AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Jeg har begynt å tenke på pensjonsalderen selv om det nok er 8-10 år til jeg går av. I tillegg til folketrygden har jeg flere fripoliser samt innskuddspensjon fra nåværende arbeidsgiver. Jeg sparer også i aksjer, fond og noe i bank. Jeg føler jeg har grei kontroll på hva jeg får fra folketrygden, fripoliser, innskuddspensjonen og evt AFP (om den består til da). Forhåpentligvis er jeg gjeldfri når jeg blir pensjonist og bor i bolig som jeg kan bli gammel i. Men jeg lurer på hva dere gjør med pengene dere har spart privat. Bruker dere litt av det hver måned? Eller brukes det til spesielle ting som for eksempel reiser? Anonymkode: 540af...df8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Jeg er ikke pensjonist og har ca. 15 år igjen for å gå av tidlig hvis jeg ønsker. Jeg har også tenkt mye på hva jeg skal gjøre med pensjon. Men tenker når barna er ute så blir jo forbruket betraktelig redusert. Vi har allerede gjeldfri bolig og uten barn vil vi ha under 10000 i faste utgifter. Regner med at vi får utbetalt rundt 25000 hver i pensjon hver de første 10 årene. Dette er et lavt estimat fra norsk pensjon. Og med 40000 etter faste kostnader på 2 personer så regner jeg med at vi klarer oss veldig bra og vil til og med kunne spare. Bruker mindre enn det i dag med 3 barn. Behovet for å kjøpe nytt er allerede lite. Vi kan selge 1 bil, reise utenom skoleferien. Så da regner jeg med at sparepengene vil gå til hjelpe barn inn på boligmarkedet og eventuelt ny bil når den må byttes. Har en buffer på 10 mill allerede så er ikke engstelig. Men sparer fortsatt. Anonymkode: 8ac51...d77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå