Lillemor_Meg Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Jeg har et lite hjertesukk å komme med. Det har vært så mye fokus på korona i det siste at noen folk glemmer at det også finnes andre smittsomme virus som kan være problematiske for andre, og de glemmer at de må ta hensyn når de har disse sykdommene også. "Det er jo bare en forkjølelse, jeg har testet meg" fikk jeg høre da en venninne dukket helt nedsyltet opp på døra hos meg for noen dager siden. Ja, nettopp, du er forkjølet, så hvorfor kommer du til meg? For to år siden ville du holdt deg unna når du hadde en forkjølelse, så hvorfor gjør du ikke det nå? En forkjølelse hos deg kan smitte meg, og gi like alvorlige konsekvenser nå som det ville gjort for to år siden. Selv om jeg er immunsupprimert tåler jeg forkjølelsen greit nok, men det er ikke alle rundt meg som gjør det samme, og derfor har vi i alle år tatt litt ekstra hensyn når det er smittsomme virussykdommer i omløp rundt oss. Vi beskytter oss selv, vi krever ikke at andre gjør andre tilpasninger enn at de er friske når de kommer på besøk til oss, er det virkelig for mye å forlange? Mitt hjertesukk er altså at det er greit å huske på at selv om det nå er mest fokus på korona, må man ikke glemme at også før korona fantes sykdommer og tilstander som man måtte ta smittevernsmessige hensyn til, og at disse ikke har blitt borte i løpet av koronatiden. 12
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 (endret) Og om du eller andre tåler en forkjølelse eller influensa selv? Hva får noen til å tro at å måtte holde seg borte fra jobben, skole pga sykdom er noe noen ønsker å takke ja til idag, selv om de kunne tåle det? Kan dere ikke holde dere inne til dere er friske. Er det BARE en forkjølelse så kan du vel holde ut de dagene der. Det er vel ikke slik at det er snakk om et utrydningstruet dyr det er snakk om heller. Det går helt fint om bestanden minker. Jeg forstår deg godt, TS! Endret 8. september 2021 av Lawyam
Gjest Tutte Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Lillemor_Meg skrev (3 timer siden): Jeg har et lite hjertesukk å komme med. Det har vært så mye fokus på korona i det siste at noen folk glemmer at det også finnes andre smittsomme virus som kan være problematiske for andre, og de glemmer at de må ta hensyn når de har disse sykdommene også. "Det er jo bare en forkjølelse, jeg har testet meg" fikk jeg høre da en venninne dukket helt nedsyltet opp på døra hos meg for noen dager siden. Ja, nettopp, du er forkjølet, så hvorfor kommer du til meg? For to år siden ville du holdt deg unna når du hadde en forkjølelse, så hvorfor gjør du ikke det nå? En forkjølelse hos deg kan smitte meg, og gi like alvorlige konsekvenser nå som det ville gjort for to år siden. Selv om jeg er immunsupprimert tåler jeg forkjølelsen greit nok, men det er ikke alle rundt meg som gjør det samme, og derfor har vi i alle år tatt litt ekstra hensyn når det er smittsomme virussykdommer i omløp rundt oss. Vi beskytter oss selv, vi krever ikke at andre gjør andre tilpasninger enn at de er friske når de kommer på besøk til oss, er det virkelig for mye å forlange? Mitt hjertesukk er altså at det er greit å huske på at selv om det nå er mest fokus på korona, må man ikke glemme at også før korona fantes sykdommer og tilstander som man måtte ta smittevernsmessige hensyn til, og at disse ikke har blitt borte i løpet av koronatiden. Nå må det ikke ta helt av her da. Virus kommer vi ikke unna noen av oss, og forkjølelsesvirus er noe vi alltid har måttet forholde oss til. Hvis vi skal unngå alt som er av harmløse virus og bakterier med smittevern, hva tror du da ville skjedd? Vi hadde ikke blitt immune mot noe, og allergier hadde blitt et enda større problem.
Gjest Bobleplasten Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Tutte skrev (3 minutter siden): Nå må det ikke ta helt av her da. Virus kommer vi ikke unna noen av oss, og forkjølelsesvirus er noe vi alltid har måttet forholde oss til. Hvis vi skal unngå alt som er av harmløse virus og bakterier med smittevern, hva tror du da ville skjedd? Vi hadde ikke blitt immune mot noe, og allergier hadde blitt et enda større problem. Å komme nedsyltet av forkjølelse på besøk hos folk, eller i andre sammenhenger, uten å eventuelt avklare med andre at det er greit, og særlig til folk som i utgangspunktet har nedsatt immunforsvar og tåler infeksjoner ekstra dårlig, er skikkelig ufint!
Lillemor_Meg Skrevet 8. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2021 (endret) Tutte skrev (21 minutter siden): Nå må det ikke ta helt av her da. Virus kommer vi ikke unna noen av oss, og forkjølelsesvirus er noe vi alltid har måttet forholde oss til. Hvis vi skal unngå alt som er av harmløse virus og bakterier med smittevern, hva tror du da ville skjedd? Vi hadde ikke blitt immune mot noe, og allergier hadde blitt et enda større problem. Du leste kanskje ikke ser jeg skrev: Lillemor_Meg skrev (3 timer siden): vi krever ikke at andre gjør andre tilpasninger enn at de er friske når de kommer på besøk til oss, er det virkelig for mye å forlange? Vi kan ikke unngå alt av virus, men vi kan gjøre en del for å redusere risikoen, og da blant annet ved å ikke ha besøk av virussyke mennesker. Jeg legger til at dette ikke er noe nytt for oss, det er ikke noe vi begynte med i Mars 2020. Endret 8. september 2021 av Lillemor_Meg
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Etter min mening er det bare alminnelig folkeskikk å ikke gå på besøk til noen når de har noe smittsomt whatsoever. Normalt ikke farlig for hvermansen men hvem ønsker vi å tilby rennende neser, hosting, kanskje feber og hodepine, paracet og vond hals flere dager da?
Gjest Tutte Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 Bobleplasten skrev (15 minutter siden): Å komme nedsyltet av forkjølelse på besøk hos folk, eller i andre sammenhenger, uten å eventuelt avklare med andre at det er greit, og særlig til folk som i utgangspunktet har nedsatt immunforsvar og tåler infeksjoner ekstra dårlig, er skikkelig ufint! Lillemor_Meg skrev (13 minutter siden): Du leste kanskje ikke ser jeg skrev: Vi kan ikke unngå alt av virus, men vi kan gjøre en del for å redusere risikoen, og da blant annet ved å ikke ha besøk av virussyke mennesker. Er enig i det. Er bare redd for hvordan alt skal bli sett på som farlig etterhvert. Dette har blitt mye verre etter korona-tiden. At det er hensynsløst å komme nedsyltet av forkjølelse på besøk til noen som ikke ønsker det, er noe annet.
Gjest 123 eller noe Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Jeg synes det er greit å være ekstra forsiktig selv om jeg har tatt negativ test, har jo vært sjuk i en uke nå og unner ikke noen andre å bli smittet. Likevel ville de ha meg til ultralyd så lenge det ikke var corona, og besteforeldre passer gjerne guttungen som hoster som han skulle ha røykt i 20 år, så lenge det ikke var covid. Så ting går vel greit, så lenge det er avklart på forhånd at man ikke er frisk. Er sykemeldt fra jobb ut uka da, men det synes jeg er på sin plass da folk ikke setter pris på at kassadama hoster og harker og snyter seg.
Lillemor_Meg Skrevet 8. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2021 (endret) Tutte skrev (8 minutter siden): Er enig i det. Er bare redd for hvordan alt skal bli sett på som farlig etterhvert. Dette har blitt mye verre etter korona-tiden. At det er hensynsløst å komme nedsyltet av forkjølelse på besøk til noen som ikke ønsker det, er noe annet. Jeg er faktisk uenig med deg i dette. Mitt inntrykk er at alt som ikke er korona blir "bagatellisert", og at en del er mer uforsiktige enn før korona. "Jeg har ikke korona, derfor kan jeg leve som vanlig, og gå på besøk/skole/jobb" osv, selv om de for to år siden ville holdt seg hjemme fordi symptomene var ubehagelige, og de ikke ville smitte andre. Endret 8. september 2021 av Lillemor_Meg
Gjest Tutte Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Lillemor_Meg skrev (Akkurat nå): Jeg er faktisk uenig med deg i dette. Mitt inntrykk er at alt som ikke er korona blir "bagatellisert" og ufarliggjort. "Jeg har ikke korona, derfor kan jeg leve som vanlig, og gå på besøk/skole/jobb" osv, selv om de for to år siden ville holdt seg hjemme. Da har vi forskjellig inntrykk der. Har aldri tidligere hørt folk argumentere for at de ikke ønsker forkjølelse i hus fordi det kan være farlig for noen som ikke tåler det.
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Det finnes uskrevne regler. I min omgangskrets og familie så spør vi hverandre om det er greit først hvertfall eller ber dem helst komme når de er litt bedre....
Lillemor_Meg Skrevet 8. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 8. september 2021 (endret) Tutte skrev (24 minutter siden): Da har vi forskjellig inntrykk der. Har aldri tidligere hørt folk argumentere for at de ikke ønsker forkjølelse i hus fordi det kan være farlig for noen som ikke tåler det Da har du ikke immunsupprimerte i omgangskretsen, og det er jo bra. 🙂 I min familie har vi 3 stykker som er immunsupprimerte, og som kan bli veldig syke av selv små virusinfeksjoner (fordi de blir svekket, og mer utsatte for mer alvorlige sykdommer) 1. Autoimmun sykdom. Går konstant på steroider, og lavdose cellegift hver 3.mnd. 2. Lungetransplantert. Må gå på immunsuppressiva resten av livet for å unngå frastøtning av transplantert organ. 3. Kreftsyk på cellegift Endret 8. september 2021 av Lillemor_Meg 1
Gjest Tutte Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Lillemor_Meg skrev (24 minutter siden): Da har du ikke immunsupprimerte i omgangskretsen, og det er jo bra. 🙂 I min familie har vi 3 stykker som er immunsupprimerte, og som kan bli veldig syke av selv små virusinfeksjoner (fordi de blir svekket, og mer utsatte for mer alvorlige sykdommer) 1. Autoimmun sykdom. Går konstant på steroider, og lavdose cellegift hver 3.mnd. 2. Lungetransplantert. Må gå på immunsuppressiva resten av livet for å unngå frastøtning av transplantert organ. 3. Kreftsyk på cellegift Jeg så fortsatt ikke slike innlegg eller at noen hadde behov for å ytre det generelt før, var poenget mitt. Ikke at forkjølelse i noen tilfeller ikke kan være farlig for svært syke fra før. Hører også om endel friske folk som henger seg opp i forkjølelse og ellers ufarlige virus nå for tiden. Derfor jeg reagerer. Synes det er en uting om det skal bli hysteri rundt ellers så ufarlige virus for de aller fleste. I ditt tilfelle så er det jo selvfølgelig med god grunn med så alvorlig syke i familien, og svært merkelig av din venninne å dukke opp forkjølet når hun vet om det.
Babushka Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Egoistisk å komme på besøk med smittsomme sykdommer uansett hva det er. Ingen som ønsker seg en forkjølelse uansett om man tåler det bra. Hun hadde ikke fått komme inn hos meg, isåfall hadde jeg bedt henne sprite hender og ta på munnbind. 2
Lillemor_Meg Skrevet 8. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 8. september 2021 Tutte skrev (35 minutter siden): Jeg så fortsatt ikke slike innlegg eller at noen hadde behov for å ytre det generelt før, var poenget mitt. Og det er som sagt poenget mitt også 🙂 Tidligere så disse samme personene på det som en selvfølge at de ikke gikk på besøk når de hadde pågående (smittsomme) virusinfeksjoner, og da hadde jeg heller ikke behov for å komme med et slikt hjertesukk. Men nå opplever jeg at holdningen er mer at "pytt, det er ikke korona, da er det greit", og da følte jeg behov for å komme med en liten påminnelse om at normalt smittevern (som vi hadde også før korona) fremdeles er aktuelt. 1
Gjest Tutte Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Lillemor_Meg skrev (10 minutter siden): Og det er som sagt poenget mitt også 🙂 Tidligere så disse samme personene på det som en selvfølge at de ikke gikk på besøk når de hadde pågående (smittsomme) virusinfeksjoner, og da hadde jeg heller ikke behov for å komme med et slikt hjertesukk. Men nå opplever jeg at holdningen er mer at "pytt, det er ikke korona, da er det greit", og da følte jeg behov for å komme med en liten påminnelse om at normalt smittevern (som vi hadde også før korona) fremdeles er aktuelt. Da forstår jeg deg godt😊
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 Lillemor_Meg skrev (13 minutter siden): Og det er som sagt poenget mitt også 🙂 Tidligere så disse samme personene på det som en selvfølge at de ikke gikk på besøk når de hadde pågående (smittsomme) virusinfeksjoner, og da hadde jeg heller ikke behov for å komme med et slikt hjertesukk. Men nå opplever jeg at holdningen er mer at "pytt, det er ikke korona, da er det greit", og da følte jeg behov for å komme med en liten påminnelse om at normalt smittevern (som vi hadde også før korona) fremdeles er aktuelt. Godt skrevet!
zemer Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 Lawyam skrev (7 timer siden): Godt skrevet! Eller de tror det ikke er korona.
Lillemor_Meg Skrevet 9. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 9. september 2021 zemer skrev (10 timer siden): Eller de tror det ikke er korona. Denne kommentaren må du forklare nærmere, for jeg skjønte ikke helt relevansen til trådens tema. 1
zemer Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 Lillemor_Meg skrev (9 minutter siden): Denne kommentaren må du forklare nærmere, for jeg skjønte ikke helt relevansen til trådens tema. Fler som nå er forkjøla, tester ikke da de selv mener det ikke er korona. Har også reagert på at folk lettere går feks syke på jobb nå enn før korona.
Anbefalte innlegg