AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Noen som har gitt festdrakt feamfor bunad fordi det rett og slett ble for dyrt med bunad? Lurer på hvilken og om konfirmanten ble fornøyd? Håper ikke absolutt alle får bunad. Er så press på det virker det som. Og fryktelig dyrt. Ønsker ikke svar som går ut på å kritisere festdrakter. Har hørt nok om det. Anonymkode: aa3be...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Mitt datter fikk festdrakt og var veldig fornøyd med det. Finnes mange flotte festdrakter. Min datter sin kostet ca 3000. Aner ikke om det er press på bunad, var noen som hadde bunad og noen hadde festdrakt. Anonymkode: 57d1e...7c3
Nasse Nøff Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Her får riktignok datter bunad, så jeg burde kanskje ikke si noe, men jeg synes festraktene fra Valland er nydelige.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Jeg skal ikke kritisere festdrakter, men vil anbefale å vurdere å kjøpe bunad brukt istedenfor. Du får sannsynligvis mye mer kvalitet for pengene på den måten enn ved å kjøpe en ny festdrakt til en billig penge. Anonymkode: 93759...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Jeg syns festdrakter er kjempe fine. Har selv en nordlands bunad og kofte, men hadde gjerne hatt en festdrakt hvis ikke. Anonymkode: 79535...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal ikke kritisere festdrakter, men vil anbefale å vurdere å kjøpe bunad brukt istedenfor. Du får sannsynligvis mye mer kvalitet for pengene på den måten enn ved å kjøpe en ny festdrakt til en billig penge. Anonymkode: 93759...1d0 Enig! Anonymkode: d16c3...8b0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skal ikke kritisere festdrakter, men vil anbefale å vurdere å kjøpe bunad brukt istedenfor. Du får sannsynligvis mye mer kvalitet for pengene på den måten enn ved å kjøpe en ny festdrakt til en billig penge. Anonymkode: 93759...1d0 Den blir vel ikke brukt så mye at den slites ut. Jeg bruker min en gang i året, kanskje 2 om det er noe spesielt. Vil tro den er så pss kvalitet at den holder til det bruket. Anonymkode: 79535...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Har man ikke råd til bunad, får man kjøpe en kjole og ikke en etterligning etter bunad. Anonymkode: 8cccb...012 4
Gjest Elder Millennial Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Jeg er veldig glad i bunader jeg da, så hadde gått for en brukt bunad eller rett og slett en vanlig kjole.
Vera Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skal ikke kritisere festdrakter, men vil anbefale å vurdere å kjøpe bunad brukt istedenfor. Du får sannsynligvis mye mer kvalitet for pengene på den måten enn ved å kjøpe en ny festdrakt til en billig penge. Anonymkode: 93759...1d0 Eh..Ts sier at hun ikke har råd til bunad..en festdrakt ligger vel på 3000-5000? Når så du sist en brukt bunad til denne prisen? Du får ikke engang en brukt bunadsskjorte til den prisen. 6
Vera Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Sånn seriøst..hva tror dere egentlig en brukt bunad koster?? 😂 Kjenner jeg blir provosert på Ts vegne..det er i slike tråder man skjønner at de aller fleste ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd. 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Da bør du heller kjøpe en fin kjole til henne vel? jeg var i konfirmasjon i helgen og det er ganske synlig med en billig festdrakt blant alle bunadene. Riktig nok var det to stk der i festdrakt, men uansett. Det er en grunn til at de koster en liten del av hva en bunad koster. Jeg ville kjøpt kjole til henne eller aller helst leid en bunad for dagen om det er det hun egentlig ønsker seg. Det koster da ikke så mye å leie Anonymkode: e68f8...928 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Vera skrev (58 minutter siden): Sånn seriøst..hva tror dere egentlig en brukt bunad koster?? 😂 Kjenner jeg blir provosert på Ts vegne..det er i slike tråder man skjønner at de aller fleste ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd. Greit med dårlig råd, men at hun skal stå til konfirmasjon kom vel neppe som en overaskelse. Er hun dårlig stilt kunne hun jo fordelt kostnadene over laaang tid hvis bunad er en ting dattera ønsker seg. trist Anonymkode: e68f8...928
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Vera skrev (6 minutter siden): Eh..Ts sier at hun ikke har råd til bunad..en festdrakt ligger vel på 3000-5000? Når så du sist en brukt bunad til denne prisen? Du får ikke engang en brukt bunadsskjorte til den prisen. Når TS sier at hun ikke har råd til bunad forstår jeg det som at hun ikke vil legge mange titusener i potten. Hun sier ikke at hun ikke har råd til å gi mer enn en rimelig festdrakt. Festdrakter ligger for øvrig på alt fra noen hundrelapper til godt over 30 000. En annen fordel med brukt bunad er at man kan selge den igjen etterpå til omtrent det samme man selv har gitt for den hvis det skulle være aktuelt. En nyinnkjøpt rimelig festdrakt vil ikke gi samme mulighet. Der taper man mer ved salg. Anonymkode: 93759...1d0 3
Vera Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Greit med dårlig råd, men at hun skal stå til konfirmasjon kom vel neppe som en overaskelse. Er hun dårlig stilt kunne hun jo fordelt kostnadene over laaang tid hvis bunad er en ting dattera ønsker seg. trist Anonymkode: e68f8...928 Det som er trist er at enkelte ikke klarer å skjønne at når man har dårlig råd (da mener jeg dårlig råd - ikke at man buhu kun klarte å spare 5000 den mnd) - er at budsjettet ikke har råd til sparing..det finnes rett og slett ikke penger til å sette av til sparing. Når du leser innlegget til Ts - så kommer det tydelig frem at hun skal ha konfirmasjon til datteren. Det betyr selskap, mat, kaker, pynt osv..i tillegg kommer klær og sko til konfirmanten og resten av familien. Du skjønner at det er en stor kostnad - spesielt for noen som kanskje ikke har veldig mye fra før? Vi skal ha konfirmasjon nå - og vi har god råd (veldig god råd)..jeg regner med at selskapet, klær, presang osv kommer på ca 50.000,- (Dress ikke bunad). 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Vera skrev (10 minutter siden): Sånn seriøst..hva tror dere egentlig en brukt bunad koster?? 😂 Kjenner jeg blir provosert på Ts vegne..det er i slike tråder man skjønner at de aller fleste ikke forstår hva det vil si å ha dårlig råd. Det er jo betraktelig billigere enn en ny bunad da. Og har man dårlig råd bør man absolutt ikke bruke 3000 kr på en festdrakt - den har ikke noe videresalgsverdi, og det er veldig stor sjanse for at konfirmanten ikke vil bruke den noe mer etter kun få år. Det er såkalt fast fashion. Og det er dårlig økonomi det. Anonymkode: d16c3...8b0 4
Vera Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når TS sier at hun ikke har råd til bunad forstår jeg det som at hun ikke vil legge mange titusener i potten. Hun sier ikke at hun ikke har råd til å gi mer enn en rimelig festdrakt. Festdrakter ligger for øvrig på alt fra noen hundrelapper til godt over 30 000. En annen fordel med brukt bunad er at man kan selge den igjen etterpå til omtrent det samme man selv har gitt for den hvis det skulle være aktuelt. En nyinnkjøpt rimelig festdrakt vil ikke gi samme mulighet. Der taper man mer ved salg. Anonymkode: 93759...1d0 Hvordan klarer du å tolke det slik at Ts ikke vil kjøpe bunad - fordi hun ikke har lyst å bruke så mye penger på et plagg? Hun sier det jo tydelig: «Noen som har gitt festdrakt feamfor bunad fordi det rett og slett ble for dyrt med bunad?» Forøvrig helt enig angående det å kjøpe brukt bunad - jeg hadde også kjøpt brukt om jeg skulle hatt bunad nå.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Greit med dårlig råd, men at hun skal stå til konfirmasjon kom vel neppe som en overaskelse. Er hun dårlig stilt kunne hun jo fordelt kostnadene over laaang tid hvis bunad er en ting dattera ønsker seg. trist Anonymkode: e68f8...928 For et jævla nedlatende svar. Det er jo sånne som bidrar til at festdrakter blir sett ned på. Og tro det eller ei. Ikke alle har mulighet til å legge av litt for så å på den måten kjøpe en bunad til 50000. sats på festdrakt😃 Anonymkode: f2718...22c 8
Vera Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For et jævla nedlatende svar. Det er jo sånne som bidrar til at festdrakter blir sett ned på. Og tro det eller ei. Ikke alle har mulighet til å legge av litt for så å på den måten kjøpe en bunad til 50000. sats på festdrakt😃 Anonymkode: f2718...22c Ja helt enig..jeg blir helt satt ut av svarene til enkelte her inne. Moren gjør jo så godt hun kan..så kommer slike nedlatende svar 🤢🤢 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 Jeg skulle heller ønske jeg fikk en flott festdrakt jeg ønsket selv, til 2500,- kr, fremfor en kløende stikkende bunad til 25.000,- jeg ikke føler noe forhold til, da mine foreldre presset på meg den DE synes var riktig. Anonymkode: f64b3...df5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå