AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Jeg har over en 6 mnds periode fått utbetalt for mye i lønn. Årsaken/feieln ligger hos arbeidsgiver da de hadde lagt inn feil kode på tilleggene. Selv la jeg aldri merke til dette da det er snakk om ca 1500 kr i mnd etter skatt -så reagerte ikke på at jeg fikk så voldsom høy lønn akkurat.. (Jobbet endel ekstra i den perioden, derfor ikke engang tenkt tanken om at jeg fikk utbetalt for mye). Så ble jeg innkallt til møte hvor avd.leder fortalte at jeg totalt har fått utbetalt ca 25 000 kr for mye over de 6 mnd, og at dette måtte jeg betale tilbake i sin helhet. Jeg var i sjokk - jeg er alenemor og har ikke sjangs til å bli trukket 25 000 på en eller 2 lønninger -jeg får det knapt til å gå rundt. Dessuten så har jeg jo skattet av beløpet - så jeg har jo ikke "fått" 25 000 på konto -det er vel heller snakk om 13 -14 000 kr totalt. Altså må jeg betale arbeidsgiver for de pengene jeg aldri fikk, men som gikk til skatt. Har de virkelig lov til å kreve dette?? Og hvordan kan jeg med sikkerhet vite at skatteetaten får beskjed om dette? (For da har jo jeg urettmessig betalt ca 12 000 kr i skatt for mye!?) Noen som vet hvordan jeg skal håndtere dette? Og er det virkelig mitt ansvar når arbeidsgiver gjør en feil i kodesystemet sitt? Og blir det mitt ansvar å gi informasjon om dette til skattetetaten? Håper noen kan hjelpe - er helt fortvilet. Må trolig låne disse pengene og får helt angst av det hele. For MEG er 25 000 MYE penger - nesten hele lønnen min etter skatt.. Anonymkode: ee289...e02
Trolltunge Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Ja arbeidsgiver kan kreve dette tilbake. Skatten vil bli utregnet som vanlig ved neste skatteoppgjør, og da får du tilbake dersom du har betalt for mye skatt. Siden det er arbeidsgiver som har gjort feil kan du jo be om at de er greie angående tilbakebetaling, og tar nedbetalingen over lengre tid. 37
Håkon 1970 Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Mye info om temaet her: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/kan_arbeidsgiver_kreve_tilbakebetalt_for_mye_utbetalt_lonn/ Det er på ingen måte klart at de kan kreve dette tilbake. Basert på det du skriver vil jeg tippe de ikke kan det.. 7
Håkon 1970 Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 2 minutter siden, Trolltunge said: Ja arbeidsgiver kan kreve dette tilbake. …og hjemmelen for denne påstanden finner vi hvor? 1
Trolltunge Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Håkon 1970 skrev (2 minutter siden): …og hjemmelen for denne påstanden finner vi hvor? Aner jeg ikke. Har vært i samme situasjon, og det hjalp ingenting å gå videre med saken. Arbeidsgiver hadde rett til å kreve tilbake, selv om de hadde gjort feil. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Jeg håper du er fagorganisert. Ta kontakt med disse og få hjelp til å lage en betalingsplan. Du må nok betale tilbake, men arb.giveren din bør være behjelpelig med å lage en plan som er levelig. (Dvs, farvel til «halv» skatt i desember i tillegg til et lite trekk hver mnd) Anonymkode: 35ed7...9b5 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Det er så enkelt at du kan justere skattekortet ditt siden du skriver inn hvor mye du har tjent hittil, hvor mye du har skattet hittil og hvor mye du kommer til å tjene hele året. Da vil du få en lavere skatteprosent resten av året siden du blir trukket disse pengene fra lønna di. Forøvrig er 25000/6=4167, så hvis man tar høyde for at du har skattet 34% de siste 6 mnd noe som blir å ta i siden du ikke skatter i juni, så har du fått utbetalt 2750 av disse, og det er en hel del mer enn 1500 og noe man burde oppdage. Det er din plikt som arbeidstaker å sjekke lønnsslippene dine. Anonymkode: 6a291...5a7 14
Håkon 1970 Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Fra linken over: «Ingen lovregulering Vilkårene for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn er, i motsetning til lønnstrekk, ikke regulert i arbeidsmiljøloven. Reglene om tilbakebetaling følger av ulovfestede regler som har blitt utviklet av domstolene. I praksis kan det være vanskelig å fastslå om arbeidsgiver har krav på tilbakebetaling eller ikke. Spørsmålet beror på en vurdering, hvor særlig tre momenter står sentralt: 1. Arbeidstakers behov for lønn til å dekke leveomkostninger 2. Om arbeidstaker burde ha forstått at han mottok for mye lønn/feriepenger 3. Hvor lang tid det har gått fra feilutbetalingen « På alle disse tre punktene har du gode argumenter. Jeg tror ikke du er pliktig til å tilbakebetale. 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Håkon 1970 skrev (10 minutter siden): Mye info om temaet her: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/kan_arbeidsgiver_kreve_tilbakebetalt_for_mye_utbetalt_lonn/ Det er på ingen måte klart at de kan kreve dette tilbake. Basert på det du skriver vil jeg tippe de ikke kan det.. Hvorfor tipper du det? Anonymkode: 13876...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Ja, du er pliktig til å sjekke opp at lønnsslippen er riktig, og rapportere feil om det foreligger. Du må selvsagt bli trukket i dette ved neste lønning. Skattekortet ditt kan du selv endre på. Anonymkode: 0624a...875 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Sjekk arbeidskontrakten eller tekst på lønnsslipp - det kan stå noe der om at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling. Anonymkode: 13876...7a5 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Det går begge veier. Hva om du hadde fått tilsvarende for lite? Anonymkode: 7f038...41c 7
Morten1 Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Firmaer kan kreve tilbake penger som er utbetalt feil. Om det gjelder lønn også kan jeg ikke svare på 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Ja det kan de kreve tilbake. Dere har et gjensidig ansvar og du burde vært oppmerksom på at utbetalingene var for høye. Når det kommer til skatten så får du igjen det du har betalt for mye. Trenger ikke gjøre mer med det. Anonymkode: b4bda...50b 1
Håkon 1970 Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 (endret) Skrives mye rart her, men spørsmålet er altså diskutert i en artikkel av LO-advokatene (de burde ha kompetanse på området) linket til over. Jeg klipper inn fra den, og uthever det jeg mener er relevant for akkuratt denne saken: "Arbeidsmiljøloven (§ 14-15 - 2) har regler om når arbeidsgiver kan foreta trekk i lønn og feriepenger, eksempelvis som følge av feilutbetaling av lønn. Slik vi har omtalt tidligere er det meget snevre grenser for å foreta lønnstrekk. I dette innlegget skal vi behandle spørsmålet om arbeidsgiver er avskåret fra å kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn/feriepenger. Ingen lovregulering Vilkårene for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn er, i motsetning til lønnstrekk, ikke regulert i arbeidsmiljøloven. Reglene om tilbakebetaling følger av ulovfestede regler som har blitt utviklet av domstolene. I praksis kan det være vanskelig å fastslå om arbeidsgiver har krav på tilbakebetaling eller ikke. Spørsmålet beror på en vurdering, hvor særlig tre momenter står sentralt: 1. Arbeidstakers behov for lønn til å dekke leveomkostninger 2. Om arbeidstaker burde ha forstått at han mottok for mye lønn/feriepenger 3. Hvor lang tid det har gått fra feilutbetalingen Lønn dekker leveomkostninger Lønnen skal dekke arbeidstakers leveomkostninger. Det betyr at lønnen normalt vil bli brukt opp. Et krav om tilbakebetaling av feilutbetalt lønn vil kunne føre til at arbeidstaker ikke har penger til å dekke nødvendige leveomkostninger. Også aml. § 14-15 (3) om arbeidsgivers rett til å foreta lønnstrekk bygger på samme hensyn: Lønnstrekk kan ikke overstige det arbeidstakeren med rimelighet trenger til underhold av seg og sin husstand. Begrensningen er særlig aktuell hvis det dreier seg om større beløp hvor krav på tilbakebetaling virkelig griper inn husholdningsbudsjettet. Domstolene må i et slik tilfelle ha anledning til å redusere tilbakebetalingskravet ned til et rimelig nivå. Redelighet og god tro Et sentralt moment i vurderingen om arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling er om arbeidstakeren forstod eller burde ha forstått at han fikk for mye utbetalt lønn. Noen arbeidstakere er underlagt enkle og forutsigbare lønnsbestemmelser, eksempelvis en fast månedslønn uten kompliserte tillegg og fradrag. Det vil svekke arbeidstakerens sak om vedkommende én måned fikk utbetalt en lønn som åpenbart er betydelig høyere enn det arbeidstakeren normalt får utbetalt. I slike tilfeller er det vanskeligere å hevde at feilutbetalingen er mottatt i god tro enn ellers. Sivilombudsmannen har, bl.a. i uttalelse SOMB-1980-8, lagt til grunn at arbeidstakere i alminnelighet ikke har noen generell plikt til å kontrollere om den lønn de får utbetalt er riktig beregnet. Uttalelsen er først og fremst aktuell ved mindre åpenbare feilutbetalinger, eksempelvis fordi beløpet ikke er særlig stort, eller større feilutbetalinger hvis avlønningen er mer komplisert. Hvis avlønningen beror på mange kompliserte tillegg og fradrag, varierende arbeidstid mv, skal det mer til før arbeidstakeren burde ha forstått at lønnen var feil, (anses for å være i ond tro) enn ellers. Tidsmomentet Arbeidsgiver vil stå noe sterkere dersom tilbakebetalingskravet fremmes umiddelbart etter at feilutbetalingen fant sted. Motsatt vil det styrke arbeidstakerens sak om det har gått noe tid, etter at arbeidstakeren i god tro har innrettet seg. Er feilutbetalingen brukt opp til daglige innkjøp, vil det klart tale imot tilbakebetaling. Betydningen av tidsmomentet vil særlig avhenge av om arbeidstakeren har vært i god eller ond tro. Har arbeidstakeren har vært i ond tro vil tiden som har gått tillegges mindre betydning, og omvendt. " Oppsummert i denne saken: 1. Tilbakebetaling vil kunne gå utover arbeidstakers evne til å dekke leveomkostninger. Det trekker i retning av redusert krav på tilbakebetaling. 2. Det er ikke åpenbart at arbeidstaker her visste eller burde forstå at lønnen var feil; det er relativt lite beløp utbetalt over et halvt år. Dette i en periode hvor arbeidstaker hadde variable tillegg i lønnen, og det dermed var forventet mer lønn en normalt. Dette trekker i retning av at arbeidsgiver ikke har krav på tilbakebetaling. 3. Det har pågått feilutbetalinger over 6 mnd. Dette er en lang tidsperiode, som arbeidsgiver på ta ansvar for. Det ville vært noe annet om det var 10 000 som ble feilutbetalt på mandag og krevd tilbakebetalt på tirsdag....Dette trekker i retning av at arbeidsgiver ikke har rett på tilbakebetaling. Min konklusjon: arbeidsgiver kan ikke kreve pengene tilbakebetalt. Endret 7. september 2021 av Håkon 1970 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Nei, det stemmer ikke at arbeidsgiver uten videre kan kreve pengene tilbake. I nork rett har vi en ulovfestet lære (condictio indebiti) om slik tilbakebetaling, der hver sak skal vurderes etter en rekke momenter. I ditt tilfelle, der det er snakk om lønn (livopphold), du var i god tro, arbeidsgiver var den profesjonelle part og pengene er utbetalt over tid vil jeg tenke at du har en god sak. Men skaff deg en advokat. Anonymkode: 24ce9...e31 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Håkon 1970 skrev (1 time siden): Skrives mye rart her, men spørsmålet er altså diskutert i en artikkel av LO-advokatene (de burde ha kompetanse på området) linket til over. Jeg klipper inn fra den, og uthever det jeg mener er relevant for akkuratt denne saken: "Arbeidsmiljøloven (§ 14-15 - 2) har regler om når arbeidsgiver kan foreta trekk i lønn og feriepenger, eksempelvis som følge av feilutbetaling av lønn. Slik vi har omtalt tidligere er det meget snevre grenser for å foreta lønnstrekk. I dette innlegget skal vi behandle spørsmålet om arbeidsgiver er avskåret fra å kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn/feriepenger. Ingen lovregulering Vilkårene for at arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling av for mye utbetalt lønn er, i motsetning til lønnstrekk, ikke regulert i arbeidsmiljøloven. Reglene om tilbakebetaling følger av ulovfestede regler som har blitt utviklet av domstolene. I praksis kan det være vanskelig å fastslå om arbeidsgiver har krav på tilbakebetaling eller ikke. Spørsmålet beror på en vurdering, hvor særlig tre momenter står sentralt: 1. Arbeidstakers behov for lønn til å dekke leveomkostninger 2. Om arbeidstaker burde ha forstått at han mottok for mye lønn/feriepenger 3. Hvor lang tid det har gått fra feilutbetalingen Lønn dekker leveomkostninger Lønnen skal dekke arbeidstakers leveomkostninger. Det betyr at lønnen normalt vil bli brukt opp. Et krav om tilbakebetaling av feilutbetalt lønn vil kunne føre til at arbeidstaker ikke har penger til å dekke nødvendige leveomkostninger. Også aml. § 14-15 (3) om arbeidsgivers rett til å foreta lønnstrekk bygger på samme hensyn: Lønnstrekk kan ikke overstige det arbeidstakeren med rimelighet trenger til underhold av seg og sin husstand. Begrensningen er særlig aktuell hvis det dreier seg om større beløp hvor krav på tilbakebetaling virkelig griper inn husholdningsbudsjettet. Domstolene må i et slik tilfelle ha anledning til å redusere tilbakebetalingskravet ned til et rimelig nivå. Redelighet og god tro Et sentralt moment i vurderingen om arbeidsgiver kan kreve tilbakebetaling er om arbeidstakeren forstod eller burde ha forstått at han fikk for mye utbetalt lønn. Noen arbeidstakere er underlagt enkle og forutsigbare lønnsbestemmelser, eksempelvis en fast månedslønn uten kompliserte tillegg og fradrag. Det vil svekke arbeidstakerens sak om vedkommende én måned fikk utbetalt en lønn som åpenbart er betydelig høyere enn det arbeidstakeren normalt får utbetalt. I slike tilfeller er det vanskeligere å hevde at feilutbetalingen er mottatt i god tro enn ellers. Sivilombudsmannen har, bl.a. i uttalelse SOMB-1980-8, lagt til grunn at arbeidstakere i alminnelighet ikke har noen generell plikt til å kontrollere om den lønn de får utbetalt er riktig beregnet. Uttalelsen er først og fremst aktuell ved mindre åpenbare feilutbetalinger, eksempelvis fordi beløpet ikke er særlig stort, eller større feilutbetalinger hvis avlønningen er mer komplisert. Hvis avlønningen beror på mange kompliserte tillegg og fradrag, varierende arbeidstid mv, skal det mer til før arbeidstakeren burde ha forstått at lønnen var feil, (anses for å være i ond tro) enn ellers. Tidsmomentet Arbeidsgiver vil stå noe sterkere dersom tilbakebetalingskravet fremmes umiddelbart etter at feilutbetalingen fant sted. Motsatt vil det styrke arbeidstakerens sak om det har gått noe tid, etter at arbeidstakeren i god tro har innrettet seg. Er feilutbetalingen brukt opp til daglige innkjøp, vil det klart tale imot tilbakebetaling. Betydningen av tidsmomentet vil særlig avhenge av om arbeidstakeren har vært i god eller ond tro. Har arbeidstakeren har vært i ond tro vil tiden som har gått tillegges mindre betydning, og omvendt. " Oppsummert i denne saken: 1. Tilbakebetaling vil kunne gå utover arbeidstakers evne til å dekke leveomkostninger. Det trekker i retning av redusert krav på tilbakebetaling. 2. Det er ikke åpenbart at arbeidstaker her visste eller burde forstå at lønnen var feil; det er relativt lite beløp utbetalt over et halvt år. Dette i en periode hvor arbeidstaker hadde variable tillegg i lønnen, og det dermed var forventet mer lønn en normalt. Dette trekker i retning av at arbeidsgiver ikke har krav på tilbakebetaling. 3. Det har pågått feilutbetalinger over 6 mnd. Dette er en lang tidsperiode, som arbeidsgiver på ta ansvar for. Det ville vært noe annet om det var 10 000 som ble feilutbetalt på mandag og krevd tilbakebetalt på tirsdag....Dette trekker i retning av at arbeidsgiver ikke har rett på tilbakebetaling. Min konklusjon: arbeidsgiver kan ikke kreve pengene tilbakebetalt. TS her; tusen millioner takk for at du tok deg tid til dette! Jeg jobbet endel overtid og forskjøvet vakter i samme tidsperiode fordi jeg sparer til egenkapital og konfirmasjon . Det er på Ullevål sykehus dette har skjedd. Og de som har sett lønnsslippen til OUS kan nok bekrefte at den er svært komplisert og vanskelig å forstå. Det er eget kurs for å tolke alle variabler og koder. Jeg trekkes nesten 40% skatt, så var faktisk ikke mer enn ca 1500-2000 pr mnd. Som i alt det andre ble usynlig. Ja jeg har ansvar, men her føles det som et overtramp hvor jeg får svi kraftig for en feil jeg selv aldri har gjort. Anonymkode: ee289...e02 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det stemmer ikke at arbeidsgiver uten videre kan kreve pengene tilbake. I nork rett har vi en ulovfestet lære (condictio indebiti) om slik tilbakebetaling, der hver sak skal vurderes etter en rekke momenter. I ditt tilfelle, der det er snakk om lønn (livopphold), du var i god tro, arbeidsgiver var den profesjonelle part og pengene er utbetalt over tid vil jeg tenke at du har en god sak. Men skaff deg en advokat. Anonymkode: 24ce9...e31 Takk. Men det advokat har jeg dessverre ikke råd til. Anonymkode: ee289...e02
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 Ts igjen; hvordan får Skatteetaten vite at jeg har betalt skatt på et beløp jeg måtte tilbakebetale da? Er det arbeidsgiver som rapporterer det? Anonymkode: ee289...e02
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 Hør om du kan dele det opp over flere ganger. Eventuelt kontakt fagforeningen og forhør deg hva man pleier å gjøre i slike situasjoner Her fikk jeg en feilutbetaling i forbindelse med sykemelding som gikk over til nav og det var mye styr og forskjellige utbetalinger litt over alt og forsinkelse hos nav som gjorde at jeg ikke tenkte noe over det. Ved neste lønn etter sykemeldingen trakk de meg bare 12 000kr uten å i det hele tatt si ifra. Fikk heldigvis lånt litt penger av moren min så jeg fikk dekket opp husleien. Anonymkode: ccdc8...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå