Gå til innhold

Hvilke kaker er must på kakebordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp og lurer på hvilke kaker som vi "må" ha på kakebordet. Vi har alt bestilt en stor marsipankake. Men hva mer trenger vi? Vi blir 40 stykker og trenger en del kaker. 

Anonymkode: 4e19f...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens Beste
Suksessterte
Ostekake
Sjokoladekake
Muffins
Kringle
Eplekake

Anonymkode: 6af8e...967

• Liker 2
Skrevet

Trenger jo ikke en del kaker.  Vi hadde 4 store kaker + brownies til konfirmasjon med 40 stk og det var en del kaker igjen. 

Vil si verdens beste, pavlova, gulrot kake og sjoko kaker er populær hos oss. 

Anonymkode: ec844...98a

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke så glad i kake, så jeg synes iskake er det beste alternativet på et kakebord.

• Liker 2
Skrevet

Verdens beste, suksesskake, marsipankake og bløtkake. Også gjerne en rullekake. Da er jeg in heaven. 

Anonymkode: ebf24...e00

Skrevet

Er det en type kake jeg ville utelatt, er det marsipankake 😅 

Det finnes vel ingen regel, men jeg ville i alle fall hatt en type sjokoladekake eller brownies, suksessterte, ostekake, gulrotkake og mokkafromasj

Anonymkode: 03dfa...cf0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trenger jo ikke en del kaker.  Vi hadde 4 store kaker + brownies til konfirmasjon med 40 stk og det var en del kaker igjen. 

Du er ikke fra Sunnmøre iallefall. Her er alt under 10 kaker uakseptabelt. Har aldri opplevd et større selskap med så få kaker 😳

Anonymkode: 63630...a7b

• Liker 16
Skrevet

Marsipankake, Oreokake, Suksessterte, Verdens beste & Gulrotkake 😍

• Liker 2
Skrevet

Min absolutte favorittkremkake er Budapest med aprikossyltetøy ( helst det uten sukker) 😍

Skrevet

Det kommer jo helt an på om det er "kakefolk" eller ikke som er gjester. I familien vår har vi 5-6 kaker utenom marsipankaka. Da er vi ca 30 gjester. Det er omtrent ingenting igjen når selskapene er over. 

Anonymkode: 6af8e...967

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns tårnkake/kransekake er et must på et kakebord når det er dåp/navnefest/bryllup/konfirmasjon. 

Ellers kan det jo være en del allergihensyn å ta slik at man passer på at alle tåler en eller annen kake (om ikke alle kakene selvsagt)

• Liker 4
Skrevet

Kransekake og minst en sjokoladekake.

Kommer det barn kan det gjerne være en sjokolade-skuffkake. Pleier å ha en tropisk aroma også.

Fruktsalat og krem er en litt mer familietradisjon kanskje, men mange setter pris på et friskt alternativ. :) De fleste tar litt fruktsalat etter maten, og kaker etterpå. Selv om alt står på samme bord.

Anonymkode: 2fa5b...ca7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er ikke fra Sunnmøre iallefall. Her er alt under 10 kaker uakseptabelt. Har aldri opplevd et større selskap med så få kaker 😳

Tja - her hos oss tror vi ikke på matsvinn, vi hadde mer en nok mat, og nok søt deretter for å tilfredstille ikke krevende folk. 

• Liker 4
Skrevet

Her må jeg si meg enig! 4kaker+brownies som de hadde til konformasjon med 40stk, hørtes lite ut. Den som skrev det, sa de hadde endel igjen også. Min erfaring er at dersom det er snaue mengder med servering, blir det som regel endel igjen. Ikke fordi det er mer enn nok mat/kaker, men fordi folk forsyner seg med lite og er redd for at ikke alle skal få osv. Man må ikke ha kaker i antall 10+, men personlig liker jeg ved slike anledninger, at det skal både være rikelig og ikke minst et godt og variert utvalg! Da går jeg også inn i det, med vel viten om at det blir mye rester også, og syns det er helt fint. Da kan man hygge seg i etterkant, gi bort, samt ta med på jobb osv. Pleier ikke å være noe problem det. Hvis det står på kostnader mht ha minimalt med kaker, ville jeg gått for rimelige varianter, og aller helst forhørt meg om andre ville bake. Både gjester, og venner/naboer kan spørres ved slike anledninger. Det er fint å få hjelp av mange grunner, selv om det ikke står på økonomien. Personlig liker jeg svært godt å bidra, og tilbyr meg alltid å lage noe for de som jeg vet skal feire noe større, uavhengig om jeg er gjest eller ikke.

• Liker 8
Skrevet

Synes det alltid er så mye mas om suksessterte, men er det mange kaker, synes jeg det ofte er mye igjen av den. Er ingen god kakebaker selv, men har ei i slekta som ofte inviterer til store lag, og vil si kringle eller vaniljeboller hvis man er god på det (mange er ikke så glade i kaker, men elsker gjærbakst), ev. vannbakkels, Verdens beste eller pavlova (avhengig av sesong), sjokoladekake/Oreo eller lignende for ungene, fruktsalat/is og en fin ostekake. En frisk ostekake virker desidert mest populært og spises alltid mye av, etter min mening.

Synes folk gjerne velger bort marsipankake/bløtkake ellers, men til dåp er det koselig med en fin marsipankake, og de fleste tar gjerne et stykke siden det er den typen fest 😊

Ellers serverte jeg snickerskake ved en anledning, og den fikk virkelig bein å gå på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt en kremkake (marsipankake eller bløtkake), en sjokoladekake, en glutenfri kake f eks suksessterte eller pavlova( pavlova kan også fint gjøres laktosefri), en frisk kake f eks ostekake, gulrotkake med ostekrem. I den siste konfirmasjonen jeg var i så fløyg makronene av kakebordet.  

Normal kakeberegning er 1,5 bit pr person. Noen vil ha 2 og noen synes det er mer enn nok med 1 bit. Men du kjenner gjestene dine best. En jeg kjente brukte å få en egen bløtkake når han dro i selskap fordi han var så glad i kake at han hadde gjerne spist en halv kake før de andre hadde fått forsynt seg. Og han var så gira på kake att han så ikke selv att han ble oppfattet som grisk av andre. 

Skrevet
Queen of the North skrev (3 minutter siden):

Jeg ville valgt en kremkake (marsipankake eller bløtkake), en sjokoladekake, en glutenfri kake f eks suksessterte eller pavlova( pavlova kan også fint gjøres laktosefri), en frisk kake f eks ostekake, gulrotkake med ostekrem. I den siste konfirmasjonen jeg var i så fløyg makronene av kakebordet.  

Normal kakeberegning er 1,5 bit pr person. Noen vil ha 2 og noen synes det er mer enn nok med 1 bit. Men du kjenner gjestene dine best. En jeg kjente brukte å få en egen bløtkake når han dro i selskap fordi han var så glad i kake at han hadde gjerne spist en halv kake før de andre hadde fått forsynt seg. Og han var så gira på kake att han så ikke selv att han ble oppfattet som grisk av andre. 

Høres ut som en artig fyr 😄 Da blir det i hvert fall ikke et problem at man sitter igjen med mange kakerester etter selskapet, når han er invitert. 
Jeg sier ja takk til så mye kake som mulig, og for meg og min familie ville 1,5 kakestykke per pers vært i minste laget.  Jeg smaker på alt som et minimum, og fyller hovedsakelig på med suksessterte etterhvert. :spise:

Anonymkode: e29f1...821

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som en artig fyr 😄 Da blir det i hvert fall ikke et problem at man sitter igjen med mange kakerester etter selskapet, når han er invitert. 
Jeg sier ja takk til så mye kake som mulig, og for meg og min familie ville 1,5 kakestykke per pers vært i minste laget.  Jeg smaker på alt som et minimum, og fyller hovedsakelig på med suksessterte etterhvert. :spise:

Anonymkode: e29f1...821

Jeg gjør akkurat det samme- alt skal smakes på, men det blir som oftest ei flis av alt 🤣🤣 bortsett fra sjokoladekake. Jeg hærer ikke sjokoladekake. Og jeg klarer meg fint uten ostekake og verdens beste også. Men alt annet 🥰🥰 

Og ja, det var litt spesielt å se han spise kake. Det var litt haken på knærne og litt sjokk og litt avsky før man skjønte at han var bare så glad i kake at han glemte alt av etikette og manerer. Men du har helt rett- det var ikke mye rester igjen etter han. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...