norge i dag. Kvinnene som velger å bære plagget av egen vilje, og som ser på sitt hår annerledes enn vi gjør må få ha sine frie valg. Hvilket demokrati tvinger folk til å ta av seg noe de selv ønsker å bære? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå