AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Hei. Sønnen min har nettopp begynt på første klasse vgs. Han er født i desember så han har ikke fylt 16 år. Vi har hatt en del problemer på ungdomsskole, kom ofte for sent, ikke innleverte lekser osv. Han løy ofte om det i tillegg men ble jo avslørt da vi foreldre fikk melding om det. På vgs bruker skolen Visma flyt og der får vi foreldre logget oss inn men vi ser jo ingenting. Fravær, vurderinger m.m. er synlig kun med elevens Feide-pålogging. Foreldrene logger inn med bankID og ser kun personopplysninger, timeplan og kontaktopplysninger. Begrunnelse er personvern. Kan det være korrekt at en 15åring i praksis kan holde all viktig informasjon fra oss foreldre dersom han vil ha det sånn? Jeg vet at man myndig ved 16 år i alt helserelatert men hva mer gjelder det? Jeg mener det er helt feil at et barn som ikke skjønner rekkeviden av manglende/dårlig skolegang kan holde det for seg selv. Noen som vet? Anonymkode: b2d49...7c2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Ja det er riktig at dere ikke får info om fravær ol på vgs desverre. Anonymkode: 38fa2...38e 3
Snabeltann Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Er du sikker på om han har vært noe borte? Samme system her, og det tikker inn en tekstmld på tlf om sønnen min har fravær. De har nok ikke rukket noen vurderinger ennå, så dersom han har vært på skolen hver dag, så er det sikkert ikke noe mer å se der inne
Snabeltann Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er riktig at dere ikke får info om fravær ol på vgs desverre. Anonymkode: 38fa2...38e Fram til 18 år, får foreldre oversikt. I allefall her, og på visma flyt her.
Mt3 Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Ved skolestart kan foreldre og elev underskrive en avtale om at foreldre kan få opplysninger ang skole som f.eks fravær. Om skoleeleven ikke samtykker så får du ikke vite noe fordi eleven beskyttes av personvernparagraf når den fyller 16år i løpet av skoleåret.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Du skal få oversikt over fravær frem til han er 18. (Og ut vgs om du og skolen får ham til å signere et dokument om innsyn). Men visma er et skittsystem som ikke fungerer slik det ble lovet. Det er der problemet ligger. Dersom du som foresatt ikke ser fraværet til sønnen din, så send hans kontaktlærer en mail. Vedkommende ser fraværet og kan sende det til deg. Hilsen vgs lærer. Anonymkode: 970a6...349
Eneri Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 7.42): Hei. Sønnen min har nettopp begynt på første klasse vgs. Han er født i desember så han har ikke fylt 16 år. Vi har hatt en del problemer på ungdomsskole, kom ofte for sent, ikke innleverte lekser osv. Han løy ofte om det i tillegg men ble jo avslørt da vi foreldre fikk melding om det. På vgs bruker skolen Visma flyt og der får vi foreldre logget oss inn men vi ser jo ingenting. Fravær, vurderinger m.m. er synlig kun med elevens Feide-pålogging. Foreldrene logger inn med bankID og ser kun personopplysninger, timeplan og kontaktopplysninger. Begrunnelse er personvern. Kan det være korrekt at en 15åring i praksis kan holde all viktig informasjon fra oss foreldre dersom han vil ha det sånn? Jeg vet at man myndig ved 16 år i alt helserelatert men hva mer gjelder det? Jeg mener det er helt feil at et barn som ikke skjønner rekkeviden av manglende/dårlig skolegang kan holde det for seg selv. Noen som vet? Anonymkode: b2d49...7c2 Jeg både jobber på en videregående skole og har en 17-årig datter som er elev der. Jeg har fullt innsyn i alt registrert fravær, datoer for prøver (så sant lærere legger de inn der på forhånd) og karakterer på prøver/presentasjoner og innleveringer. Dette skal foreldre kunne følge med på fram til eleven er 18. Etter fylte 18 år må eleven signere et samtykkeskjema for at skolen skal åpne tilgang for foreldrene. Logger på med egen ident; foreldre skal motta den i starten av skoleåret, ikke knyttet til elevens Feide. Endret 9. september 2021 av Eneri
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Takk Gud for at mamma ikke hadde tilgang til mitt fravær på vgs 🤣 Anonymkode: 6c10a...639 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk Gud for at mamma ikke hadde tilgang til mitt fravær på vgs 🤣 Anonymkode: 6c10a...639 Nå vet jeg ikke hvor lenge du er ferdig på vgs, men i disse dager kan skolegangen gå på en smell med fraværsgrense. Eller når karakterne faller som en stein. Får vi som foreldre ikke informasjon tidlig kan det være vanskelig å fikse det. Takk for alle svar. -ts. Anonymkode: b2d49...7c2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor lenge du er ferdig på vgs, men i disse dager kan skolegangen gå på en smell med fraværsgrense. Eller når karakterne faller som en stein. Får vi som foreldre ikke informasjon tidlig kan det være vanskelig å fikse det. Takk for alle svar. -ts. Anonymkode: b2d49...7c2 Det var fraværsgrense i «gamle dager» også. 20 %, og alt fravær telte. Om du skulket eller lå i koma på sykehuset, fravær var det uansett. Anonymkode: b3a2f...d95 2
Mt3 Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå vet jeg ikke hvor lenge du er ferdig på vgs, men i disse dager kan skolegangen gå på en smell med fraværsgrense. Eller når karakterne faller som en stein. Får vi som foreldre ikke informasjon tidlig kan det være vanskelig å fikse det. Takk for alle svar. -ts. Anonymkode: b2d49...7c2 Det er fritt frem med fravær ut september, pga corona. Så fraværsgrensen på 10% starter ikke enda. Du vil få beskjed når eleven har mye fravær, når fraværsgrensen starter vil du få beskjed når fraværet i ett fag når 5%.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 Jeg synes du er utrolig overbeskyttende og kontrollerende mot sønnen din. Dette er et eksempel på helikopterforeldre som ikke lar sønnen få ha kontroll over sitt eget liv. Videregående er frivillig og det er noe han selv har valgt å gå på. Synes heller du skal gi han tillit til at han ikke skulker undervisninga og at han eventuelt forteller deg om han sliter med noe spesielt. Det er viktig at han får være selvstendig og ta ansvar for egne handlinger, og det blir helt feil at du som er forelder skal sy puter under armene hans og ta kontakt med skolen på vegne av han. Han er nødt til å ordne opp med skolen på egenhånd, og det er ikke du som forelder som skal gjøre dette for han. I samfunnet i dag ser vi altfor mange ungdommer og unge voksne som sliter fordi de har vokst opp med curlingforeldre som har overkontrollert livet deres. Anonymkode: 59142...913 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 On 9/8/2021 at 11:37 PM, AnonymBruker said: Takk Gud for at mamma ikke hadde tilgang til mitt fravær på vgs 🤣 Anonymkode: 6c10a...639 Den ser jeg. Det er jo på tide å være selvstendig og ordne opp i ting på egenhånd når man går på videregående Anonymkode: 59142...913 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 Helikopterforeldre Helikopterforeldre gir ikke barna mulighet til å lære av feil og motstand. Helikopterforeldre sirkler over barna og griper inn mot alle som gir barna motstand. Det være seg foreldrene som ikke gir gode nok karakterer, eller idrettsledere som ikke tar med barnet på laget . Denne overvåkningen fortsetter opp i barnets voksne liv. Ifølge Dagens Næringsliv blir det stadig vanligere at foreldre blander seg inn i sønnens eller datterens jobbkarriere eller kontakter arbeidsgiver for å diskutere lønn på podens vegne. - Mange mødre klipper aldri navlestrengen. Men den må kuttes, oppfordrer Tone Strømøy. - Det er helt essensielt at barna får gjøre feil, for å lære å stå på egne bein. Hun erfarer at særlig en del mødre kan ha problemer med å gi slipp, og kanskje særlig i forhold til voksne sønner. - At enkelte mødre tar kontakt med sønnens studiested eller arbeidsgiver i forsøk på å "ordne opp", eller følger sønnen med inn på jobbintervju, er helt hårreisende, kommenterer Strømøy, som kjenner til flere tilfeller hvor dette har blitt gjort. Kilde: https://www.klikk.no/foreldre/smabarn/hvilken-forelder-er-du-2379854 Anonymkode: 59142...913 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Skrevet 10. september 2021 Da jeg gikk på vgs og hadde flyttet hjemmefra fikk mamma og pappa brev fra skolen med advarsel om nedsatt karakter i flere fag pga fravær. De fikk det fordi jeg var under 18år. Synes det er litt rart at det er endret nå egentlig, for elevene er fortsatt foreldrenes ansvar frem til de er 18år Anonymkode: cdfef...208
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 On 9/8/2021 at 11:37 PM, AnonymBruker said: Takk Gud for at mamma ikke hadde tilgang til mitt fravær på vgs 🤣 Anonymkode: 6c10a...639 Samme her. Jeg var heldigvis ferdig med vgs året før de startet med fraværsgrensa. Anonymkode: b0b30...628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå