AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #22 Skrevet 8. september 2021 Slutten av 80-tallet. Hadde helly hansen regntøy, Strømpebukser i ull som klødde veldig, bobledress, balaclava, cherrox, regnvotter hadde jeg, men brukte dem aldri. Ellers hadde jeg polvotter. Hadde også mange hjemmestrikkete ullbukser, gensere og luer. Anonymkode: ad980...a6f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #23 Skrevet 8. september 2021 Selvfølgelig hadde de ullundertøy. 🙄 Industriell strikk har eksistert i 150+ år... til og med dobbelstrikk, så det er ikke noe nytt teknisk å kunne lage to lags undertøy med annet for inni. Faktisk rent teknisk, har strikkemaskiner knapt endret seg.. Jeg husker godt at jeg hadde ullstrømpebukser, stillongs, trøyer etc på 70 og 80-tallet, i tillegg til mye hjemmestrikk, cherrox og nylondresser. Anonymkode: 8b0c5...31f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #24 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig hadde de ullundertøy. 🙄 Industriell strikk har eksistert i 150+ år... til og med dobbelstrikk, så det er ikke noe nytt teknisk å kunne lage to lags undertøy med annet for inni. Faktisk rent teknisk, har strikkemaskiner knapt endret seg.. Jeg husker godt at jeg hadde ullstrømpebukser, stillongs, trøyer etc på 70 og 80-tallet, i tillegg til mye hjemmestrikk, cherrox og nylondresser. Anonymkode: 8b0c5...31f Det fantes ullundertøy, men det var ikke vanlig å bruke det på barn på vanlige barnehagedager. Det var forbeholdt lange skiturer i fjellet og sånt under mer ekstreme forhold. Til daglig var det bomull eller polyester med tykkere strikkeplagg over. Det var varmt nok og fungerte helt fint. Mamma var oppvokst med kløende ull rett mot huden, og hun snakket alltid om hvor heldige vi var som slapp det. Anonymkode: 9ceb2...41b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #25 Skrevet 8. september 2021 Cherrox og mesnalobber, gummistøvler og joggesko var skoene. Vi hadde noe langermet ullundertøy (vanlig hvite «makko», det kalte vi det), det var for skiturer og ekstremkulde. Tykke ullsokker og ullgensere. Jeg hadde «varmebukse og varmegenser» fra Helly Hansen, en slags tykk fleece, sånn teddyfôraktig. Polvotter og toppluer. Gummibukser med seler, tykk regnjakke samme stoff. Til vinter: boblebukse med seler, boblejakke. Anorakk med ullgenser under. Barnetøy var veldig dyrt, husker en genser jeg fikk kostet 350,- kr., det var like dyrt som nå og vi hadde ikke billigbutikker, Adelsten (nå kap ahl tror jeg) var eneste sted vi kunne få nytt tøy fra, utover barneskolen-80-tallet kom Benetton og Bikbok, Levis! Mye arvetøy! Anonymkode: c1a4d...18c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #26 Skrevet 8. september 2021 Jeg brukte bommulstilongs og tynn pologenser som undertøy, joggebukse og hjemmestrikket ullgenser som mellomlag. Utenpå var stort sett regntøy eller en vinterdresd som jeg husker var tung. På brina cherrox. Husker jeg frøs mest på fingrene, ikke ellers. Dette var sent 80 tallet, tidlig 90 tallet. Vi hadde ingen ull annet enn hjemmestrikkede ullsokker og hjemmestrikkede ullgensere. Anonymkode: d202a...717
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #27 Skrevet 8. september 2021 Det var mye mindre miljøgiftige stoffer som lekker ved hver vask. Mer ull som holdt all slags vær ute. Anonymkode: 843ea...624
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #28 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det fantes ullundertøy, men det var ikke vanlig å bruke det på barn på vanlige barnehagedager. Det var forbeholdt lange skiturer i fjellet og sånt under mer ekstreme forhold. Til daglig var det bomull eller polyester med tykkere strikkeplagg over. Det var varmt nok og fungerte helt fint. Mamma var oppvokst med kløende ull rett mot huden, og hun snakket alltid om hvor heldige vi var som slapp det. Anonymkode: 9ceb2...41b Dette hadde nok ikke min far fått med seg, at ullundertøyet var forbeholdt skiturer. Jeg husker at jeg hadde mye av det som jeg brukte i barnehagen. Hadde ikke et hjemmestrikket plagg før jeg fikk en genser da jeg gikk på barneskolen. Hadde mye Helly Hansen klær, husker jeg. Anonymkode: e5f23...58b
Gjest DislayName Skrevet 8. september 2021 #29 Skrevet 8. september 2021 2 hours ago, Tuppeluri said: Husker mamma sa de hadde kjukke sauegensere som klødde herfra til H Er ikke rart hu er immun mot kløende gensere. Så fort jeg får på en sånn genser så dauer jeg omtrent. Ellers så var det strikka votter og luer og kjukk ull. Kjukk? Really? Har du blitt voksen uten å få med deg at det heter tjukk med T og ikke K?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #30 Skrevet 8. september 2021 Fra Dagsavisen, veldig typisk slik jeg husker det Anonymkode: c1a4d...18c 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #31 Skrevet 8. september 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det fantes ullundertøy, men det var ikke vanlig å bruke det på barn på vanlige barnehagedager. Det var forbeholdt lange skiturer i fjellet og sånt under mer ekstreme forhold. Til daglig var det bomull eller polyester med tykkere strikkeplagg over. Det var varmt nok og fungerte helt fint. Mamma var oppvokst med kløende ull rett mot huden, og hun snakket alltid om hvor heldige vi var som slapp det. Anonymkode: 9ceb2...41b Nå var ikke barnehage vanlig på 70- og 80-tallet heller da, men i min familie ble ullundertøyet brukt når man hadde det og det tror jeg nok er det som er mest vanlig i de fleste familier... Ullundertøy er for vinter ble brukt om vinteren, ikke bare når man skulle på skitur. Anonymkode: 8b0c5...31f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #32 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå var ikke barnehage vanlig på 70- og 80-tallet heller da, men i min familie ble ullundertøyet brukt når man hadde det og det tror jeg nok er det som er mest vanlig i de fleste familier... Ullundertøy er for vinter ble brukt om vinteren, ikke bare når man skulle på skitur. Anonymkode: 8b0c5...31f Jeg tror ikke vi (= min familie) hadde det i det hele tatt. Det fantes til salgs, men slik jeg husker det vat det bare de mest ihuga friluftsentusiastene brukte det. Det fantes også superundertøy, det var det mange som hadde på skidager med skolen. Anonymkode: 9ceb2...41b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #33 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Cherrox og mesnalobber, gummistøvler og joggesko var skoene. Vi hadde noe langermet ullundertøy (vanlig hvite «makko», det kalte vi det), det var for skiturer og ekstremkulde. Tykke ullsokker og ullgensere. Jeg hadde «varmebukse og varmegenser» fra Helly Hansen, en slags tykk fleece, sånn teddyfôraktig. Polvotter og toppluer. Gummibukser med seler, tykk regnjakke samme stoff. Til vinter: boblebukse med seler, boblejakke. Anorakk med ullgenser under. Barnetøy var veldig dyrt, husker en genser jeg fikk kostet 350,- kr., det var like dyrt som nå og vi hadde ikke billigbutikker, Adelsten (nå kap ahl tror jeg) var eneste sted vi kunne få nytt tøy fra, utover barneskolen-80-tallet kom Benetton og Bikbok, Levis! Mye arvetøy! Anonymkode: c1a4d...18c Enda en kommentar: Kvaliteten var jo god, og klær ble lappet hvis det kom hull. Ullundertøyet var ganske tykt. Husker stillongs uten fot var å foretrekke, for tykke strømpebukser er superekle når de enten er litt små, eller er stoppet slik at det ble klumper. Bukser fikk fargerike lapper på knærne (70-tall hekla blomsterlapper, jeg likte det), og gensere skinnlapper på albuene. Skjørt og kjoler kunne være hjemmesydd, og gensere og tykksokker var hjemmestrikka. Gummibuksene og boblebuksene husker jeg jeg likte godt. Cherrox'ene var som nå, og mesnalobber var varme og fine. Det var ingen manglel på ulluer, ullvotter, skjerf og gensere. Anonymkode: c1a4d...18c
Gjest Vintermorgen Skrevet 8. september 2021 #34 Skrevet 8. september 2021 Ryddet for avsporinger. Vintermorgen, mod
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #35 Skrevet 8. september 2021 Husker polvotter som ble klissvåte og cherrox. Og tykke ullbukser som var stive å bevege seg i. Mer enn det husker jeg ikke Anonymkode: 24caa...0a5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #36 Skrevet 8. september 2021 Jeg har fortsatt barneklærne mine fra 80- tallet og det er bomull det går i og hjemmestrikkede votter i ull. Husker vinterdressene ble våte og kalde og man fikk komme inn og varme seg med jevne mellomrom. Det vil si, en kort stund, eventuelt bytte strømper og votter, for å så ut igjen. Både i bhg og hjemme. Støvler sto alltid i tørkeskapet etter utetid. Anonymkode: 5bfc5...215
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #37 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): mesnalobber, Nesnalobber.. Anonymkode: 22dd6...732
jordbær86 Skrevet 8. september 2021 #38 Skrevet 8. september 2021 Da jeg var 3 år på slutten av 80 tallet hadde jeg utedress som mamma sydde av en boblejakke hun hadde brukt før, hjemmestrikkede ullbukser (de klødde litt), hjelmlue som også var hhemmestrikket, polvotter, tykke sokker og cherrox. Senere når jeg ble større fikk jeg en fargerik dress og Goretexsko. Husker jeg ønsket meg blekrosa bobledress da jeg var ca 4 år, for det hadde kusinen min. Men jeg fikk ikke det. Ble vel fort synlig møkkete og stygg da den var så lys i fargen.
Aristoteles Skrevet 8. september 2021 #39 Skrevet 8. september 2021 Barn på 70-tallet og gikk ikke i barnehage. Hadde hjemmestrikkede ullklær. På meg klødde det helt infernalsk, mens søsteren min kunne ha det rett på huden. Hvis jeg klagde ble jeg bare sett på som i overkant dramatisk 😄 Mamma sydde ellers utedresser, luer, votter... Kan faktisk huske at det var stor stas å få en kjole fra butikken da jeg var 10. Før den tid, kjøpte mamma stoff og sydde selv. Klær fra butikk var sykt dyrt! De kjøpte også hele slakt. Et lam, en halv okse og en rein. De ble partert på kjøkkengulvet, og mamma lagde kjøttdeig og pølser med en kjøkkenmaskin som går den dag i dag. Sjøfisk kom bestefar med, ferskvannsfisk fisket vi selv. Og plukket multer, blåbær og tyttebær, mens det ble laget saft av krøkebær og rips. Blir helt nostalgisk 😮
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #40 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg husker at ull klødde sjukt mye før. Anonymkode: 0d030...09d Ja, enig! Anonymkode: 1bcc6...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå