AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 God morgen! Jeg startet i ny jobb i midten av mai i år, etter ha signert kontrakten med min nye arbeidsgiver i midten av februar. Her om dagen hadde vi møte i fagforeningen angående årets lønnsforhandlinger, og fikk da vite at jeg hadde vært ansatt for kort tid til å kunne ta del i årets oppgjør. Det stemmer helt sikkert altså, men jeg har bare ikke klart å finne informasjon om akkurat dette. Så, hvor sent i løpet av året må man være ansatt for å kunne delta i årets lønnsoppgjør? Og gjelder det ifra når man tiltrådde den nye stillingen, eller ifra signering av arbeidskontrakten? Takk for hjelpen Anonymkode: 45fe8...cb7
newman01 Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 I mange arbeidskontrakter står det vilkår. Har et vagt minne om at jeg signerte arbeidskontrakt i januar/februar, begynte i jobb i august og at det sto i kontrakten at første ordinære regulering av lønn var juni året etter. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Det kan nok variere i de ulike tariffområdene. Jeg tror det er virkningstidspunktet som er grensen hos oss. Anonymkode: 97186...c2a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 newman01 skrev (7 minutter siden): I mange arbeidskontrakter står det vilkår. Har et vagt minne om at jeg signerte arbeidskontrakt i januar/februar, begynte i jobb i august og at det sto i kontrakten at første ordinære regulering av lønn var juni året etter. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan nok variere i de ulike tariffområdene. Jeg tror det er virkningstidspunktet som er grensen hos oss. Anonymkode: 97186...c2a Ahh, okei, visste ikke om det var en «standard» som gjaldt uansett. Takk for svar:) Da skal jeg sjekke om det står noe i kontrakten min eller i andre interne skriv! Anonymkode: 45fe8...cb7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ahh, okei, visste ikke om det var en «standard» som gjaldt uansett. Takk for svar:) Da skal jeg sjekke om det står noe i kontrakten min eller i andre interne skriv! Anonymkode: 45fe8...cb7 Sjekk tariffavtalen. Anonymkode: 97186...c2a
newman01 Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sjekk tariffavtalen. Anonymkode: 97186...c2a Ikke alle som har tariffavtale. Jeg har jobbet i 14 år uten slik avtale. Der er alt regulert i arbeidskontrakten min
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 newman01 skrev (1 minutt siden): Ikke alle som har tariffavtale. Jeg har jobbet i 14 år uten slik avtale. Der er alt regulert i arbeidskontrakten min Men hvis det er lønnsforhandlinger som involverer fagforeningen så er vel det pga en tariffavtale. Anonymkode: 97186...c2a 1
newman01 Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 (endret) Ikke nødvendigvis. Man kan være medlem av f.eks Tekna og jobbe et sted det ikke er tariffavtale. Selv om Tekna forhandler lønnsjustering på vegne av alle ansatte medlemmer Endret 8. september 2021 av newman01
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Hos oss må du være ansatt før 1mai. I vår fagforening ville du blitt henvist til 2.5.5, hvor lønna di kan justeres innen ett år etter ansettelse. Anonymkode: ba00c...325
Taluno Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Hos oss får vi det fra første dag. De var i lønnsforhandlinger (og streikevarsel var gitt) da jeg startet. Jeg tilhører også en annen fagforening enn de som står for hovedforhandlingen på min arbeidsplass. Fikk etterbetalt fra min første arbeidsdag.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Takk for tilbakemeldingene deres Jeg jobber i kommunen og er Tekna-medlem. Jeg spurte en personalrådgiver om hvor vilkårene om at man må være ansatt innen 1. mai står skrevet, og ble da bare henvist til www.KS.no. Igjen, jeg tviler ikke på at dette er korrekt informasjon, jeg liker bare å kjenne mine rettigheter ett hundre prosent og gjerne se hvor denne bestemmelsen står skrevet. Jeg ser at hovedtariffavtalens § 5.1 omhandler årlige lønnsforhandlinger, og er vel egentlig det eneste jeg finner som sier noe om "1. mai". Her heter det at: "Forhandlinger etter denne bestemmelsen bør gjennomføres i tidsrommet mellom 1.5. og 1.10. hvert år. (Forhandlingene gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til kommuneøkonomien, kommunen, fylkeskommunen, virksomhetens og bedriftens totale situasjon, herunder økonomi og krav til effektivitet samt lønnsutviklingen i KS-området og andre sammenlignbare tariffområder. Ved forhandlinger kan det avtales både generelle og individuelle tillegg samt avtales at hele eller deler av lønnsreguleringen fordeles av arbeidsgiver.) Virkningsdato for lønnsendringer er 1.5. med mindre partene lokalt kommer til enighet om annen dato for iverksetting " Jeg ble tilbudt min lønn i februar da jeg som nevnt signerte arbeidskontrakten. Da hadde jo ikke disse forhandlingene blitt gjennomført, og lønnsendringene hadde jo dermed ikke trådt i kraft enda. Jeg ser derfor ikke helt hvordan det er logisk at jeg ikke skal få ta del i årets lønnsoppgjør da? Dersom noen har bedre kjennskap til dette enn meg må de gjerne forklare meg🙈 Anonymkode: 45fe8...cb7
Carrot Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 (endret) Normalt som nyansatt er man ikke med i forhandlinger i inneværende år da man gjerne starter litt høyt, sier ikke det er slik for deg men det er en norm - dersom det ikke står noe spesifisert i din kontrakt kan du ta kontakt med tekna sentralt å be om råd. Endret 8. september 2021 av Carrot 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Hos oss (privat bedrift) får nyansatte beskjed ved ansettelsestidspunktet når deres neste lønnsjustering blir. Den settes normalt til sommeren etter at de har fullført 12 måneder i bedriften. Anonymkode: 87e7f...fce
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Carrot skrev (3 minutter siden): Normalt som nyansatt er man ikke med i forhandlinger i inneværende år da man gjerne starter litt høyt, sier ikke det er slik for deg men det er en norm - dersom det ikke står noe spesifisert i din kontrakt kan du ta kontakt med tekna sentralt å be om råd. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos oss (privat bedrift) får nyansatte beskjed ved ansettelsestidspunktet når deres neste lønnsjustering blir. Den settes normalt til sommeren etter at de har fullført 12 måneder i bedriften. Anonymkode: 87e7f...fce Hos oss kan man visst ta del i årets lønnsjustering dersom man er ansatt fra og med 1. mai, slik jeg har forstått det. Kan ikke huske at det ble nevnt noe om neste lønnsjustering ved ansettelsestidspunktet. Hovedårsaken til at jeg er ekstra nysgjerrig på dette er at jeg ble ansatt nesten samtidig som en kollega, i akkurat den samme stillingen (vi har samme utdanningsbakgrunn). Jeg har tre års arbeidserfaring, mens min kollega var nyutdannet da han startet. Han startet å jobbe deltid 1. april mens han skrev masteren sin, og startet i 100% stilling i juni. Jeg startet 100% i midten av mai. Han ligger nå litt under meg lønnsmessig (25K brutto). Dersom han får ta del i årets lønnsoppgjør og ikke jeg, vil jo denne differansen plutselig ikke eksistere lenger. Anonymkode: 45fe8...cb7
newman01 Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble tilbudt min lønn i februar da jeg som nevnt signerte arbeidskontrakten. Når du signerte kontrakten er jo totalt irrelevant. Den kunne du signert tilbake på 80-tallet uten at det hadde hatt særlig betydning... Det er oppstartsdato for arbeidsforholdet som er gjeldende. Og der skrev du innledningsvis at du begynte i midten av mai, altså gode to uker for seint for årets lønnsjustering. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 newman01 skrev (8 minutter siden): Når du signerte kontrakten er jo totalt irrelevant. Den kunne du signert tilbake på 80-tallet uten at det hadde hatt særlig betydning... Det er oppstartsdato for arbeidsforholdet som er gjeldende. Og der skrev du innledningsvis at du begynte i midten av mai, altså gode to uker for seint for årets lønnsjustering. Hvordan er det irrelevant når du leser resten av innlegget du siterer? Jeg har enda ikke funnet ut hvor dette vilkåret om ansettelse før 1. mai står skrevet, og det er jo nettopp det jeg er interessert i å vite Det eneste jeg finner som nevner noe om 1. mai er som nevnt paragrafen jeg siterer i innlegget mitt over. Der står det kun at virkningsdatoen for lønnsendringen er 1. mai - ikke at man må være ansatt før 1.mai for å ta del i lønnsjusteringen. Anonymkode: 45fe8...cb7 1
newman01 Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 Det er vel ingen lovbestemt rett til å gå opp i lønn, så da er det litt vanskelig å fastsette dato ved lov. Det er også mange yrkesgrupper som har forhandlinger andre tider av året, og da blir "mai" en helt håpløs dato å forholde seg til
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 newman01 skrev (1 minutt siden): Det er vel ingen lovbestemt rett til å gå opp i lønn, så da er det litt vanskelig å fastsette dato ved lov. Det er også mange yrkesgrupper som har forhandlinger andre tider av året, og da blir "mai" en helt håpløs dato å forholde seg til Når personalrådgiveren på mitt arbeidssted skriver at «Det er www.ks.no som setter dette vilkåret» er det jo nærliggende å tro at det står skriftlig et sted inne på den gitte siden. Anonymkode: 45fe8...cb7
Baktusen Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 Jeg jobber i staten og Delta forhandler på vegne av oss. Her står det spesifikt at det angår medlemmer per 20. November 2020 mener jeg. Det skal stå i tariffavtalene. Det betyr også at de som har meldt seg ut den siste tiden, likevel er bundet av forhandlingene fordi de var medlemmer øer 20. November 2020
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 newman01 skrev (7 timer siden): Ikke alle som har tariffavtale. Jeg har jobbet i 14 år uten slik avtale. Der er alt regulert i arbeidskontrakten min Jeg spør om dette ved ansettelse og får dette spesifisert i arbeidskontrakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå