Gå til innhold

Kan barnevernet ta fra meg barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kone har barn fra hvert vårt ekteskap. Kona har de siste årene sakte, men sikkert fått et rusproblem. Hun har selv ønsket hjelp for dette og selv ønsket å snakke med barnevernet ifht hennes barn. Nå har jeg fått beskjed om at barnevernet har selv meldt bekymring rundt mine barn og min eks er også kalt inn til møte. Jeg og eksen har hatt et ganske turbulent forhold og dette kommer ikke til å gjøre det noe bedre. 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 94efe...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna kan bli flyttet fra et hjem hvor en forelder har et rusproblem, og bor du i dette hjemmet kan du jo på den måten bli fratatt barna. Det betyr ikke nødvendigvis at du mister omsorgen for barna, men du burde jo virkelig ta en grundig vurdering av om dette er et hjem du ønsker å oppdra barn i, eller om du bør flytte ut for å ivareta dem på best mulig måte.

Anonymkode: 4dfdd...6d4

• Liker 28
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barna kan bli flyttet fra et hjem hvor en forelder har et rusproblem, og bor du i dette hjemmet kan du jo på den måten bli fratatt barna. Det betyr ikke nødvendigvis at du mister omsorgen for barna, men du burde jo virkelig ta en grundig vurdering av om dette er et hjem du ønsker å oppdra barn i, eller om du bør flytte ut for å ivareta dem på best mulig måte.

Anonymkode: 4dfdd...

Endret av Målvakt
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor velger du å bli værende i ekteskapet? Sett barna først og flytt. 

Skrevet

Det er sjelden det vurderes at barn må flyttes, som første tiltak, med mindre rusen er omfattende og er en risiko for barnas liv og helse på kort sikt. Bvt vil nok ha samtaler med dere og barna, observasjoner og informasjonsinnhenting. Ta imot hjelp. Det vil nok forventes at mor tar i mot rusbehandling. Har ikke opplevd at barn flyttes ut av hjemmet om rusbruken er «dempet» og det finnes en annen fungerende forelder, så lenge barna ikke viser alvorlig skjevutvikling.

Anonymkode: e3a3e...a33

• Liker 5
Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Hvorfor velger du å bli værende i ekteskapet? Sett barna først og flytt. 

Så enkelt? Hun forsøker å få hjelp, barna mine elsker henne. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så enkelt, så vanskelig. Barna først, uten unntak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sjelden det vurderes at barn må flyttes, som første tiltak, med mindre rusen er omfattende og er en risiko for barnas liv og helse på kort sikt. Bvt vil nok ha samtaler med dere og barna, observasjoner og informasjonsinnhenting. Ta imot hjelp. Det vil nok forventes at mor tar i mot rusbehandling. Har ikke opplevd at barn flyttes ut av hjemmet om rusbruken er «dempet» og det finnes en annen fungerende forelder, så lenge barna ikke viser alvorlig skjevutvikling.

Hvis mor får vite om hva det egentlig handler om så er det rettsak med en gang. Har allerede brukt masse penger på advokat fordi hun mente jeg ikke klarte følge opp det ene barnet godt nok på skolen ifht lekser. skal sies at dette barnet har diagnose og sliter litt ekstra med alt. Barna elsker henne og de digger vært sammen med oss, hun ruser seg ikke nå og ønsker gjøre alt bedre. Må bare påpeke at vi snakker ikke om narkotika. 

• Liker 1
Skrevet
Chroma skrev (4 minutter siden):

Så enkelt, så vanskelig. Barna først, uten unntak. 

ok, takk for tips tror jeg.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker det spørs veldig på hva som er planen hennes og ønske? Og hvilken innstilling du har.

Om hun ønsker å få hjelp i form av avrusning og leverer rene prøver jevnlig - i tillegg til å få jevnlig i type NA så mister dere neppe barna.

Det skal mer til, for eksempel at du heller ikke har god nok omsorgskapasitet nå.

Men, i dialog med barnevernet bør dere være åpne for løsninger. Og veien til å bli rusfri er ikke spesielt enkelt - og du bør ha en formening om hva du gjør dersom hun sprekker.

Og ja, barna kommer ALLTID først. Dere kan fint være særboere hvor hun har mye kontakt med barna - dersom de ønsker- sålenge hun ikke er helt frisk. 

Å ønske hjelp er ikke tilsvarende å følge opp.

Dette spørs nok endel på deres omsorgskapasitet, og refleksjonsevner rundt situasjonen. 

Om hun eksempelvis ikke har historikk med rus, nå har blitt avhengig av smertestillende pga ulykke/smertesykdom og selv oppsøkte hjelp, så er det annerledes vurdering fremfor om hun er meldt pga åpenbar omsorgssvikt av for eksempel skole/barnehage og diverse.

Spørs så hvordan hjemmesotuajsonen er. Og jo, man er like avhengig om det skulle handle om substans a, b eller c.  

Hva hun selv sier om inntak skal du ta med en jækla god klype salt fremover.

Jeg vokste opp med en forelder som besto prøvene med glans i møte med BV. Fordi h*n visste hvordan jukse. 

Endret av Fløff
  • Liker 5
Skrevet

Ja, det kan de! Kusina min giftet seg med en som slet veldig med rus, barnevernet fikk nyss om dette og hasteplasserte barna hos far, hun fikk kun ha samvær med de hjemme hos faren og de fikk ikke lov å komme hjem til henne så lenge hun var gift med denne mannen. Han hadde besøksforbud mot datteren sin fra et tidligere forhold, så hans eks tipset de når hun fikk vite at kusinen min hadde barn…

Anonymkode: fcb82...b4c

• Liker 2
Skrevet

Det høres veldig brutalt ut når folk sier at du må flytte. For du ønsker jo å være der for henne. Men vil du at ungene dine skal vokse opp i et hjem som er preget av rusmisbruk? Jeg kjenner folk som har fått beskjed fra bv at enten så flytter du fra den som ruser seg, eller så tar vi ungene. Og da er valget klart for de aller fleste håper jeg. Selv om du flytter, så trenger det ikke å bety at du ikke kan være der for henne. Men du skåner barna dine

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig går du!! 

Anonymkode: ca702...4ec

Skrevet

Barnevernet kan jo ikke en gang elske barna, så hvorfor skulle de ha lov til å en gang ta ansvar for de? Det er jo langt bedre at barna er sammen med foreldre som er glade i de fremfor å bli underlagt noen som ikke er glade i de.

Anonymkode: faf64...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnevernet kan jo ikke en gang elske barna, så hvorfor skulle de ha lov til å en gang ta ansvar for de? Det er jo langt bedre at barna er sammen med foreldre som er glade i de fremfor å bli underlagt noen som ikke er glade i de.

Anonymkode: faf64...ed5

Håper du tuller. Please si at du tuller.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis mor får vite om hva det egentlig handler om så er det rettsak med en gang. Har allerede brukt masse penger på advokat fordi hun mente jeg ikke klarte følge opp det ene barnet godt nok på skolen ifht lekser. skal sies at dette barnet har diagnose og sliter litt ekstra med alt. Barna elsker henne og de digger vært sammen med oss, hun ruser seg ikke nå og ønsker gjøre alt bedre. Må bare påpeke at vi snakker ikke om narkotika. 

Det er jo en annen sak. Din eks kan selvfølgelig kreve omsorgen for deres felles barn, uavhengig av hva barnevernet sier, og har en god sak om din nåværende kone er rusmisbruker.
Jeg antar det handler om alkohol, drikker hun rundt ungene? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo en annen sak. Din eks kan selvfølgelig kreve omsorgen for deres felles barn, uavhengig av hva barnevernet sier, og har en god sak om din nåværende kone er rusmisbruker.
Jeg antar det handler om alkohol, drikker hun rundt ungene? 

Nei, hun drikker ikke rundt barna. Hun har selv meldt seg inn i et avrusningsprogram. Signerte selv melding til barnevernet for sine barn fordi hun ønsker hjelp. Eksmannen til kona er ikke kalt inn til barnevernet ennå, så hvorfor er mine barn det og min eks kone? 

Skrevet

TS, jeg sier ikke at du trenger å bekymre deg, men siden du skal i møte med en eks du har hatt utfordring med finn dine allierte. Gjerne leger, fagpersoner, skole mm som kan bekrefte at barna har det bra. 

Anonymkode: cd722...ad7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, hun drikker ikke rundt barna. Hun har selv meldt seg inn i et avrusningsprogram. Signerte selv melding til barnevernet for sine barn fordi hun ønsker hjelp. Eksmannen til kona er ikke kalt inn til barnevernet ennå, så hvorfor er mine barn det og min eks kone? 

Kanskje fordi de har opplysninger de trenger fra den kanten, og ikke fra din kant. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS, jeg sier ikke at du trenger å bekymre deg, men siden du skal i møte med en eks du har hatt utfordring med finn dine allierte. Gjerne leger, fagpersoner, skole mm som kan bekrefte at barna har det bra. 

Takk, det skal jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...