Gå til innhold

Barnehageklær på 70 og 80 tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk ikke i barnehage, men var mye ute og lekte hele året. Født i ‘80. 

Husker iskalde fingre og tær på vinteren. 

Brune Cherrox,Mesnalobber,HH polvotter som sugde til seg vann.

Jeg hadde også det tykke HH settet med fleece, og tykt regntøy. Dress i tykt,stivt stoff. 
Husker jeg hadde noe HH ullundertøy også, eller kan det ha vært syntetisk? 
Hadde også mye hjemmestrikkede klær, også en balaklava. 😂 

Anonymkode: f297e...8db

Skrevet

Altså, jeg er født på 90 tallet og jeg husker ikke noe om hvilke klær jeg hadde😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 0.00):

Hva brukte barna I barnehagen da? Var vel ikke sånn ullundertøy som nå.  Hvordan var kvaliteten da? Jeg lurer fordi jeg syns det er gøy med barneklær før og nå.

Anonymkode: 45b23...ac9

Tjukk stikkeull, tjukke hjemmestrikka ullbukser og ullgensere, samt regntøyet var sånn tjukk orange oljebukse og jakke som ikke pustet. Husker polvotter som ikke holdt fuktigheten ute -så var veldig våt og frossen på hendene etter en dag ute i snøen. Hadde ikke så mye å skifte i så alt måtte ligge til tørk hele tiden. Husker jeg hadde orange hjemmesydd bobledress som vi brukte ute på vinter’n. Så var det cherrox og nesnalobber på bena. Brukte elefantlue. 

Anonymkode: 4a13f...80f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 8.58):

Slutten av 80-tallet. Hadde helly hansen regntøy, Strømpebukser i ull som klødde veldig, bobledress, balaclava, cherrox, regnvotter hadde jeg, men brukte dem aldri. Ellers hadde jeg polvotter. Hadde også mange hjemmestrikkete ullbukser, gensere og luer.

Anonymkode: ad980...a6f

Trodde regnvotter var noe nytt. Da lærte jeg noe nytt i dag.

Anonymkode: 45b23...ac9

Skrevet

Jeg er født i 1978 oppvokst i våte Bergen. Jeg fikk alltid røde ullstrømpebukser av min bestemor til jul- husker det var verdens kjedeligste presang😅.

Innerst var det mye kløende ullunderskjorter og strømpebukser (hadde ikke så ofte stilongs, var mye våt på beina husker jeg). Som vintersko hadde jeg cherrox - snowjogs (som var fullstendig ubrukelig i Bergensvinter). Har sett noen bilder av at jeg gikk med en vinterbukse som virkelig ikke var vanntett. Ellers gikk vi mye i regntøy (som også var litt hardt). Jakke husker jeg ikke helt- men gikk mye med anorakk når vi gikk på ski iallefall. 

Frem til jeg var 4-5 gikk jeg forresten i en husmorbarnehage som jeg tror bare var 4 timer hver dag. Der hadde vi ikke lov å være ute, og vi lengtet ofte etter å kunne gå ut (virker veldig underlig nå). De siste to årene gikk jeg på førskole- da var vi ganske mye ute. 

Anonymkode: 0a2d0...861

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...