AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Hva brukte barna I barnehagen da? Var vel ikke sånn ullundertøy som nå. Hvordan var kvaliteten da? Jeg lurer fordi jeg syns det er gøy med barneklær før og nå. Anonymkode: 45b23...ac9 1
moho Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Jeg hadde noe Helly Hansen polarfleece under dressen på de kaldeste dagene i overgangen mellom 70 og 80-tallet. Jeg tror de var uslitelige og mest sannsynlig arvet. Jakke, bukse og hals. 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Jeg husker at ull klødde sjukt mye før. Anonymkode: 0d030...09d 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg husker at ull klødde sjukt mye før. Anonymkode: 0d030...09d Ja det klødde fælt. Anonymkode: 45b23...ac9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Jeg hadde masse hjemmestrikk. Så det var ull det gikk i. Anonymkode: e7aec...5ed 2
Guddla Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Tykk ekkel ull som klødde noe så vanvittig! 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 Jeg hadde hjemmestrikkede tykke ullbukser og ullgenser. Hadde tynt bomullstøy under. Utenpå hadde vi parkdress som ikke var like vannavvisende som vi har i dag. Vi hadde polvotter og ullue. Noen hadde «hjelmluer» som var vattert. Helly Hansen hadde også noe superundertøy i teddystoff. brune cherrox og lobber på beina. Anonymkode: 258a9...d25 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Jeg husker vi hadde dårlig råd (vokste opp hos alenemor som var student). Jeh brukte bare bomullsstrømpebukser og bomulls T-skjorte som innerste lag. Så var det hjemmestrikket ullgenser og ullbukse som mellomlag over joggedress. Jeg ville bare bruke joggedresser, aldri andre klær. Vinterdressene var ikke vanntette, det var dårlig kvalitet. Klærne var utrolig dårlig kvalitet sammenlignet med nå og jeg frøs ofte ute i barnehagen. Anonymkode: dfb85...ef9
kvinneguide Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 (endret) Det var ikke merinoull, men grov saueull som klødde. Den er til gjengjeld mye varmere enn merino. Det var strikket i tykke gensere og bukser og gjerne også en ekstra strikka ullshorts under på snørike dager. Gummiregntøy i tykk hard gummi. Bevernylondress med teddyfor med dårlig passform og lite bevegelighet. Alt var slitesterkt, ingen grunn til å handle nytt, klærne varte i årevis. Ting ble heller ikke borte, hadde samme votter i flere år. Cherroxene var ganske lik kvalitet som nå, men gjerne grå eller brune. Endret 8. september 2021 av kvinneguide
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Vi hadde strømpebukser og høyhalsete gensere som må ha vært laget i 100 % polyestermed tykt, hjemmestrikket ulltøy (som klødde) når det var kaldt. Ellers dongeribukser og bomullsgensere og sånt. Regntøy og bobledress avhengig av været. Jeg husker at noe ble kalt bevernylon, bukse eller dress i ekstremt slitesterkt stoff. Cherrox og ullsokker, polvotter og hjemmestrikket lue med dusk. Anonymkode: 9ceb2...41b
MarianneE Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 moho skrev (7 timer siden): Jeg hadde noe Helly Hansen polarfleece under dressen på de kaldeste dagene i overgangen mellom 70 og 80-tallet. Jeg tror de var uslitelige og mest sannsynlig arvet. Jakke, bukse og hals. Min var blå husker jeg 😁
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Hvorfor foret de ikke bare ullklærne i gamle dager? Siden det klødde sånn mener jeg? Anonymkode: 768d3...371
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor foret de ikke bare ullklærne i gamle dager? Siden det klødde sånn mener jeg? Anonymkode: 768d3...371 Du mener gamle dager på åttitallet? 😂😂😂 Anonymkode: 35f61...908 13
kvinneguide Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor foret de ikke bare ullklærne i gamle dager? Siden det klødde sånn mener jeg? Anonymkode: 768d3...371 Tenker du slik som HH gjør nå, med noe syntetisk under? Det er nok kombinasjon av økonomisk og tekniske fremskritt i tekstilproduksjon. Å bruke merinoull er som å bare spise indrefilet. 3
Tuppeluri Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Husker mamma sa de hadde kjukke sauegensere som klødde herfra til H Er ikke rart hu er immun mot kløende gensere. Så fort jeg får på en sånn genser så dauer jeg omtrent. Ellers så var det strikka votter og luer og kjukk ull.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Gikk i barnehage på Vestlandet midt på 70-tallet. Ull klødde noe inni h… (selv med bomull under). Regntøy var tungt og stivt. Dresser i noe som ble kalt bevernylon skulle liksom være vanntette, noe de absolutt ikke var. Og de var blytunge. Polvotter var syntetiske med «pelsfor», ble gjennomvåte på 10 sekunder, og iskalde. Ullvotter klødde. Strikkeluer klødde. Skjerf klødde. Men cherrox-støvlene var av like god kvalitet som i dag, så vi var i hvert fall tørre og varme på føttene. Anonymkode: bb4ab...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 Dere snakker som om dette var i middelalderen, men det er ikke så lenge siden, og klærne har ikke endret seg såå mye. Kan ikke huske at det fantes ullundertøyet vi har i dag, men jeg brukte vel ullstrømpebukse og ullgenser inne i dress som ofte var i kraftig stoff kalt bevernylon. Jeg verken frøs, var våt eller klødde. Jo, lua klødde. Det sliter jeg med ennå. Anonymkode: 1bcf6...bd5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 Jeg hadde stilongser med en sånn hvit strikk under foten som skulle holde dem på plass. Stilongsene var harde og tykke og stive. Dette er nok en kombinasjon av at de var godt brukt, mye vasket i vanlig vaskemiddel (enzymfritt vaskemiddel til ull kom først på 90tallet), og de var definitivt ikke av merinoull for å si det slik. 🤣 Vi hadde bevernylon, men dette tålte jo ikke regnskurene på Vestlandet. Så da var det bobledress med regntøy over på våte og kalde dager. Jeg husker at vi omtrent gikk som sumobrytere fordi vi var så tett påkledd. Men det var jo ikke et problem. Alle hadde ull som klødde. Alle hadde tykke bobledresser med regntøy over. Det var jo bare sånn det var. Anonymkode: eae2a...8c5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 Hos oss var det vanlig med høyhalset bomullsgenser og vanlig strømpebukse under hjemmestrikket ullbukse og ullgenser. Og så "bobledress" eller regntøy. Vottene var alltid våte😉 Anonymkode: e54d0...aea 2
rampeguri Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor foret de ikke bare ullklærne i gamle dager? Siden det klødde sånn mener jeg? Anonymkode: 768d3...371 Hadde jo noe under ullgenser da. Jeg kan ikke huske å ha hatt ullbukser, men vil tro man hadde bomullsstrømpis under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå