AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 https://fagbladet.no/meninger/en-sjekkliste-til-barns-beste-6.115.815940.0fe5ff29a2?fbclid=IwAR2SeO60oQR-lbYzH-g4rvYgrvq4h578LPn9kPGmVpr_SZxlf-43pGX0MRs Anonymkode: c5291...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Dette var et interessant innlegg som jeg ikke har sett ennå. Jeg har ikke kjennskap til Barn under radaren eller sjekklisten som nevnes. "Sjekklisten består av spørsmål som skal bidra til å kartlegge barnets omsorgssituasjon og hjelpe helsepersonell i vurderingen av om kriteriene for opplysningsplikten til barneverntjenesten er tilstede." Jeg synes i grunnen at dette ser greit ut. Er veldig enig med artikkelforfatterne i at urettmessige bekymringsmeldinger er et problem for rettssikkerheten, og at det burde oppfordres til forskning innen feltet. Det er riktig at flere meldinger til bvt ikke nødvendigvis fører til at flere barn som lever med omsorgssvikt får hjelp. Urettmessige meldinger får konsekvenser for folk. Men jeg er ikke bekymret for at dette prosjektet vil føre til at flere urettmessige meldinger sendes. Anonymkode: e7191...a45
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 "Prosjektet avslår samtidig fagpersoners forespørsler om innsyn i sjekklisten." Dette var da rart. Anonymkode: e7191...a45 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Prosjektet avslår samtidig fagpersoners forespørsler om innsyn i sjekklisten." Dette var da rart. Anonymkode: e7191...a45 Man kan bare undre seg over hva sjekklisten inneholder, men tydeligvis er den ikke helt politisk korrekt. Kanskje litt som "risikofaktorene" som barnevernet vurderer i sine undersøkelser? Er f.eks. en eller begge foreldrene av utenlandsk opprinnelse så er det en "risikofaktor". Enslig forsørger er også det, samme med en forekder som har sykdom eller diagnose, etc. Anonymkode: 23a2c...482 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Urettmessige og falske bekymringsmeldinger kan føre til alvorlige psykiske problemer hos foreldrene, f.eks. PTSD, angst- og panikklidelse, depresjon. Man kan miste jobben din. Man kan bli tvunget til å flytte fra hjemmet sitt, fra hjembyen sin. Mange blir så traumatisert at de ser ingen annen utvei enn å faktisk flytte fra Norge. Anonymkode: 23a2c...482 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan bare undre seg over hva sjekklisten inneholder, men tydeligvis er den ikke helt politisk korrekt. Kanskje litt som "risikofaktorene" som barnevernet vurderer i sine undersøkelser? Er f.eks. en eller begge foreldrene av utenlandsk opprinnelse så er det en "risikofaktor". Enslig forsørger er også det, samme med en forekder som har sykdom eller diagnose, etc. Anonymkode: 23a2c...482 ja, det er mulig og kan forklare hvorfor de ikke velger å være åpne om hva listen inneholder. Håper virkelig ikke det er slik at helsepersonell misforstår og tror at meldeplikten er oppfylt bare man har krysset av for mange nok risikofaktorer, uten at det ellers er noen grunn til å mistenke omsorgssvikt... Synes at de som står bak Barn under radaren bør gi artikkelforfatterne innsyn i listen før det blir spekulasjoner rundt dette. Anonymkode: e7191...a45 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): ja, det er mulig og kan forklare hvorfor de ikke velger å være åpne om hva listen inneholder. Håper virkelig ikke det er slik at helsepersonell misforstår og tror at meldeplikten er oppfylt bare man har krysset av for mange nok risikofaktorer, uten at det ellers er noen grunn til å mistenke omsorgssvikt... Synes at de som står bak Barn under radaren bør gi artikkelforfatterne innsyn i listen før det blir spekulasjoner rundt dette. Anonymkode: e7191...a45 Man kan jo alltid håpe, men mange offentlig ansatte er veldig uvitende om loven, og melder gjerne familier til barnevernet bare de er litt bekymret. Anonymkode: 23a2c...482 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man kan jo alltid håpe, men mange offentlig ansatte er veldig uvitende om loven, og melder gjerne familier til barnevernet bare de er litt bekymret. Anonymkode: 23a2c...482 Vet det. Det er nok å ta en titt i kommentarfeltet på lærersider på Facebook. Enkelte hevder hardnakket at taushetsplikten bortfaller så snart man har en "bekymring" og at lærere har en slags melderett som de kan benytte seg av før meldeplikten inntrer. Dette stemmer selvfølgelig ikke, men opplæringen er ikke helt god enkelte steder... Det virker som om det skjer en endring nå da, etter at Ohnstad med flere har skrevet om problemet. Skoler går nå bort fra den tidligere ulovlige praksisen med å melde ved et visst antall fraværsdager f.eks. Anonymkode: e7191...a45 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): "Prosjektet avslår samtidig fagpersoners forespørsler om innsyn i sjekklisten." Dette var da rart. Anonymkode: e7191...a45 Det er da ikke det minste merkelig. Å gi folk en fasit på hvordan å slippe unna barnevernets oppmerksomhet, er ikke lurt. Hvis barna kan fikses på, "pyntes" og drilles på forhånd, eller holdes borte fra helsevesenet akkurat når ting på sjekklista er som tydeligst, forsvinner jo poenget med å ha en. Forøvrig er det alltid en smule betenkelig når noen mener barnevernets hovedfokus skal være familiene, ikke barna. Barna først, deretter familiene. Anonymkode: c9b02...39a 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 Mitt barn fungerer godt sosialt, faglig og motorisk. Har oppegående foreldre, som ikke bor sammen. Selv jobber jeg med barn og er utdannet innen dette. Likevel opplevde jeg en grusom bekymringsmelding fra barnehagen. Første punkt var at jeg ikke fikk se barnet mitt på flere måneder. Det andre var da arbeidsplassen min fikk med seg dette. De kunne ikke ha en ansatt som mistet barna sine pga slikt. Så viser det seg at meldingen kom av kommunikasjonssvikt i barnehagen. Pluss at de hadde reagert på antrekket mitt som gravid, joggebukse og andre behagelige plagg. Jeg skulle bare levere i bhg og hjem for å sove. Det neste var at jeg hadde byttet på biler og ikke hadde en fast en. Ja, vi eide mange biler og jeg tok den som sto ytterst den dagen. Opplevde også at ansatt i bhg var i bilen min for å sjekke sikring av barnet. Jeg sto I det og fikk beskjed om at jeg gir mer enn god nok omsorg for mitt barn. Barnevernet var ikke det minste bekymret og de småtingene som antrekk og bil, forsto de ikke vitsen med å ha med. Jeg valgte å flytte fra denne plassen og opplever en bedre barnehage nå. Om barnet mitt viste tegn til noe i denne tiden så var det fordi barnet fikk yngre søsken. Det er helt normalt å være litt stresset av slikt. Den som hadde hengt seg opp I mitt barn i barnehagen var en nyutdannet pedagog uten barn. Da vi dro så opplevde vi at mange andre også byttet barnehage. Min erfaring er at barnevernet er de minst skumle. De er trent opp til det de driver med, det er verre med nyutdannede i barnehage og skole. Anonymkode: 7e0ff...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Jeg jobber som helsepersonell et sted hvor det er mange små kommuner og barneverntjenester. Noen av de fungerer elendig. Meldeplikten er klar, men det er noen kommuner jeg aldri ville foreslått hjelp fra barnevernet, fordi jeg ikke tror de ville blitt møtt på en god måte. Det er spesielt en av barnevernlederne som virkelig ikke innbyr til tillit. Det er veldig uvanlig at fagpersoner baksnakker andre til relativt ukjente samarbeidspartnere. Hun gjør det. Synes synd på kommunens innbyggere som i praksis mangler sikkerhetsnett Anonymkode: 46293...8a2 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 PS, jeg legger merke til at Statsforvalteren finner stadige avvik i barneverne. Men ingenting ser ut til å skje med det.. Spesielt interesserte kan lese rapporten fra statsforvalteren om Kautokeino kommune. Så mye avvik, ingen konsekvenser Anonymkode: 46293...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mitt barn fungerer godt sosialt, faglig og motorisk. Har oppegående foreldre, som ikke bor sammen. Selv jobber jeg med barn og er utdannet innen dette. Likevel opplevde jeg en grusom bekymringsmelding fra barnehagen. Første punkt var at jeg ikke fikk se barnet mitt på flere måneder. Det andre var da arbeidsplassen min fikk med seg dette. De kunne ikke ha en ansatt som mistet barna sine pga slikt. Så viser det seg at meldingen kom av kommunikasjonssvikt i barnehagen. Pluss at de hadde reagert på antrekket mitt som gravid, joggebukse og andre behagelige plagg. Jeg skulle bare levere i bhg og hjem for å sove. Det neste var at jeg hadde byttet på biler og ikke hadde en fast en. Ja, vi eide mange biler og jeg tok den som sto ytterst den dagen. Opplevde også at ansatt i bhg var i bilen min for å sjekke sikring av barnet. Jeg sto I det og fikk beskjed om at jeg gir mer enn god nok omsorg for mitt barn. Barnevernet var ikke det minste bekymret og de småtingene som antrekk og bil, forsto de ikke vitsen med å ha med. Jeg valgte å flytte fra denne plassen og opplever en bedre barnehage nå. Om barnet mitt viste tegn til noe i denne tiden så var det fordi barnet fikk yngre søsken. Det er helt normalt å være litt stresset av slikt. Den som hadde hengt seg opp I mitt barn i barnehagen var en nyutdannet pedagog uten barn. Da vi dro så opplevde vi at mange andre også byttet barnehage. Min erfaring er at barnevernet er de minst skumle. De er trent opp til det de driver med, det er verre med nyutdannede i barnehage og skole. Anonymkode: 7e0ff...2c9 Jada, vi har alle hørt om de som får barna akuttplassert i beredskapshjem fordi de skjærer for tykke brødskiver, går i joggebukser, lar barna sove i feil type nattkjole eller eier for mange biler. Det er bare det at det ligger ting bak dere velger å ikke fortelle andre om, det bekymringsmeldinger, rapporter og vedtak faktisk beskriver som problemet, ikke bisetningen om joggebukser eller brødskiver Anonymkode: c9b02...39a 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jada, vi har alle hørt om de som får barna akuttplassert i beredskapshjem fordi de skjærer for tykke brødskiver, går i joggebukser, lar barna sove i feil type nattkjole eller eier for mange biler. Det er bare det at det ligger ting bak dere velger å ikke fortelle andre om, det bekymringsmeldinger, rapporter og vedtak faktisk beskriver som problemet, ikke bisetningen om joggebukser eller brødskiver Anonymkode: c9b02...39a Men vedkommende fikk jo barnet tilbake, noe som betyr at det mest sannsynligvis ble fjernet uten grunn eller på grunn av misforståelse, feil informasjon osv. Anonymkode: 23a2c...482 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men vedkommende fikk jo barnet tilbake, noe som betyr at det mest sannsynligvis ble fjernet uten grunn eller på grunn av misforståelse, feil informasjon osv. Anonymkode: 23a2c...482 Ble barnet akuttplassert i beredskapshjem, var det mest sannsynlig også mistanke om vold/overgrep eller rus. Vedkommende skrev ikke det, men det er i slike tilfeller man ikke ser barnet på flere måneder. Anonymkode: ea198...d39 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 Jeg vet om flere som har flyttet helt ut av landet etter at deres saker ble henlagt nettopp pga den elendige behandlingen både de og deres barn fikk av barnevernet som forøvrig fortsatt er traumatiserte av hendelsen flere år etter. Det er fryktelig trist at det skal være sånn. Det er åpenbart flere barnevern som fungerer elendig her til lands. Anonymkode: 92142...df8 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ble barnet akuttplassert i beredskapshjem, var det mest sannsynlig også mistanke om vold/overgrep eller rus. Vedkommende skrev ikke det, men det er i slike tilfeller man ikke ser barnet på flere måneder. Anonymkode: ea198...d39 Aaaaand? Du er klar over at hvis barnet ble levert tilbake så betyr det at mistanken var feil? Barnet og familien har altså blitt utsatt for en alvorlig trauma som de vil aldri glemme, og livet blir aldri det samme igjen. Og hvorfor? Fordi inkompetente barnehagetanter har livlig fantasi og fordommer. Du synes at det er altså helt greit? Barn får betale prisen for disse falske bekymringsmeldingene? Anonymkode: 23a2c...482 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg vet om flere som har flyttet helt ut av landet etter at deres saker ble henlagt nettopp pga den elendige behandlingen både de og deres barn fikk av barnevernet som forøvrig fortsatt er traumatiserte av hendelsen flere år etter. Det er fryktelig trist at det skal være sånn. Det er åpenbart flere barnevern som fungerer elendig her til lands. Anonymkode: 92142...df8 Det er det vi også gjorde. Vi var ferdig med Norge etter opplevelsen vi hadde med norske myndigheter, og hvordan vi foreldre og våre barn ble behandlet av dem. Anonymkode: 23a2c...482 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #19 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men vedkommende fikk jo barnet tilbake, noe som betyr at det mest sannsynligvis ble fjernet uten grunn eller på grunn av misforståelse, feil informasjon osv. Anonymkode: 23a2c...482 Ja, enten det eller så endtet hjemmeforholdene seg til det bedre. Uansett, poenget er at ingen barn blir akuttplassert noe som helst sted på en bekymringsmelding angående mors buksevalg. Det kan være nevnt i bekymringsmeldingen, men barnevernet har 100% sikkert lagt helt andre forhold til grunn for å få i gjennom en akuttplassering. Og de forholdene nevnes aldri... Anonymkode: c9b02...39a 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er da ikke det minste merkelig. Å gi folk en fasit på hvordan å slippe unna barnevernets oppmerksomhet, er ikke lurt. Hvis barna kan fikses på, "pyntes" og drilles på forhånd, eller holdes borte fra helsevesenet akkurat når ting på sjekklista er som tydeligst, forsvinner jo poenget med å ha en. Forøvrig er det alltid en smule betenkelig når noen mener barnevernets hovedfokus skal være familiene, ikke barna. Barna først, deretter familiene. Anonymkode: c9b02...39a Dette er så feil som det kan bli. Alle familiesenter har fokus på familiene, og ikke kun barna. Hvorfor tror du de har det? Hvorfor velger dps sin familieenhet, bup, barnevern og andre å fokusere på hele familien? Fordi det nytter ikke å fikse en del av noe, og la resten falle sammen. En familie er en enhet, en hel. Kan ikke kun fokusere på en del da. Dette ligger det masse forskning bak. Og dette er også det beste for barna. Anonymkode: 956cc...394 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå