AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Eller får man det kun hvis man har aktivt utbrudd når man skal føde? Hvordan kan man være sikker på at det ikke foreligger noe utbrudd ved fødsel om sårene er innvendig eller lignende? Anonymkode: 1ec50...296 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Kun hvis man har primærutbrudd ved fødselstidspunktet. Ved hyppige sekundærutbrudd i graviditeten, anbefales profylakse med Valtrex de siste ukene før termin. Dette finner du masse informasjon om på sykehusenes hjemmeside, eventuelt Legeforeningens veileder i fødselshjelp. Anonymkode: c310d...455 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kun hvis man har primærutbrudd ved fødselstidspunktet. Ved hyppige sekundærutbrudd i graviditeten, anbefales profylakse med Valtrex de siste ukene før termin. Dette finner du masse informasjon om på sykehusenes hjemmeside, eventuelt Legeforeningens veileder i fødselshjelp. Anonymkode: c310d...455 Takk for svar, har fått lest meg opp litt. Bør det oppføres i helsekortet om man har hsv-2? Og er det noen her som har hva 2 som har født barn, hvordan gikk det? Anonymkode: 1ec50...296
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar, har fått lest meg opp litt. Bør det oppføres i helsekortet om man har hsv-2? Og er det noen her som har hva 2 som har født barn, hvordan gikk det? Anonymkode: 1ec50...296 Nei, det er ikke rutine såvidt jeg vet. Har det selv, født tre barn vaginalt uproblematisk😊 Med sistemann hadde jeg to utbrudd tidlig i 3. trimester, og fikk profylakse fra uke 36. De er veldig føre var. Anonymkode: c310d...455 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller får man det kun hvis man har aktivt utbrudd når man skal føde? Hvordan kan man være sikker på at det ikke foreligger noe utbrudd ved fødsel om sårene er innvendig eller lignende? Anonymkode: 1ec50...296 Nei. Kun ved aktivt utbrudd ved fødsel. Spiller ingen rolle om det er førstegangsutbrudd eller ikke. Man får profylakse med medisiner en stund før fødsel for å unngå utbrudd, men dersom det ikke funker blir det keisersnitt. Man kjenner jo om man har utbrudd eller ikke. Men dersom man er usikker kan man be om en undersøkelse når man kommer inn på føden. Da kan de se etter sår/ blemmer. Anonymkode: 2be18...b74 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar, har fått lest meg opp litt. Bør det oppføres i helsekortet om man har hsv-2? Og er det noen her som har hva 2 som har født barn, hvordan gikk det? Anonymkode: 1ec50...296 Ja, jeg har det. Og det føres på helsekortet slik at behandlende personell er klar over situasjonen. Har født 2 gang og det gikk helt fint. Er nå gravid for tredje gang og tar forebyggende medisin før fødsel. Anonymkode: 2be18...b74 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg har det. Og det føres på helsekortet slik at behandlende personell er klar over situasjonen. Har født 2 gang og det gikk helt fint. Er nå gravid for tredje gang og tar forebyggende medisin før fødsel. Anonymkode: 2be18...b74 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er ikke rutine såvidt jeg vet. Har det selv, født tre barn vaginalt uproblematisk😊 Med sistemann hadde jeg to utbrudd tidlig i 3. trimester, og fikk profylakse fra uke 36. De er veldig føre var. Anonymkode: c310d...455 Kan jeg spørre om dere tok tabletter under utbrudd mens dere var gravid tidligere i svangerskapet også? For å stanse utviklingen av utbruddene, altså ikke fast. Anonymkode: 1ec50...296
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå