AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Jeg har to jobber. Ingen av de er fulltid. Denne uka jobber jeg etter planen 38 timer. Men jeg har hatt flere uker der jeg har jobbet over 50 timer. Jeg er utslitt og trenger de få fridagene jeg har. Denne uka har jeg fri fredag og søndag. Nå har jeg fått spørsmål om å jobbe på fredag, det blir ikke overtid siden jeg har to ulike arbeidsgivere. Jeg har planer den dagen og trenger å hente meg litt inn på dagtid. Hvis jeg ikke kan betyr det at en må gå dobbelt. Men de har likevel ikke jobbet mer enn 38 timer den uka. Jeg vil virkelig ikke, men merker at det blir dårlig stemning. Vurderer sterkt å si opp denne jobben da jeg merker at jeg er utslitt og jeg har sjeldent fri mer enn 1 gang i uka. Sist jeg hadde fri nå var 26 august. Trodde det skulle gå greit å kombinere to jobber, men hadde helt glemt at det stadig blir forventet at man skal jobbe ekstra. Hva bør jeg gjøre? Jobbe ekstra for å løse krisen, eller ta hensyn til meg selv? Anonymkode: 29896...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Må du ha begge jobbene, hvis det er mulighet for mye ekstra i den ene? Anonymkode: c3d95...db4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Må du ha begge jobbene, hvis det er mulighet for mye ekstra i den ene? Anonymkode: c3d95...db4 Jeg må kanskje ikke det, men blir avhengig av å kunne jobbe ekstra da. Så det blir mer usikkert. Den vakta de skal ha meg til å jobbe ekstra vil jeg bare tjene 1000 kr på, føler egentlig ikke at det er verdt det. Anonymkode: 29896...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Si nei. Hvis de uttrykker at det er dumt må du bare påpeke at dersom de vil ha deg til å jobbe mer må de øke stillingen din så du kan si opp den andre jobben. Var i samme situasjon selv, og endte opp med å få nok faste vakter til å kunne si opp den minste jobben, og nå har jeg fast 100% hos den arbeidsgiveren som trengte meg mest. Anonymkode: 5796e...df2 12
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Play it cool. Drit i at det blir dårlig stemning, si til sjefen at du gjerne jobber mer, men da må h*n tilby deg full stilling, fordi slik det er nå, sjonglerer du to jobber, og da kan du ikke alltid stille opp. Sjefen trenger ikke vite om du sier nei til vakt pga den andre jobben eller fordi du vil ha fri. Anonymkode: 9660d...9a0 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Bare si nei. Dette er ikke ditt problem. Og si opp jobben, hvis du kan få nok vakter på den andre Anonymkode: ccd27...a27
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 Jeg ser det fra begges side. Klart du kan si nei og passer det ikke, så passer det ikke. Høres ikke ut som du sier nei så ofte, så si nei med god samvittighet. Meeen det er også kjipt å ha folk som på papiret skal fungere som ringehjelper men som oftere sier nei enn ja til vakter. Men kan faktisk ikke ha utallige ringevikarer, da man i små bedrifter ikke har utømmelige ressurser til å drive opplæring av mange ansatte som kun skal jobbe i ny og ne. Så jeg ser frustrasjonen til sjefen, selv om det er uproft å bli sur. Anonymkode: 9a43f...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser det fra begges side. Klart du kan si nei og passer det ikke, så passer det ikke. Høres ikke ut som du sier nei så ofte, så si nei med god samvittighet. Meeen det er også kjipt å ha folk som på papiret skal fungere som ringehjelper men som oftere sier nei enn ja til vakter. Men kan faktisk ikke ha utallige ringevikarer, da man i små bedrifter ikke har utømmelige ressurser til å drive opplæring av mange ansatte som kun skal jobbe i ny og ne. Så jeg ser frustrasjonen til sjefen, selv om det er uproft å bli sur. Anonymkode: 9a43f...7eb Det skjønner jeg. Men jeg er ansatt i 30 % stilling i den ene og 60 % I den andre. Har ikke så mye å gå på når det gjelder å jobbe ekstra. Men så blir jeg spurt hver uke om ekstravakter, spesielt i den jobben jeg bare har 30 % stilling. Den andre blir jeg ikke spurt så mye. Har jobbet over 220 timer i juni, juli og august. Skal etter planen jobbe rundt 180 timer i september, men blir spurt om ekstra hele tiden 😢 jeg har ikke mer å gå på. Anonymkode: 29896...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ser det fra begges side. Klart du kan si nei og passer det ikke, så passer det ikke. Høres ikke ut som du sier nei så ofte, så si nei med god samvittighet. Meeen det er også kjipt å ha folk som på papiret skal fungere som ringehjelper men som oftere sier nei enn ja til vakter. Men kan faktisk ikke ha utallige ringevikarer, da man i små bedrifter ikke har utømmelige ressurser til å drive opplæring av mange ansatte som kun skal jobbe i ny og ne. Så jeg ser frustrasjonen til sjefen, selv om det er uproft å bli sur. Anonymkode: 9a43f...7eb Kjipt å ikke ha folk på gratis standby som venter og håper og takker ja hver gang de trengs? Haha. Jeg har null sympati for sånne sjefer, han får ta vakta selv. Anonymkode: a6ffa...375 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Kjenner meg så sykt igjen men jeg har bare en jobb 😶 jobber nærmere 100 % pga ekstra vakter men ansatt fast 70%. Jeg har drevet på slik siden jeg begynt for nesten 4 år siden og blitt pålagt leder oppgaver som oppgjør for uka, innhandlig osv bare fordi jeg har vært for snill. De ble vandt til at jeg sa ja og forventet da til slutt at jeg ville stille opp ALLTID. Tilfeldige dobbeltvakter, ekstra skift osv osv. Begynte til slutt å si nei, da jeg ikke taklet den usikre hverdagen. Takler ikke å bli ringt en time før for å komme inn eller plutselige dobbeltvakter uten forvarsel. De tjener på å ikke ansette meg fast i høyere stilling i tilfelle jeg blir syk. Da har jeg ikke krav på 100% men bare de 70. Har satt grense for meg selv. Ble mye sutring i starten men ikke min feil at de absolutt ikke vil gi meg fast mer enn 70, da kan de ikke forvente at jeg sitter på vent. Håper det ordner seg for deg. Sett deg selv først før du går på veggen. Anonymkode: 62144...f03
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kjipt å ikke ha folk på gratis standby som venter og håper og takker ja hver gang de trengs? Haha. Jeg har null sympati for sånne sjefer, han får ta vakta selv. Anonymkode: a6ffa...375 Det er jo faktisk noe man har takket ja til selv i såfall da, er helt frivillig å være ringevikar. Blir da pussig når man takker nei i 90% av tilfellene. Men nå er ikke det diskusjonen for ts som del. Anonymkode: 9a43f...7eb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo faktisk noe man har takket ja til selv i såfall da, er helt frivillig å være ringevikar. Blir da pussig når man takker nei i 90% av tilfellene. Men nå er ikke det diskusjonen for ts som del. Anonymkode: 9a43f...7eb Hva vet du om TS er ringevikar? Anonymkode: 84b1b...7b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå