AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Del Skrevet 7. september 2021 https://www.aftenposten.no/kultur/i/XqRV0B/rift-om-gratisbilletter-til-aapningen-av-det-nye-munchmuseet 12 000 gratis billetter var lagt ut. Pågangen var så stor at systemet knakk sammen. Dette kunne jeg forstå i 2001, men i 2021 lurer jeg fælt på hva slags system som ikke klarer noen titusen henvendelser. La oss anta at 100 000 søkte opp siden samtidig. Noe som er veldig raust anslag. Selv det bør alle moderne systemer takle uten problemer. Så hva er problemet her? Hvorfor knekker bestillingssystemer sammen stadig vekk? Er det virkelig så mye dyrerere å installere et system som takler 100 tusenvis av samtidige henvendelser, kontra titusenvis? Anonymkode: d5981...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. september 2021 #2 Del Skrevet 8. september 2021 Ja. Med store bokstaver. Det er veldig dyrt å bygge systemer som takler slike mengder samtidig. Man har smarte løsninger som Microsoft Azure og Amazon Web Services. Dette er en helt fantastisk serverpark og systemer som man leier plass på, og som skalerer systemet i takt med pågangen. Dyrt, men smart. Offentlige Norge har en forkjærlighet for å gjøre alt på egen hånd, så ikke se bort ifra at Kulturdepartementet neste år setter av en milliard eller så for å bygge et nytt IT-system til dette også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå