Gå til innhold

Sykkel eller el-sparkesykkel til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter (12) sin sykkel er blitt for liten. Jeg vil gi henne ny.

Men hun vil heller ha en sånn el-sparkesykkel og sier hun kan betale fra egne sparepenger en eller to ekstra tusenlapper som en slik koster i forhold til en grei sykkel (hun får ikke begge deler, ikke nå iallfall). Jeg er negativ til det av flere grunner, ikke pga pris, men fordi hun får mye mindre trim enn om hun sykler til skolen (3km) og øving, flere klassevenninner er allerede langt inne i fedmeland, hun kan bli neste, noe jeg synes er trist. Sykkel er mer trafikksikkert tror jeg statistikken fra Oslo viser. Sykler er mer robuste, de trenger sjeldnere reparasjoner som jeg ikke jeg eller min "mekaniske" bror kan gjøre selv. Med sykkel trenger hun ikke passe på å alltid ha nok batteri for å komme seg hjem på en mørk kveld, feks fra en venninne langt unna, dermed tryggere også sånn. Sykler kan brukes på semiglatt strødd vei, og grus, og dårlig asfalt, kan da brukes mer i vintermånedene. Batteriene på el-sparkesykkel holder ikke særlig lenge. Halvert rekkevidde på bare ett år sa kollega. Nye batterier er over halve prisen av hele doningen trodde han, om man får tak i dem i det hele tatt siden modellene skifter så hyppig. De er også vanskeligere å låse og blir da lettere stjålet enn sykler. Noe jeg har glemt her? Er jeg for vrang?

Anonymkode: a72d5...8b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

12-åringer har ingen ting på elsparkesykler å gjøre. Burde vært 16-årsgrense på de. Stå på ditt. 

Anonymkode: 6300d...4d9

• Liker 38
Skrevet

Vanlig sykkel uten tvil!

Anonymkode: 0f607...b7c

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

12-åringer har ingen ting på elsparkesykler å gjøre. Burde vært 16-årsgrense på de. Stå på ditt. 

Anonymkode: 6300d...4d9

Flere i klassen har fått, men ja, 12 er ungt for dette selv om vi bor et sted med gangvei "overalt" hun ferdes og nokså lite biltrafikk.

• Liker 2
Skrevet

Her i nabolaget har mange barn fått el-sparkesykler. Og det skjønner jeg i grunn, de er jo billigere enn elsykler. Jeg vil allikevel  si at elsykkel er mye bedre transportmiddel. Funker like bra sommer som vinter, man kan få piggdekk på det, og det er fortsatt mosjon. Elsparkesykler er farlige i regnet, og ubrukelige på vinteren.

men sykkel.. det er jo egentlig ikke transportmiddel på samme måte, jo mindre man er topptrent. Og selv om da det er mest trening enn transport. Etter en fotballkamp, eller annen fysisk aktivitet, frister jo ikke å sykle hjem på egen maskin, gjør det? Så jeg ville egentlig ikke sammenliknet sykkel med elsparkesykkel, i bruksområde. 

Anonymkode: 9ed9c...797

• Liker 2
Skrevet

Barn har ingenting på en el-sparkesykkel å gjøre.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hadde aldri i den villeste verden gitt elsparkesykkel.

Bor i Oslo selv, og flere kjører rundt på det. Tenåringene særlig er totalt idioter.

Sykkel eller ingenting hadde vært min melding - av hensyn til alt.

Hadde ikke nevnt det med fedme, men det er faktisk et veldig valid poeng. 

Om flere foreldre i nabolaget har gitt det er de idioter 🤷‍♀️

Endret av Fløff
  • Liker 11
Skrevet

Å  kjøpe el-sparkesykkel til en 12-åring er så idiotisk at det burde være forbudt! 

Anonymkode: e656e...3ec

• Liker 12
Skrevet

IKKE el-sparkesykkel!! Livsfarlige (særlig for barn) og gjør barna mindre aktive. 

Anonymkode: cd582...b50

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her i nabolaget har mange barn fått el-sparkesykler. Og det skjønner jeg i grunn, de er jo billigere enn elsykler. Jeg vil allikevel  si at elsykkel er mye bedre transportmiddel. Funker like bra sommer som vinter, man kan få piggdekk på det, og det er fortsatt mosjon. Elsparkesykler er farlige i regnet, og ubrukelige på vinteren.

men sykkel.. det er jo egentlig ikke transportmiddel på samme måte, jo mindre man er topptrent. Og selv om da det er mest trening enn transport. Etter en fotballkamp, eller annen fysisk aktivitet, frister jo ikke å sykle hjem på egen maskin, gjør det? Så jeg ville egentlig ikke sammenliknet sykkel med elsparkesykkel, i bruksområde. 

Du tuller nå? Sykkel er da virkelig ikke noe man må være topptrent for å bruke som transportmiddel, selv jeg og den feite ræva mi bruker sykkel!

Det er snakk om et barn her, hvor i all verden skal unger få elektriske sparkesykler? Hva blir det neste, elektriske mopedbiler så vi aldri trenger å røre på oss igjen noensinne?  Jeg ser daglig unger på elsparkesykler, som nesten kjører på noen eller nesten blir påkjørt, som kjører flere på samme, som kjører uten hjelm. Det er så fryktelig nært alvorlig skade!

Gi ungen en vanlig sykkel.. 

• Liker 15
Skrevet

Vanlig sykkel. Hun må nesten ha sykkel for å delta på sykkeltur på skolen osv. tror ikke man kan trappe opp med en el-sparkesykkel da😳

• Liker 10
Skrevet

El-sparkesykkel til unge friske ungdommer er helt fjernt, alt gnålet om at barn blir feitere og i lite aktivitet og så velger man å kjøpe noe slikt til barna? Nei, det hadde vært totalt uaktuelt her i hus av sikkerhetsmessige årsaker. Sykkel eller vanlig sparkesykkel kommer man langt med.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man bør faktisk være «trent nok» som 12-åring til å kunne bruke sykkel som transportmiddel, uten å tenke på det som en treningsøkt. Det bør man for så vidt som voksen også! 

Anonymkode: 6b686...a75

• Liker 17
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

El-sparkesykkel til unge friske ungdommer er helt fjernt, alt gnålet om at barn blir feitere og i lite aktivitet og så velger man å kjøpe noe slikt til barna? Nei, det hadde vært totalt uaktuelt her i hus av sikkerhetsmessige årsaker. Sykkel eller vanlig sparkesykkel kommer man langt med.

Helt enig.. Skjønner at det er kjipt å si nei, men jeg ville vært den fornuftige forelderen her så lenge jeg greide.. Skummelt med barn og el-sparkesykler, i tillegg til at unger er altfor passive i dag i forhold til hva som er anbefalt.

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har vi nok forskjellige definisjoner på topptrent :)  Å daffe avgårde 2-3km i eget tempo på sykkel er vel ikke akkurat barnemishandling. Stillesitting derimot.. Men takk for svar.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker sykkel som transportmiddel hver bidige dag! Man må ikke sykle maks, og formen blir bedre etterhvert, men det går alltid litt tregere etter ferier, uten at det gjør noe.

Anonymkode: 0f607...b7c

• Liker 4
Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Helt enig.. Skjønner at det er kjipt å si nei, men jeg ville vært den fornuftige forelderen her så lenge jeg greide.. Skummelt med barn og el-sparkesykler, i tillegg til at unger er altfor passive i dag i forhold til hva som er anbefalt.

Ja, bor i by så ser daglig barn som er på alder med mitt på elektrisk sparkesykkel og det er ofte de barna som kanskje hadde trengt mer bevegelse enn andre som har en slik. Mye uhell er det og, kjenner til flere som har blitt krasjet i av både barn og voksne... Jeg kunne ikke vært mindre begeistret for de der elektriske sparkesyklene om jeg prøvde... :P 

• Liker 6
Skrevet

Barn skal verken ha el-sparkesykkel eller el-sykkel. De skal selvsagt ha vanlig sykkel.

Anonymkode: e8852...91c

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt sykkel for en 12-åring. 

Når det f.eks regner kan man ikke se hull og ujevnheter i asfalten som vil være livsfarlig for el-sparkesyklister.  Sykkel har i det minste store hjul slik at man har bedre kontroll. Det er ikke så lenge siden at en voksen mann ikke så langt fra her jeg bor døde i en ulykke med el-sparkesykkel. Jeg lurer på hvor mange dødsulykker og alvorlige skader det må til før folk skjønner at el-sparkesykkel ikke er for barn. 

• Liker 4
Skrevet

Må ha vanlig sykkel til sykkeldager osv på skolen

Anonymkode: 5bb3f...d8d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...