Gå til innhold

Klesvask/klutvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har noen spørsmål om overnevnte. Vi er en familie på fem med tre små barn og jeg er "vaskesjefen"

1. Kan jeg vaske kluter brukt til husvask sammen med undertøy/sengetøy (90 grader)

2. Hva skal til for at jeg kan tørke klær inne og unngå lukt?

3. (Noen av) klærne til familien lukter surt etter vask. Dette også ved tørking ute. Hvorfor det?

4. Hvis jeg henger klær til tørk ute, bør jeg ta dem inn over natta?

Jeg blir veldig glad for hjelp på dette!

Sniker meg til å ønske dere alle en god dag :)

Anonymkode: fa2f4...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker kjøkken/rengjøringskluter for seg selv, både pga hygiene (vet det skal være rent etterpå, men syns likevel det er uggent å vaske truser og kjøkkenkluter sammen), og fordi jeg bruker skyllemiddel til håndklær, sengetøy og undertøy, men ikke til kjøkkenkluter.

Vet ikke hvordan det er hos deg, men min erfaring er at når klærne lukter surt, handler det mer om at de har lagt for lenge i vaskemaskinen etter at de er vasket, før de blir hengt opp. Noen klær holder det at har lagt for lenge en gang, og så lukter de surt hver gang de blir vasket etter det hvis de ikke blir hengt opp umiddelbart. Hvis du bor et sted med så høy luftfuktighet at de lukter surt før de rekker å tørke, bør du nok heller tørke klærne i trommel eller ute. 

Hvis de henger ute over natten, blir de fuktige igjen av morgenduggen, men hvis det er tørt vær og de får hengt litt ut over dagen så tørker de jo igjen etterhvert.

Anonymkode: 37b07...818

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker ikke kluter til husvask med andre klær hovedsaklig fordi de gjerne inneholder såperester, rusk og rask som jeg ikke vil ha i de andre klærne. Disse klutene trenger gjerne ekstra skylling eller forvask. Ellers er jeg ikke så fisefin på det, så jeg har ikke problemer med å vaske undertøy, håndklær og sengetøy sammen. ;) 

Luftavfukter er veldig kjekt om du må tørke inne. Klærne tørker raskere og du unngår fuktproblemer inne. 

Klær kan fint henge ute over natta, men du må jo ta høyde for været. 

Klær som lukter surt kan være flere problemer. For lite vaskepulver, lav temperatur eller at klærne har ligget for lenge i maskina våte eller brukt for lang tid på tørking. Ofte kan eddikskylling hjelpe på problemet, eddik løser opp rester av svette, skitt og såpe som ev lager lukt i tøyet. Sportstøy er ofte notoriske stinkbomber, men for min del er det da minst 40 grader og eddik som skyllemiddel som funker best. 

Anonymkode: 2b8db...045

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vasker ikke kluter til husvask med andre klær hovedsaklig fordi de gjerne inneholder såperester, rusk og rask som jeg ikke vil ha i de andre klærne. Disse klutene trenger gjerne ekstra skylling eller forvask. Ellers er jeg ikke så fisefin på det, så jeg har ikke problemer med å vaske undertøy, håndklær og sengetøy sammen. ;) 

Luftavfukter er veldig kjekt om du må tørke inne. Klærne tørker raskere og du unngår fuktproblemer inne. 

Klær kan fint henge ute over natta, men du må jo ta høyde for været. 

Klær som lukter surt kan være flere problemer. For lite vaskepulver, lav temperatur eller at klærne har ligget for lenge i maskina våte eller brukt for lang tid på tørking. Ofte kan eddikskylling hjelpe på problemet, eddik løser opp rester av svette, skitt og såpe som ev lager lukt i tøyet. Sportstøy er ofte notoriske stinkbomber, men for min del er det da minst 40 grader og eddik som skyllemiddel som funker best. 

Tusen takk for svar! Angående eddik som skyllemiddel. Hvordan gjør du dette? Egen vaskerunde eller rett og slett eddik i skyllemiddelsskuffen?

• Liker 1
Skrevet

Hei!

1. Du kan kanskje det, men personlig vasker ikke jeg sengetøy på 90, har heller aldri prøvd. Da vil sengetøyet bli sandpapir med en gang, det har værtfall de deilige dusjhåndklene mine blitt. Jeg vasker slikt hver for seg, undertøy, håndkler og sengetøy, alt for seg. Nå er vi bare to i hus, og ikke masse barn, så jeg kan forstå at klesvasken hos deg kan bli veldig mye.

2. Åpne vinduer skader hvertfall ikke, lufta vil være med på å gjøre at det tørker fortere også, eller sett det ut.

3. Jeg har opplevd at ikke noen, men alt tøy lukter surt med den gamle vaskemaskinen jeg hadde. Kjøp maskinrens, du får det på matbutikken. Jeg har også prøvd eddik i tøymykner skuffen for at lukta ikke skal sette seg i klærne.

4. Jeg bærer inn klesstativet over nattta fordi jeg bor veldig nærme skog, mye kryp. Også gidder jeg ikke å sjekke værmeldingen om det kommer til å blåse for mye, og velte stativet.

Vet ikke om dette over hode var noe til hjelp, men du får ha en god dag du og!

• Liker 1
Skrevet
Just now, Heisann12345 said:

Hei!

1. Du kan kanskje det, men personlig vasker ikke jeg sengetøy på 90, har heller aldri prøvd. Da vil sengetøyet bli sandpapir med en gang, det har værtfall de deilige dusjhåndklene mine blitt. Jeg vasker slikt hver for seg, undertøy, håndkler og sengetøy, alt for seg. Nå er vi bare to i hus, og ikke masse barn, så jeg kan forstå at klesvasken hos deg kan bli veldig mye.

2. Åpne vinduer skader hvertfall ikke, lufta vil være med på å gjøre at det tørker fortere også, eller sett det ut.

3. Jeg har opplevd at ikke noen, men alt tøy lukter surt med den gamle vaskemaskinen jeg hadde. Kjøp maskinrens, du får det på matbutikken. Jeg har også prøvd eddik i tøymykner skuffen for at lukta ikke skal sette seg i klærne.

4. Jeg bærer inn klesstativet over nattta fordi jeg bor veldig nærme skog, mye kryp. Også gidder jeg ikke å sjekke værmeldingen om det kommer til å blåse for mye, og velte stativet.

Vet ikke om dette over hode var noe til hjelp, men du får ha en god dag du og!

Det var til veldig mye hjelp! Tusen takk :)

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Angående eddik som skyllemiddel. Hvordan gjør du dette? Egen vaskerunde eller rett og slett eddik i skyllemiddelsskuffen?

Jeg har eddik i skyllemiddelskuffen, vet ikke hvor mye. En klunk? 🤣 Jeg bruker ikke skyllemiddel, synes bare det er unødvendig og ekkel med luft og belegg på klærne. Usj...

Angeånde 90 grader... Det er uhyrlig sjelden jeg har behov for å vaske noe på 90 grader. Det måtte i såfall vært utbæsja ting da barna var små.. Her går det Max på 60 grader og kun et program på litt over en time, 70 min? Det er veldig sjelden det ikke er nok altså. Untaket er når ungene har vært 2 uker på sommerleir og sovet i telt, da trengs det tøffere tak og lengre tid. ;) Men da er det gjerne snakk om helt andre dimensjoner møkk enn man klarer å oppnå på en vanlig hverdag.

Et siste råd angående lukt i klær. Ikke legg fuktig tøy i skittentøyet, heng opp og la det tørke først. Da unngår du at ting surner i dunken. 

• Liker 2
Skrevet

1) kluter vasker jeg for seg selv, på 90. Har mange, så tørker, og samler opp i egen kurv. Tøy blir raskt slitt om det vaskes på 90. Er også litt ekkelt, selv om det ikke er farlig. 

2) god lufting. Før hadde vi luftavfukter på vaskerommet. Nå har vi varmekabler og avtrekksvifte.

3) bakterier. Det er svette som har satt seg, eller klærne har vært fuktige for lenge. Du kan forsøke å vaske på noe høyere temperatur, og med en klunk eddik som skyllevann, men ofte må syntetiske klær kastes når dette først skjer. Du kan forebygge gjennom å aldri la tøy ligge bløtt, tørke treningstøy eller vaske umiddelbart, og bruke naturstoffer i størst mulig grad, som bomull, lin og ull.

4) ja, ellers slår det seg. (fukt/damp om natta selv om sommeren)

Anonymkode: ae078...e83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

3. (Noen av) klærne til familien lukter surt etter vask. Dette også ved tørking ute. Hvorfor det?

Gjetter at du bruker skyllemiddel. Det stinker, og inneholder allergitriggende stoffer og er fullstendig unødvendig å bruke. Kutt det ut, og kjør et par renserunder på maskinen så du får skylt vekk noe av de oppbygde restene som ligger i maskinen din og surner.

Anonymkode: 0bd5b...a1a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...