AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 I følge en artikkel fra Bloomberg med tittel «verdens mest boblende boligmarkeder blinker 2008-aktige verdier» så ligger Norge på fjerdeplass i deres boligbobleindeks. I første kvartal 2021 har Norge har et pris-til-leie forhold (hvor fort prisene øker sett opp mot det andre betaler for å leie noe lignende) på 179.2%, pris-til-inntekt forhold (hvor fort boligprisene øker i forhold til hvor mye folk faktisk tjener) på 140.9% og årlig kredittvekst på hele 10.3% - hvor kredittveksten er mest av de 9 øverste landene i boligbobleindeksen. På NRK sine sider ble nylig også lagt ut en ytring fra en økonomikommentator om at tiden med «gratis penger» er forbi, dette fordi Norges Bank vil komme med renteheving denne måneden og så justere sakte opp i år og til neste år slik at boliglånsrenten vil doble seg fra dagens nivå. Har dere noen tanker om dette? Er det lagt opp til nedgang i boligmarkedet eller vil gjeldsmaskineriet fortsette? Vil boligmarkedet evt. «kjøle seg ned» i kjølvannet av denne prisfesten? Anonymkode: b6b19...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I følge en artikkel fra Bloomberg med tittel «verdens mest boblende boligmarkeder blinker 2008-aktige verdier» så ligger Norge på fjerdeplass i deres boligbobleindeks. I første kvartal 2021 har Norge har et pris-til-leie forhold (hvor fort prisene øker sett opp mot det andre betaler for å leie noe lignende) på 179.2%, pris-til-inntekt forhold (hvor fort boligprisene øker i forhold til hvor mye folk faktisk tjener) på 140.9% og årlig kredittvekst på hele 10.3% - hvor kredittveksten er mest av de 9 øverste landene i boligbobleindeksen. På NRK sine sider ble nylig også lagt ut en ytring fra en økonomikommentator om at tiden med «gratis penger» er forbi, dette fordi Norges Bank vil komme med renteheving denne måneden og så justere sakte opp i år og til neste år slik at boliglånsrenten vil doble seg fra dagens nivå. Har dere noen tanker om dette? Er det lagt opp til nedgang i boligmarkedet eller vil gjeldsmaskineriet fortsette? Vil boligmarkedet evt. «kjøle seg ned» i kjølvannet av denne prisfesten? Anonymkode: b6b19...7a9 Kommer til å bli større forskjell på by og bygd. Oslo-prisene vil nok fortsette å stige fortere enn lønnsveksten, boligmangel. Men hvor mye er spørsmålet. Glad jeg kjøpte i 2012 og er inne på markedet! Anonymkode: fc067...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer til å bli større forskjell på by og bygd. Oslo-prisene vil nok fortsette å stige fortere enn lønnsveksten, boligmangel. Men hvor mye er spørsmålet. Glad jeg kjøpte i 2012 og er inne på markedet! Anonymkode: fc067...4a8 Det er stor forskjell Fant en leilighet i Trondheim (flere km fra sentrum) og det var 35 kvm nybygg solgt på kontrakt for 1 990 000 kr i 2019/2020. Nå legger kjøper ut kontraktposisjonen sin med en fortjeneste på 500 000 kr! Altså mener selger/megler at den nå er verdt 2 500 000 kr mer enn før. Tipper at det ikke er like stor krangel om leilighetene på bygda nei. Anonymkode: b6b19...7a9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Norge har vært inne i en sinnssyk boligboble veldig lenge. Hadde markedet vært rasjonelt, hadde sprekken kommet for lenge siden. Jeg har nylig likvidert en god del aksjer og slikt og prøver nå å verne meg mot inflasjon. Ingenting er logisk mer i finans og eiendom. 🤪 Anonymkode: 2a444...8ce
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Norge har vært inne i en sinnssyk boligboble veldig lenge. Hadde markedet vært rasjonelt, hadde sprekken kommet for lenge siden. Jeg har nylig likvidert en god del aksjer og slikt og prøver nå å verne meg mot inflasjon. Ingenting er logisk mer i finans og eiendom. 🤪 Anonymkode: 2a444...8ce Hvordan kan man verne seg mot inflasjon? 3% KPI juli 2020 - juli 2021 Anonymkode: b6b19...7a9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan kan man verne seg mot inflasjon? 3% KPI juli 2020 - juli 2021 Anonymkode: b6b19...7a9 TIPS og gull, f.eks., også er det lurt å kjøpe eiendom og faste verdier, ta opp lån igjen. Det er ikke rett frem. Unngå kæsj, er tingen. Men det er vanskelig når man hele livet har spart og sitter på masse penger. Er noe dritt faktisk, når pengepolitikken spenner bein for de fornuftige folka, fordi samfunnet kjører kræsi bananas fra morgen til kveld. Anonymkode: 2a444...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er stor forskjell Fant en leilighet i Trondheim (flere km fra sentrum) og det var 35 kvm nybygg solgt på kontrakt for 1 990 000 kr i 2019/2020. Nå legger kjøper ut kontraktposisjonen sin med en fortjeneste på 500 000 kr! Altså mener selger/megler at den nå er verdt 2 500 000 kr mer enn før. Tipper at det ikke er like stor krangel om leilighetene på bygda nei. Anonymkode: b6b19...7a9 Jeg har bodd i Oslo, og ville ikke ha satt utropstegn bak en slik påstand. Her er det helt vanlig å selge kontraktsposisjoner, til mye høyere fortjeneste. Eks. en kollega som ombestemte seg og solgte en kontraktsposisjon til en fortjeneste på 2,3 millioner, heller ikke i sentrum Anonymkode: 0d547...a84 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Kan forøvrig legge til at folk nå strømmer inn til Oslo fra distriktene igjen, og jeg har snakket med en del nye studenter. De begynner helt uoppfordret å snakke om at de vil be om forskudd på arv for å kjøpe leilighet her, selv om de bare har noen års perspektiv 🙄 Tror på en liten korreksjon i prisene, men ikke et boligkrakk. Anonymkode: 0d547...a84
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan forøvrig legge til at folk nå strømmer inn til Oslo fra distriktene igjen, og jeg har snakket med en del nye studenter. De begynner helt uoppfordret å snakke om at de vil be om forskudd på arv for å kjøpe leilighet her, selv om de bare har noen års perspektiv 🙄 Tror på en liten korreksjon i prisene, men ikke et boligkrakk. Anonymkode: 0d547...a84 Ja, men så er Norge, utrolig nok, litt mer enn Oslo. Prisene har gått opp i resten av landet, og på et tidspunkt er taket nå. Kjenner folk som kjøper brakker fra 50-tallet til nesten 7 mill i Oslo, mens man får svære hus for under halvparten en time unna. Noe skurrer. Jeg har heller ikke sett at Oslo er "friskmeldt". Mange har flyttet ut, eller drømmer om det. Anonymkode: 2a444...8ce 2
Gjest Anonobilis Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner folk som kjøper brakker fra 50-tallet til nesten 7 mill i Oslo, mens man får svære hus for under halvparten en time unna. Noe skurrer. Anonymkode: 2a444...8ce Det er utrolig hvor stor betalingsvilje mange har for å bo i umiddelbar nærhet til jobb, venner og byliv. Har man dette i Oslo vil man ikke nødvendigvis selv bo i enebolig på Lørenskog...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Anonobilis skrev (1 time siden): Det er utrolig hvor stor betalingsvilje mange har for å bo i umiddelbar nærhet til jobb, venner og byliv. Har man dette i Oslo vil man ikke nødvendigvis selv bo i enebolig på Lørenskog... Nettopp...dette fascinerte meg grenseløst for ti år siden, og har bare blitt verre. Nordmenn er rare. Folk som bor i ordentlige storbyer i utlandet kommer hit og rister på hodet over det, de også. Anonymkode: 2a444...8ce 2
Knirke Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Er heldigvis ferdig med å bo i Oslo😅 I andre deler av landet er hus omtrent gratis.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp...dette fascinerte meg grenseløst for ti år siden, og har bare blitt verre. Nordmenn er rare. Folk som bor i ordentlige storbyer i utlandet kommer hit og rister på hodet over det, de også. Anonymkode: 2a444...8ce Det handler jo at for de som kan og ønsker å ta seg råd til det, om en mer praktisk hverdag. For mange er ingen eller mindre pendling verdt mye, særlig de med krevende jobber og lange dager. Jobber man f. eks. 10 timers dager, som kan være vanlig i mer krevende jobber, så teller pendling fort mye. Dersom man klarer å kutte ned en times reisevei til si 20 min hver vei er det mye verdt for mange og kan være det som får hverdagen til å gå opp. Anonymkode: 2a913...93d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, men så er Norge, utrolig nok, litt mer enn Oslo. Prisene har gått opp i resten av landet, og på et tidspunkt er taket nå. Kjenner folk som kjøper brakker fra 50-tallet til nesten 7 mill i Oslo, mens man får svære hus for under halvparten en time unna. Noe skurrer. Jeg har heller ikke sett at Oslo er "friskmeldt". Mange har flyttet ut, eller drømmer om det. Anonymkode: 2a444...8ce Hvor er så dette? Ja, det er billigere en time utenfor Oslo, men jeg har til gode å se en gedigen enebolig til 3.5 mill selv en time utenfor Oslo, forutsatt at det ikke er masse utbedringsbehov. Har sett de til 4-5, men ikke ned til 3.5. For øvrig er det egentlig ikke noe som skurrer. De fleste byer i verden opplever prisvekst, også Oslo, fordi det finnes en andel av befolkningen som kan ta seg råd til og er villig til å bo veldig bynært. Sånn vil det alltid være. Anonymkode: 2a913...93d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det handler jo at for de som kan og ønsker å ta seg råd til det, om en mer praktisk hverdag. For mange er ingen eller mindre pendling verdt mye, særlig de med krevende jobber og lange dager. Jobber man f. eks. 10 timers dager, som kan være vanlig i mer krevende jobber, så teller pendling fort mye. Dersom man klarer å kutte ned en times reisevei til si 20 min hver vei er det mye verdt for mange og kan være det som får hverdagen til å gå opp. Anonymkode: 2a913...93d Dette er definisjonen på "rat race". Jobbe mer for å ha råd til mer. Ja, det er et valg (har flere i familien og var nok i faresonen selv en stund), men, off, så gørr å låse seg til flere tiår med lån fordi man har det "så gøy" på jobb. Anonymkode: 2a444...8ce
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er definisjonen på "rat race". Jobbe mer for å ha råd til mer. Ja, det er et valg (har flere i familien og var nok i faresonen selv en stund), men, off, så gørr å låse seg til flere tiår med lån fordi man har det "så gøy" på jobb. Anonymkode: 2a444...8ce Det er jo ikke slik at man egentlig har det valget selv i en del bransjer, man må regne med å jobbe like mye enten man bor i en by eller ikke i mange kunnskapsintensive jobber. Og da syntes en del det er verdt å betale mer for å bo bynært. Mitt inntrykk er at mange av disse ikke må slite med lån i mange tiår. Ja, det er dyrt, men ofte er det snakk om par som har to gode inntekter (evt. enkelte som har svært gode inntekter og som kjøper alene), og da er det likevel realistisk for dem å få til uten å måtte bo seg i hjel. Denne gruppen er jo det som holder prispresset i byene. Anonymkode: 2a913...93d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 Sparing i bolig er det som lønner seg mest i dag. Vårt hus langt på bygda har steget 250.000 på 1 år. Så lenge "personer" skal "bosettes" sprekker bobla aldri. Og vi kan stort sett jobbe hjemmefra og sparer masse penger ift Oslo. Anonymkode: c21db...33e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er stor forskjell Fant en leilighet i Trondheim (flere km fra sentrum) og det var 35 kvm nybygg solgt på kontrakt for 1 990 000 kr i 2019/2020. Nå legger kjøper ut kontraktposisjonen sin med en fortjeneste på 500 000 kr! Altså mener selger/megler at den nå er verdt 2 500 000 kr mer enn før. Tipper at det ikke er like stor krangel om leilighetene på bygda nei. Anonymkode: b6b19...7a9 Kjøpte leilighet på kontrakt i februar, flyttet inn i juli med ny takst 800 000 kr opp. Kjøpte en ny bolig på kontrakt, allerede 1 mill opp fra kontraktsinngåelse og til nå. Fortsatt over 1 år til ferdigstillelse. Ikke i Oslo. Fantastisk måte å tjene penger på. Anonymkode: 3c873...370 1
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kommer til å bli større forskjell på by og bygd. Oslo-prisene vil nok fortsette å stige fortere enn lønnsveksten, boligmangel. Men hvor mye er spørsmålet. Glad jeg kjøpte i 2012 og er inne på markedet! Anonymkode: fc067...4a8 Jeg tror dette stemmer over tid, og at det vil komme prisjusteringer ganske hyppig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå