Gå til innhold

Jobb i butikk - veldig stresset over at jeg ikke kan få/ta fri (skal på sykehuset)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en butikk hvor vi ikke er særlig mange, denne måneden er vi fire stykker som roterer på å jobbe. Hun ene har sagt opp, hun ene reiser vekk en stund, og hun siste skal ha praksis, så neste måned er det bare meg tilgjengelig!? Jeg vet jeg må to ganger på sykehuset, jeg vet ikke om det blir om 1-2 uker eller i oktober, men slik det er nå kan jeg ikke se for meg at det er noen andre som kan jobbe i stedet for meg... Har forsiktig forhørt med sjefen min om kanskje vi må ha stengt en dag i uka i oktober (fordi jeg ikke kan jobbe 6 dager i uka, og har egentlig ikke lyst til mer enn 3 fordi jeg er student også), men det sa han ikke var et alternativ. 

Men hva gjør man egentlig da, når man ikke har noen vikarer som kan steppe inn?

Anonymkode: 296f7...89f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal på sykehus blir du vel sykemeldt? 

Det er arbeidsgiverens ansvar å skaffe vikar, ikke ditt. 

Anonymkode: ce527...17d

• Liker 24
Skrevet

Da får du utsette timene på sykehuset da... 

Anonymkode: 174c7...f5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ikke utsettes. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal hun utsette timen på sykehuset (som sikkert ikke er lett å få i utgangspunkte) for en sjef som ikke kan planlegge? 

• Liker 39
Skrevet
Delfin82 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal hun utsette timen på sykehuset (som sikkert ikke er lett å få i utgangspunkte) for en sjef som ikke kan planlegge? 

Det er på en måte jeg som er sjef i denne butikken (det har bare blitt sånn, har ikke fått høyere lønn, men har fått lovnader om at det snart vil bli ansatt en ny butikksjef - derfor får jeg ikke høyere lønn), mens dette er sjefen over meg som driver mer med ansettelser og sånn.. 

Skrevet

Du har rettigheter kjære deg. Forklar bare for sjefen din at du skal på sykehuset. Du trenger ikke forklare hvorfor. Da har sjefen litt tid på seg, til å finne en løsning. Dette er ikke noe du skal stresse over. 

Anonymkode: a2472...bdb

• Liker 19
Skrevet

Jeg trodde ganske bestemt at man har rett på velferdspermisjon dersom man trenger medisinsk behandling/oppfølging? 

Anonymkode: 3317f...d2c

• Liker 7
Skrevet

Det er på en måte jeg som er sjef i denne butikken (det har bare blitt sånn, har ikke fått høyere lønn, men har fått lovnader om at det snart vil bli ansatt en ny butikksjef - derfor får jeg ikke høyere lønn), mens dette er sjefen over meg som driver mer med ansettelser og sånn.. 

Ja og da er det fortsatt veldig dårlig planlegging av en som driver med ansettelsene. Du har sykehus time. Du har gitt beskjed. Javel sånn er det. Å være alene i en butikk over lengre tid vet de fleste at ikke går uten at man må stenge av og til pga sykdom osv. 

Du blir utnyttet, det er det du blir. Du er ikke sjef så lenge du ikke får betalt for det eller godene for det. Det er deres måte å få deg investert i butikken på og utnytte deg

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ikke ta på deg mer ansvar uten kompensasjon. Hvor mange timer/dager/prosenter har du i kontrakten din? Arbeidsgiver kan ikke bare kreve at du jobber 6 dager i uka og nekte deg å gå på sykehustimer.

Anonymkode: 028ce...b5a

• Liker 10
Skrevet
Delfin82 skrev (3 minutter siden):

Ja og da er det fortsatt veldig dårlig planlegging av en som driver med ansettelsene. Du har sykehus time. Du har gitt beskjed. Javel sånn er det. Å være alene i en butikk over lengre tid vet de fleste at ikke går uten at man må stenge av og til pga sykdom osv. 

Du blir utnyttet, det er det du blir. Du er ikke sjef så lenge du ikke får betalt for det eller godene for det. Det er deres måte å få deg investert i butikken på og utnytte deg

Funker ikke sånn i dag for mange som har selvstendige arbeidsoppgaver, da må man planlegge sykebhusbesøk og annet fravær rundt jobben. Selvsagt må man ta fri hvis det er akutt/livstruende, men alt annet kan man planlegge for og ikke belaste jobben med masse fravær. 

Anonymkode: b4c8a...a59

Skrevet

Funker ikke sånn i dag for mange som har selvstendige arbeidsoppgaver, da må man planlegge sykebhusbesøk og annet fravær rundt jobben. Selvsagt må man ta fri hvis det er akutt/livstruende, men alt annet kan man planlegge for og ikke belaste jobben med masse fravær. 

Nei. En sykehusavtale er omtrent som audiens hos kongen. Du møter når du skal, og flytter ikke rundt på avtalen selv om arbeidsgiver finner ut at det «ikke passer akkurat nå». For det passer jo egentlig aldri. Arbeidsgiver får tilpasse seg, enten ved å bytte vakter eller ta imot sykemelding på behandlingsdagen.

Anonymkode: d7ebf...775

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså om man har time på sykehus, så er det nærliggende å tro at det er noe som må sjekkes opp i. Livstruende eller ikke. Sykehusene har ikke dagpasienter kl 20 om kvelden, så vanskelig å legge de timene rundt jobben om hun ikke jobber turnus?
 Hun har ikke skrevet noe om masse fravær heller. Men å ha forståelse for at folk må til lege/sykehus osv bør man faktisk ha som en leder. Hvis ikke bør man ta ett kurs i empati og ledelse

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler ikke jeg har nok betalt til at jeg skal planlegge livet mitt rundt jobben min, det gidder jeg faktisk ikke. Da må de betale meg mer! Det har allerede skjedd litt den siste tiden at jeg må slippe alt jeg har i henda og dra på jobb fordi noen ikke møter opp. 

Delfin82 skrev (2 minutter siden):

Hun har ikke skrevet noe om masse fravær heller. Men å ha forståelse for at folk må til lege/sykehus osv bør man faktisk ha som en leder. Hvis ikke bør man ta ett kurs i empati og ledelse

Ja, jeg har ikke noe fravær fra før av. Helt umulig å få til sykehustimen med en dag på jobb, må ha fri da sykehuset ligger 1.5t unna en vei.

• Liker 5
Skrevet

Du sier i fra til sjefen "jeg skal på sykehuset, og kan ikke jobbe. Du må finne noen andre, eller så må butikken holde stengt." Ferdig.

Om sjefen ikke gir deg fri, så sier du i fra til legen din, får sykemelding for behandlingsdager, og sier til sjefen "nå er jeg sykemeldt, kan ikke jobbe, det er ditt problem"

Om butikken må holde stengt, så er det faktisk ikke ditt problem.  og siden det tydeligvis er problematisk om du er borte EN dag, så ville jeg spurt sjefen om hva de tenker de skal gjøre dersom du havner i en ulykke eller noe annet skjer så du brått blir sykemeldt over lengre tid...

• Liker 21
Skrevet

Du må gjøre det klart for denne sjefen at studier er din fulltidsjobb, og at butikken kun er sekundær. Det er ikke greit å tvinge deg til å jobbe seks dager i uka i utgangspunktet, når du har en fulltidsjobb ved siden av. Det er hans ansvar å skaffe folk og vikarer, og det er IKKE din jobb å bli tvunget til å prioritere hans bedrift foran egne studier. Du har null ansvar her.

Du SKAL ha fri for å kunne dra på sykehus. Enhver oppegående sjef skjønner dette. Du må bare si til han at "Den dagen MÅ du skaffe folk, for jeg kan ikke.". Ferdig. Det er ingen ting å diskutere. Han har ingen rett til å vite hvorfor heller. 

• Liker 11
Skrevet

Du har vel en kontrakt? I o m du studerer, er den neppe på 100%. Har du faste vakter? Hvis ikke informerer du bare om at du ikke kan jobbe de aktuelle dagene. Og faller sykehustimene på dine faste vakter, sier du at du har legetime på sykehus og evt fremlegger sykemelding om ønskelig, men at du ikke er tilgjengelig for jobb de aktuelle datoene.

Anonymkode: 66156...3e3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er for så vidt sant for voksne med "særlig selvstendige stillinger", men da er man gjerne lønnet deretter, og har mulighet til å være fleksibel på andre tidspunkter. 
Her snakker vi om en student som har en deltidsjobb. Og så er sjefen et rotehode som ikke klarer å holde på de ansatte og rekruttere nye. Men det går likevel for den pliktoppfyllende flinke studenten føler ansvar for butikken og holder orden, og det til en lav lønn i tillegg! 

Til TS: Du må si klart fra, og ikke la deg utnytte. Det nytter ikke å hinte. Du kan for eksempel sende en mail, og si at du vet at du må på sykehuset og noen ganger den neste måneden, og at da har du ikke anledning til å jobbe på de tidspunktene, og at det er hans jobb å finne en løsning. Om sjefen velger å finne en korttidsvikar, jobbe selv eller stenge butikken, får være opp til sjefen: du kan nemlig ikke. På samme måte kan du si at du dessverre ikke har anledning til å jobbe mer enn X dager i uken pga. studier. Det er sjefens jobb og ansvar, ikke ditt. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei. En sykehusavtale er omtrent som audiens hos kongen. Du møter når du skal, og flytter ikke rundt på avtalen selv om arbeidsgiver finner ut at det «ikke passer akkurat nå». For det passer jo egentlig aldri. Arbeidsgiver får tilpasse seg, enten ved å bytte vakter eller ta imot sykemelding på behandlingsdagen.

Anonymkode: d7ebf...775

Man kan fint bytte, og det gjør man med mindre det er mistanke om noe alvorlig. Har fastlegen f. eks. mistenkt en diagnose for en alvorlig sykdom så skal man selvsagt gå, men når det gjelder små lyter som folk ofte har så kan det som regel vente. 

Delfin82 skrev (38 minutter siden):

Altså om man har time på sykehus, så er det nærliggende å tro at det er noe som må sjekkes opp i. Livstruende eller ikke. Sykehusene har ikke dagpasienter kl 20 om kvelden, så vanskelig å legge de timene rundt jobben om hun ikke jobber turnus?

Ikke alltid. Som sagt skal man selvfølgelig gå hvis fastlegen har mistenkt noe alvorlig, men det er langt fra alltid slik. Da sikter jeg ikke til TS' sitt spesielle tilfelle men på generelt grunnlag, selvsagt skal hun gå hvis det faktisk er mistanke om noe alvorlig. Men mindre ting kan vente. 

Nasse Nøff skrev (19 minutter siden):

Det er for så vidt sant for voksne med "særlig selvstendige stillinger", men da er man gjerne lønnet deretter, og har mulighet til å være fleksibel på andre tidspunkter. 
Her snakker vi om en student som har en deltidsjobb. Og så er sjefen et rotehode som ikke klarer å holde på de ansatte og rekruttere nye. Men det går likevel for den pliktoppfyllende flinke studenten føler ansvar for butikken og holder orden, og det til en lav lønn i tillegg! 

Til TS: Du må si klart fra, og ikke la deg utnytte. Det nytter ikke å hinte. Du kan for eksempel sende en mail, og si at du vet at du må på sykehuset og noen ganger den neste måneden, og at da har du ikke anledning til å jobbe på de tidspunktene, og at det er hans jobb å finne en løsning. Om sjefen velger å finne en korttidsvikar, jobbe selv eller stenge butikken, får være opp til sjefen: du kan nemlig ikke. På samme måte kan du si at du dessverre ikke har anledning til å jobbe mer enn X dager i uken pga. studier. Det er sjefens jobb og ansvar, ikke ditt. 

Mange som ikke har særlig uavhengige stillinger har også stor selstendighet i jobben, og da må man gjøre den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...