Gå til innhold

Hva er rimelig å betale

Når par og single spleiser på felles gave. Hvordan bør utgiften fordeles?  

35 stemmer

1. 1. Når par og single spleiser på felles gave. Hvordan bør utgiften fordeles?

• Alle personer betaler det samme uavhengig av par
      22
    • Par gjelder som en og betaler for en
      7
    • Par gjelder for en og en halv, single for en
      2
    • Man utviser skjønn slik at par der begge kjenner brudeparet godt betaler mer enn der den ene i paret kjenner brudeparet bedre
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

:forvirret:

Vi var i bryllup i helga, og ble på forhånd spurt om vi ville være med på gave...

Og hva vi syntes var passe å betale.

Jeg sa, som sant var, at ettersom bryllupet var på andre siden av landet, og man fikk både reisekostnader og kostnader til overnatting så synes jeg sånn 3-400 kroner var passe å bruke for meg og mannen.

Men at vi gjerne ville være med på gave...

Gava ble kjøpt og på vei hjem fra bryllupet fikk vi fremlagt regningen... 600 kroner for oss.. Eller 300 kroner er person. For de to (single) som hadde organisert kjøpet hadde funnet ut at man betalte per hode, uavhengig av om man var par eller ikke. Og uavhengig av om begge kjente brudeparet like godt.

Er dette rettferdig synes dere?!

Er det riktig å regne per hode... at et par blir regnet som en og en halv, eller at et par blir regnet for en person,ettersom den respektive mange ganger ikke har et like nært forhold til brudeparet og bare "er med".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig når man er enig om det, men ikke der noen bestemmer det når de kjøper og forventer at alle skal være enig. Jeg hadde lagt i det jeg hadde sagt i fra om, så fikk de heller sitte med den ekstra regningen.

Skrevet

De burde i hvertfall gjort helt klart på forhånd hvordan fordelingen skulle være. Personlig synes jeg det er mest rettferdig å betale pr. hode.

Skrevet

For å snu på det; For den som er singel er det vel ikke gøy å skulle betale mer enn andre heller, bare fordi en ikke er par?

Når man sier ja til å være med på andres organisering av en gave, så betaler man i utgangspunktet det som blir sagt at man skal betale. Men det er en leksjon i det, både for de som organiserer, så si fra på forhånd så ingen blir tatt på sengen etterpå - og for den som sier ja, og be om å få vite hva det skal koste.

I dette tilfellet skjønner jeg du synes det ble mer enn du hadde tenkt, men jeg synes ikke det er urimelig å betale per hode. Om en i et par ikke kjenner brudeparet så godt som den andre, så synes jeg den som kjenner best er den som teller.

Skrevet
De burde i hvertfall gjort helt klart på forhånd hvordan fordelingen skulle være. Personlig synes jeg det er mest rettferdig å betale pr. hode.

Helt enig!

Skrevet

nå har jeg tydeligvis ikke lest "fortråden", men uansett mener jeg at når man går sammen om gave så deles summen pr hode ikke pr "husholdning".

om den single med kun en inntekt skal betale samme beløp som ett par med to inntekter, så vil jo de single alltid betale mest for alle gaver man går sammen om, og hvorfor er det rettferdig?

jeg vet ikke om det alltid foregår slik når jeg er med på spleisegaver, så lenge summen er en sum jeg kan betale og jeg synes personen jeg gir gaven til er verd den summen, så spør jeg vel egentlig ikke.

men det er det jeg ville gjort om jeg hadde hatt ansvaret for spleisingen ihverfall.

Skrevet

Så du mener partneren din ikke skal betale noe tilskudd i gaven, siden han ikke kjenner brudeparet. Da regner jeg med at han heller ikke skal spise noe av maten som serveres på middagen. Det forventes jo å gi en gave som en slags "betaling" for det man får servert. Men partnere skal bare være delaktige i det positive med bryluppet, ikke være med å gi gave? Hvis dere ikke var innvitert i noe selskap er jeg enig at kun den som kjenner paret hadde betalt. Men når partner faktisk er deltar i bryllup og spiser og drikker like mye som alle andre gjester, bør så abs begge betale. Jeg ville tatt dette for gitt. Man er faktisk to selvstendige individer selv om man er et par.

Skrevet
Så du mener partneren din ikke skal betale noe tilskudd i gaven, siden han ikke kjenner brudeparet. Da regner jeg med at han heller ikke skal spise noe av maten som serveres på middagen. Det forventes jo å gi en gave som en slags "betaling" for det man får servert. 

Jaha??? Har aldri tenkt på gaven som "betaling" for mat..

Skrevet

Har både single venner og venner som er par og pleier alltid spesifisere hva jeg syns er passelig når vi skal spleise på gave: " 300 til sammen for oss to". Ville blitt passe grinete og sagt fra om jeg plutselig fikk vite i etterkant at det var forventet at jeg skulle betale mer enn jeg hadde antydet, da bør de som kjøper inn gi beskjed på forhånd at det blir mer på hver slik at jeg heller kan finne gave selv til den summen jeg syns er passe.

Skrevet
Jaha??? Har aldri tenkt på gaven som "betaling" for mat..

Nå satte jeg ordet "betaling" i anføreselstegn. Det er da en kjent sak at man i vårt samfunn har en tankegang om ytelser/gjenytelser. hvis man ikke gir tilsvarende tilbake blir man stående i takknemlighetsgjeld. Slik har det vært lenge i vårt samfunn, bare se på plebeier-forholdene i antikken.

At man ikke ser på det så utalt instrumentelt som jeg presenterte det her, er ikke meningen. Men det forventes altså at man kommer med noe når man er invitert et sted. En hyggelig gest opm invitasjon (og arbeidet med å gjøre i stand for dere med mat osv) gjenytes gjerne med at man bruker tid på å komme og en liten gave. I brylupp hvor man må betale for maten selv, er det ikke vanlig å gi særlig stor gave (kun symbolsk). Det er jo bare å la partneren være hjemme, hvis det blir så forf dyrt for dere?

Skrevet

Jeg synes det skal regnes per hode. Det er da ikke rettferdig at den single skal betale mer fordi han/hun er singel. Som par har man jo likevel to inntekter, enten man bor sammen eller ikke.

Skrevet
Jeg synes det skal regnes per hode. Det er da ikke rettferdig at den single skal betale mer fordi han/hun er singel. Som par har man jo likevel to inntekter, enten man bor sammen eller ikke.

Hvorfor tror alle at par har to inntekter? Vi har bare en inntekt, fordi jeg har valgt å studere.

Men jeg er enig med at det skal være per hode, om man har bestemt det sammen.

Skrevet
Hvorfor tror alle at par har to inntekter? Vi har bare en inntekt, fordi jeg har valgt å studere.

Ja, men da har du jo studielån/stipend.

Skrevet

Jeg tenker ikke på gave som "betaling" for festen.

Og jeg tror jeg mener at et par skal betale en og en halv gang en singelgjest.

Når jeg og mannen min gir gave uten å være med på et spleiselag gir vi aldri for dobbelt så mye som vi ville gitt ellers. For vi har jo felles økonomi. Ikke to enkeltøkonomier.

I praksis blir det jo slik at jeg betaler gaver til bryllup på "min" side, og han betaler til bryllup på "sin" side.

Og for min lommebok er 600 kroner mye å betale. I tillegg til reise for to og barnevennlig overnatting, ettersom vi måtte ha med baby.

I allefall mener jeg at man må definere pris på forhånd. Ikke kjøpe gaven først og så dele opp etterpå. For denne gangen ble jo resultatet at vi endte opp med å betale ca 100 kroner mer enn vi ville gjort om vi gav gave alene, mens de single endte opp med ca 100 kroner mindre enn de ville gjort alene.

Skrevet

Om du sa at dere ville betale kr 300-400 for dere to tilsammen, så synest jeg du har all rett til å bli irritert.

Når det gjelder hvordan betalinger skal fordeles, så tror jeg at jeg heller mer mot at man betaler pr hode.

Det er et litt vanskelig spørsmål, for når feks to brødre skal spleise på en gave til sin mor, så synest jeg det er mest rettferdig at de deler likt, uavhengig om den ene er gift.

Skrevet

Det er da like vanlig for single også å være uten arbeidsinntekt slik som du er. Også single studerer eller går på trygd. Forskjellen er faktisk at et par tilsammen kan komme bedre ut av det økonomisk enn en single og uføretrygded gjør, siden et par kan dele på de faste utgiftene (dvs en lavere grensekostnad ved å bo flere sammen). Dette har det jo vært en debatt om tidligere her på forumet. Men å klage over at du har det verre som lånekassefinansiert student siden du bor sammen med en i full jobb enn en som bor for seg selv synes jeg høres merkelig ut...?

Men man skal jo selvsagt ikke ruinere seg på å kjøpe gave til et brudepar. Hvis man har dårlig råd får man heller si ifra om det. Men som sagt pga de lavere utgiftene det faktisk er ved å bo sammen (og boutgifter utgjør for de lavtlønte en stor utgiftspost), så kan jeg ikke skjønne at de som er par har det så mye verre økonomisk enn single (faktisk trodde jeg det var stikk motsatt) :forvirret::sjenert:

Skrevet

Enig. Blir nesten provosert på de singles vegne når slike diskusjoner dukker opp. Hvordan i alle dager kan noen par tro at de bare skal betale for én del?? All den tid det er dyrere å bo alene etc..

Skrevet

Det burde absolutt vurderes etter hvert hode. Ellers blir det utrolig urettferdig for de som er single. Skal de, med bare en inntekt, måtte betale like mye som to stykker?

Skrevet
Og jeg tror jeg mener at et par skal betale en og en halv gang en singelgjest.
Jeg ble bare litt nysgjerrig på hvorfor du mener dette. Kan du forklare det for meg? :)
Skrevet

Kanskje de som kjøpte inn gaven trodde dere var enig i å betale 300 pr hode, hvis du ikke spesifiserte at dere tenkte å betale 300 tilsammen?

Jeg mener det er rettferdig å betale pr hode. Det straffer seg økonomisk på alle områder å være enslig, jeg synes ikke det er rettferdig at man skal betale en større andel av gaven enn de som har partner.

Hva er egentlig grunnen til at det skal være rettferdig at par, som som oftest sitter bedre i det pga delte utgifter, og som sikkert får navnene sine på kortet som følger med gaven på samme måte som de enslige, skal betale som én eller som en og en halv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...