AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Altså for å klare seg greit før jeg får pensjon fra staten om 10-12 år. Jobbet fulltid siden jeg var 23. Ikke noe luksusdyr, trenger ikke dyre biler, dyr mat, eller dyre ferier, ingen dyre hobbyer, ok helse (for alderen). Bor i nedbetalt leilighet sentralt i middels stor norsk by, kan bytte til billigere bolig om det kniper. Aleneboer, kjæreste med egne penger. Utflyttet barn klarer seg selv ser det ut til. Jeg kommer ikke til å arve noe særlig. Vil inflasjon eller økt formueskatt spise opp sparingen? Vil helseutgifter øke mye, feks frikortgrensen? Vil pensjonen kuttes mye fordi jeg ikke "holdt ut" til jeg var 67? Anonymkode: e4ff8...df6
newman01 Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Pensjonen din kuttes betraktelig om du ikke fullfører løpet. Norskpensjon.no har oversikt over din situasjon. De fleste vil trenge ihvertfall 200k i året for å leve, så minst 2mill trenger du. Og så bør du ha litt ekstra midler for å dekke opp pensjonstapet med tidligpensjon. Formuesskatt på omtrentlig 1% på verdier over 1,5mill spiser litt av kapitalen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå