AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Jeg er ansatt i et vikarbyrå og leid ut til bedrift. Jeg har derfor kontrakt med vikarbyråer. Stillingen jeg søkte på og fikk er en 100% mandag- fredag stilling. Jeg har en prøveperiode på 6 mnd gjennom vikarbyrået. I kontrakten min står det 50% noe jeg stusset på. Jeg ringte kontaktpersonen i vikarbyrået og spurte. Han sa at joda, det er en 100% stilling, men siden jeg har en prøvetid på 6 mnd, står stillingen prosenten som 50%, fordi 6 mnd utgjør 50% av det år. Trodde ikke det skulle ha noe å si 🤔 har jeg blitt lurt her? Anonymkode: 057f6...cb7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Høres rart ut spørr du meg. Jeg vet ikke hva som er rett her men hvis du blir syk og har 50% i kontrakten så har du kun rett på 50% lønn og ikke de 100% du egentlig jobber. Har aldri hørt om at man bruker prosent slik som de sier. Anonymkode: 562b9...326 15
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Det høres veldig rart ut. På våre kontrakter står det " NN er ansatt i (bedrift) i (stilling) i 100%. Ansettelsesdato sånn og sånn og med en prøvetid på 6 mnd. Oppsigelsestid i prøvetid er xx og etter xx. Bla bla. Anonymkode: e7e15...d43 10
Splittbinders Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ansatt i et vikarbyrå og leid ut til bedrift. Jeg har derfor kontrakt med vikarbyråer. Stillingen jeg søkte på og fikk er en 100% mandag- fredag stilling. Jeg har en prøveperiode på 6 mnd gjennom vikarbyrået. I kontrakten min står det 50% noe jeg stusset på. Jeg ringte kontaktpersonen i vikarbyrået og spurte. Han sa at joda, det er en 100% stilling, men siden jeg har en prøvetid på 6 mnd, står stillingen prosenten som 50%, fordi 6 mnd utgjør 50% av det år. Trodde ikke det skulle ha noe å si 🤔 har jeg blitt lurt her? Anonymkode: 057f6...cb7 En 100% stilling er jo fortsatt 100%, selv om de første månedene er prøvetid. Prøvetiden er da også en del av jobben og stillingen. Så nei, dette høres ikke riktig ut. Jeg ville bedt om en kontrakt på 100%, som er det du skal jobbe og lønnes etter, med en spesifisering på at du har 6 måneders prøvetid. Det er sånn det er vanlig å gjøre det. 13
Madah Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Dette ville jeg ikke godtatt. Høres ut som dem prøver å lure deg ja. 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Da må de enten skrive ved et vedlegg tilbakedatert med forklaring (mtp på NAV, ufør etc) eller oppdatere kontrakten med riktig prosent. Prosenten din er 100%, men med en prøvetid på 6 mnd. Her har noen blingsa... Anonymkode: 12e59...8ba 2
StripeteM Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ansatt i et vikarbyrå og leid ut til bedrift. Jeg har derfor kontrakt med vikarbyråer. Stillingen jeg søkte på og fikk er en 100% mandag- fredag stilling. Jeg har en prøveperiode på 6 mnd gjennom vikarbyrået. I kontrakten min står det 50% noe jeg stusset på. Jeg ringte kontaktpersonen i vikarbyrået og spurte. Han sa at joda, det er en 100% stilling, men siden jeg har en prøvetid på 6 mnd, står stillingen prosenten som 50%, fordi 6 mnd utgjør 50% av det år. Trodde ikke det skulle ha noe å si 🤔 har jeg blitt lurt her? Anonymkode: 057f6...cb7 Makan, for en sprø logikk av denne kontaktpersonen din. Er dette et seriøst vikarbyrå? Den feilen kan jo få masse konsekvenser for deg. Lengden på prøvetiden har jo ingenting å si for stillingsgraden. 6
altflyter Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Det der er helt på trynet. Er du ansatt i 100% så er det det som skal stå i kontrakten. Forklaringen var dagens teiteste. Her er det noe snusk. 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er ansatt i et vikarbyrå og leid ut til bedrift. Jeg har derfor kontrakt med vikarbyråer. Stillingen jeg søkte på og fikk er en 100% mandag- fredag stilling. Jeg har en prøveperiode på 6 mnd gjennom vikarbyrået. I kontrakten min står det 50% noe jeg stusset på. Jeg ringte kontaktpersonen i vikarbyrået og spurte. Han sa at joda, det er en 100% stilling, men siden jeg har en prøvetid på 6 mnd, står stillingen prosenten som 50%, fordi 6 mnd utgjør 50% av det år. Trodde ikke det skulle ha noe å si 🤔 har jeg blitt lurt her? Anonymkode: 057f6...cb7 Er bare tull. Alle jobber har prøvetid. Det er vikarbyrået som ikke vil forplikte deg til å gi 100% jobb. Anonymkode: c2423...7a0 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Står det 50 % i kontrakten din er de bare forpliktet til å sette deg opp på 50 % jobb. Det der er tullball. Anonymkode: a0459...6e0 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Enig med de andre, dette høres helt fjernt ut (og forklaringa til kontakt personen din var jo helt borti natta. Herregud, er ikke dette mennesker sol jobber netopp med å ansette/rekruttere folk?!). Det er helt normalt med prøvetid, og i alle mine kontrakter har det da stått riktig stillingsprosent, og at prøvetiden er på xx måneder. Anonymkode: 79d9c...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Muligens en "smart" måte å unndra seg kostnader på (arbeidsgiveravgift, forsikringer etc). Det verste er vel om de gjør det systematisk. Da er det ikke bare en liten feil fra vikarbyrået, men svindel satt i system. Kunne jo vært kult, TS, om du sjekket med andre vikarer i byrået ditt? Anonymkode: 0efda...09e 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Dette er reinspikka tullball, og ikke noe du skal godta. Dette er vikarbyråets måte å unnlate å måtte utbetale full lønn dersom du blir syk, eller dersom du skulle vise deg å ikke være rett person for oppdragsgiveren. Ikke godta dette. Anonymkode: 9ee39...49c 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Du er blitt lurt. Kontrakten sier hvor mye du skal jobbe i mnd, ikke i året. I mnd er det 150/160 timer jobb, jobber du dette er det en 100% stilling. Jeg anbefaler deg å bytte jobb asap. Anonymkode: 28bc1...d8b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er blitt lurt. Kontrakten sier hvor mye du skal jobbe i mnd, ikke i året. I mnd er det 150/160 timer jobb, jobber du dette er det en 100% stilling. Jeg anbefaler deg å bytte jobb asap. Anonymkode: 28bc1...d8b Hvorfor det? Jeg trives i jobben og det er ikke arbeidsplassen som har dummet seg ut, men arbeidsgiver jeg er leid ut fra Anonymkode: 057f6...cb7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Jeg jobbet en periode for et bemanningsbyrå. Ble ansatt med 20% stilling hos dem. Da jeg fikk et oppdrag i 100% stilling fikk jeg oppdragsbekreftelse med at "XXX får oppdrag hos *bedrift* fra *dato* til *dato* med 37,5 timer/uke" eller noe i den duren. Skjønte jo at jeg ikke fikk 100% stilling hos byrået, de kunne jo ikke garantere at jeg skulle få 100% jobb hele tiden. Trodde dette var normal praktisk hos bemanningsbyråer. Anonymkode: eaafa...d48 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 Høres helt rett ut. Du jobber i 100% stilling, midlertidig hos en bedrift. Byrået ditt har en 50% fast kontrakt med deg. Om kontrakten med de du jobber 100% med løper ut eller noe skjer har du den 50% faste stillingen med byrået i ryggen. Anonymkode: 92101...4b8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 jeg hadde 10% i kontrakten og jobbet 100%. Anonymkode: f4c9a...8fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå