AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Hadde du noe relevant arbeidserfaring fra før? Anonymkode: 68d6c...740
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Dette er jo veldig knyttet til hva man har master i da. Jeg fikk 530.000 kr og hadde ikke relevant erfaring. Anonymkode: 84458...8e1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Fikk 430 000. Jobber ved et universitet. Nå, 16 år senere, fremdeles ved universitetet og med full ansiennitet, har jeg 520 000. De som kommer inn med master nå, kommer inn på et mye høyere lønnsnivå (ca. 500 000), og har 10 år foran seg med automatiske opprykk. Så de som vi "gamle" lærer opp, tjener raskt mer enn oss erfarne. Blodig urettferdig, spør du meg. Nå som jeg nærmer meg 50 år, har jeg begynt å tenke litt på fremtiden. Noen god pensjon kan jeg se langt etter, hvis jeg ikke jobber til jeg blir minst 70. Og jeg kan ikke se for meg at en gråhåret gammel dame på 70 kommer til å gjøre en god jobb i stillingen her, som krever rask omstilling, sette seg inn i digitale løsninger, stress og mas. Det lønner seg ikke å ta lang utdanning, når man tenker på pensjonsoppsparing, og studielånet som man betaler og betaler på i lang tid. 😞 Vi har håndverkere i familien som tjener det samme som jeg, og som har jobbet fra etter videregående. De tjener opp full pensjon mange år før meg, og har aldri hatt studielån, så de har lettere kunnet spare. De kan gå av komfortabelt når de er 60. Jeg kommer selv fra en akademikerfamilie, men kommer ikke til å mase på barna mine om at det er lurest å studere. Anonymkode: 32dc4...b2b 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Fikk 460.000 i en kommune uten relevant arbeidserfaring. Byttet jobb til statlig virksomhet etter fire år og fikk 570.000 i den nye jobben. Da hadde jeg jo erfaring. Men lønna er lav sammenlignet med hva jeg er utdannet til (jurist). Anonymkode: 59909...29d 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Fikk 430 000. Jobber ved et universitet. Nå, 16 år senere, fremdeles ved universitetet og med full ansiennitet, har jeg 520 000. De som kommer inn med master nå, kommer inn på et mye høyere lønnsnivå (ca. 500 000), og har 10 år foran seg med automatiske opprykk. Så de som vi "gamle" lærer opp, tjener raskt mer enn oss erfarne. Blodig urettferdig, spør du meg. Nå som jeg nærmer meg 50 år, har jeg begynt å tenke litt på fremtiden. Noen god pensjon kan jeg se langt etter, hvis jeg ikke jobber til jeg blir minst 70. Og jeg kan ikke se for meg at en gråhåret gammel dame på 70 kommer til å gjøre en god jobb i stillingen her, som krever rask omstilling, sette seg inn i digitale løsninger, stress og mas. Det lønner seg ikke å ta lang utdanning, når man tenker på pensjonsoppsparing, og studielånet som man betaler og betaler på i lang tid. 😞 Vi har håndverkere i familien som tjener det samme som jeg, og som har jobbet fra etter videregående. De tjener opp full pensjon mange år før meg, og har aldri hatt studielån, så de har lettere kunnet spare. De kan gå av komfortabelt når de er 60. Jeg kommer selv fra en akademikerfamilie, men kommer ikke til å mase på barna mine om at det er lurest å studere. Anonymkode: 32dc4...b2b Det kommer ann på hvordan man ser på det. Min sønn på 17år har begynt som lærling innen elektro. ( infrastruktur og store byggeprosjekt og utendørsarbeid). Når han får fagbrev som 20 åring starter han på ca.520.000+kost, reise, overtid mm. Sannsynligvis 700-800.000 pr.år. Når han er 62 har han jobbet i 45 år!!. Men går han av da vil ha tape stort. Systemet er rigget for akademikere av akademikere. De siste årene i arbeidslivet teller MYE mer enn de første. Så min sønn burde ha studert til han var 26 og jobbet til han var 66. Da ville han ha jobbet 5 år mindre og blitt pensjonsvinner. Anonymkode: 5c992...f70 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Systemet er rigget for akademikere av akademikere. Anonymkode: 5c992...f70 Jeg synes ikke dette stemmer. Akademikerne er jo taperne her. I allefall offentlig ansatte akademikere. Når man tenker på alle årene man studerer som man ikke sparer opp pensjon. Man kommer for sent i gang, rett og slett. Og alle årene man må betale tilbake studielån, et par tusen mindre i lønn i tyve år merkes godt. Og den lave lønna til akademikere, og liten mulighet til å forhandle seg frem til bedre lønn i det offentlige, noe som ikke gir en pensjon å rope hurra for... Anonymkode: 32dc4...b2b 18
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke dette stemmer. Akademikerne er jo taperne her. I allefall offentlig ansatte akademikere. Når man tenker på alle årene man studerer som man ikke sparer opp pensjon. Man kommer for sent i gang, rett og slett. Og alle årene man må betale tilbake studielån, et par tusen mindre i lønn i tyve år merkes godt. Og den lave lønna til akademikere, og liten mulighet til å forhandle seg frem til bedre lønn i det offentlige, noe som ikke gir en pensjon å rope hurra for... Anonymkode: 32dc4...b2b Beklager men har ikke den store sympatien. Høyere utdanning er blitt brukt for å utligne klasseforskjeller. Det har ført til en voldsom mengde med studenter innen fag det ikke er spesielt bruk for. Og hittil har akademikerpolitikere opprettet stillinger til seg og sine i det offentlige for å ta unna alle med bachelorgrad og mastergrad ingen noensinne kommer til å lese. Det er iferd med å ta slutt. Det er en overproduksjon som går utover lønn. Det er overskudd og dem. Så får det bare være at de som har studert i mange år kanskje må kjøre buss. (Ref. Mimir kristjansson). Og føle seg dårlig behandlet siden ingen oppretter stillinger til dem. Det finnes en grense for hvor mange sosialantropologer og sosionomer mm det offentlige kan lage jobber til. Så mange må finne seg i å omskolere seg ned. Det er kanskje buss og lastebil sjåfører samfunnet trenger?!? Ikke enda en med master i samfunnsvitenskap. Anonymkode: 5c992...f70 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Husker jeg fikk første jobben min etter siviløkonomstudiet i 1998. Da fikk jeg en begynnerlønn på 270000 som konsulent. 🙂 Anonymkode: 26dfa...67b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Jeg fikk 492.000 nå nettopp når jeg begynte å jobbe som Stipendiat, forhåpentligvis kan jeg legge på en del på den når jeg er ferdig da, tar doktoren i kunstig intelligens og tenker meg til finans eller konsulentvirksomhet etterpå. Anonymkode: a95a4...fec 1
Enterprises Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Når jeg ser disse lønningene så er min første tanke. Er det verdt det? Master også får du ikke mer enn drøye 500.000 latterlig i mine øyne 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 Enterprises skrev (3 minutter siden): Når jeg ser disse lønningene så er min første tanke. Er det verdt det? Master også får du ikke mer enn drøye 500.000 latterlig i mine øyne For min del er lønna bare en liten del av jobben min. Jeg kunne ikke jobbet med det jeg jobber med uten masteren min, og det hadde vært et tap for meg. Anonymkode: 59909...29d 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Ingenting. Har ikke fått jobb. Anonymkode: 164fc...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 480.000 jobbet i 8 år. Min samboer som bare har fullført 1. året på videregående har 440 000 og jobber i 10 mnd. Føler meg litt snytt Anonymkode: 5ca5d...6d2 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Halv million i det offentlige. Tok første jobb i distriktet, så startet høyere enn flere av de i byen fra studiet. Ingen relevant erfaring og midt på treet-student. Anonymkode: e2c1b...5ea
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Starter som konsulent i et større firma når jeg er ferdig neste år. Startlønnen er på 600.000 Har knapt med arbeidserfaring, men bedriften lønner likt til alle nyutdannede uavhengig av erfaring og karakterer. Anonymkode: 988b3...88f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Enterprises skrev (1 time siden): Når jeg ser disse lønningene så er min første tanke. Er det verdt det? Master også får du ikke mer enn drøye 500.000 latterlig i mine øyne Det er jo en startlønn. Ved jobbytte går man opp i snitt 100 k vil jeg tippe. Hvis man bytter jobb hvert tredje år de første ti årene vil man tjene veldig godt. Og da vil det være verdt det. Kan ikke regne med å få nye jobber og bedrifter som konkurrerer om deg uten master. Jeg startet nå med lønn 550. Hvis jeg ikke er gått opp til 650 ca om tre år bytter jeg jobb. Så enkelt. Anonymkode: 5cf75...285 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 Startet på 610 000. Ingen erfaring. Anonymkode: 3d59b...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 Arkitekt. Startet på 480.000, hadde jobbet litt deltid som praktikant under studiene. Nå 10 år senere tjener jeg 805.000. Anonymkode: 45817...a75 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 Blir nok bra lønn til slutt, men hvor mye har dere i studielån og hvor lenge må dere betale ned på det ? Jeg har kun fagbrev, tjener 500 000 i året. Anonymkode: 57dc0...dc0 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 485.000 med 4 års ansiennitet. Skal sies at jeg ikke tok master for lønnsøkningen sin del, for den var ikke akkurat så stor, men jeg synes fagfeltet jeg har spesialisert meg i er veldig spennende, og for en gangs skyld ser jeg frem til å gå på jobb. Anonymkode: 98032...73e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå