Gå til innhold

Planlagt aleinemor - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har nyleg runda 35, og komen til erkjenninga at skal eg ha barn bør det skje dei nærmaste åra. Eg er imidlertidig einsleg og ser ikkje for meg at det vil endre seg (eg er aseksuell og for øvreg totalt uinteressert i å dele hus og seng med eit anna vaksent menneske). 

No er saka den at eg aldri har vore synderleg interessert i ungar, aldri har sakna det og enno ikkje har høyrd tikkinga til den berømmelege klokka. Hovudgrunnen til at eg i det heile tenker tanken no, er at forholdet eg sjølv har til mor mi er tett og positivt, og eg har eit håp om å kunne vidareføre det den dagen ho ikkje lenger er her.  

Eg er veletablert og har økonomi til å få barn, men alt av familie er fleire timar reiseveg unna. 

Så, eh... any thoughts eller erfaringar?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mandagsunge skrev (Akkurat nå):

Eg har nyleg runda 35, og komen til erkjenninga at skal eg ha barn bør det skje dei nærmaste åra. Eg er imidlertidig einsleg og ser ikkje for meg at det vil endre seg (eg er aseksuell og for øvreg totalt uinteressert i å dele hus og seng med eit anna vaksent menneske). 

No er saka den at eg aldri har vore synderleg interessert i ungar, aldri har sakna det og enno ikkje har høyrd tikkinga til den berømmelege klokka. Hovudgrunnen til at eg i det heile tenker tanken no, er at forholdet eg sjølv har til mor mi er tett og positivt, og eg har eit håp om å kunne vidareføre det den dagen ho ikkje lenger er her.  

Eg er veletablert og har økonomi til å få barn, men alt av familie er fleire timar reiseveg unna. 

Kommer an på hvordan du gjør det. Ikke dra en uskyldig ONS inn i det hvertfall. Men reis til Danmark å få hjelp der. 

Anonymkode: ccd9f...1d2

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som du trenger å bli mamma.

Anonymkode: 5056a...2b4

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om du burde få barn, egentlig, ikke kjenner du på noe ønske om barn og ikke er du særlig interessert i andre mennesker (bortsett fra din mor) og ikke har du nettverk i nærheten. Man kan leve helt fint og lykkelig uten barn. :) 

Anonymkode: 5413d...ef0

• Liker 11
Skrevet

Å være alenemor er ensomt, om du ikke skal være det er sted uten noe nettverk.. Trist for barnet også 

Anonymkode: 9468a...3c4

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke vist å få barn om du egentlig ikke virkelig vil ha et barn? 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ønsker deg barn så er det jo bare å ta deg en tur til Danmark og få det gjort, men det må jo nesten være noe du virkelig ønsker deg tenker jeg. Du må uansett ha et nettverk i orden om du skal har barn, å planlegge å bli alenemamma uten et fungerende nettverk er ikke smart.

• Liker 5
Skrevet

Søk opp FEMA på facebook. De har en fb-gruppe som er veldig god, der du kan dele tanker, få gode råd, og få hjelp med å finne ut av hva som passer akkurat deg.

Anonymkode: 1a09f...f4a

Skrevet
Mandagsunge skrev (6 minutter siden):

No er saka den at eg aldri har vore synderleg interessert i ungar, aldri har sakna det og enno ikkje har høyrd tikkinga til den berømmelege klokka.

Dette sier vel sitt, tenker jeg. Barn er mer enn å videreføre gode forhold og gener.. virker ikke som du vil ha barn :) 

• Liker 4
Skrevet

Utan familie i nærheita ville eg ikkje ha gjort det. Det er beintøft å stå i spedbarnsfasen utan nokon å lene seg på. Altoppslukande utmattande. På det verste fekk eg knappast spist, og i allefall ikkje dusja eller sove før mannen kom heim fra jobb. Og du har ingen mann som kjem heim fra jobb.

• Liker 2
Skrevet

Barn fortjener to foreldre. Det er ikke bra for samfunnet at enslige for barn. 

Anonymkode: 2efbb...f33

• Liker 4
Skrevet

Lite nettverk vil jeg si gjør at det blir en dårlig ide. 

Anonymkode: 827da...9e6

Skrevet
Mandagsunge skrev (11 timer siden):

Nei. Ikke bli alenemor. Det er beintøft. 

Anonymkode: 036db...797

Skrevet

Jeg er alenemor med familie langt unna - og vil på det sterkeste fraråde det. 

Anonymkode: 2bd5e...1c5

Skrevet

Heilt ærleg: Ut frå det du skriv, vil eg fråråde deg å bli åleinemor. Eg har sjølv fått barn på eiga hand vha donor i København og har aldri angra på dette. Men å vere åleine om alt kan vere tøft. Om du er motivert og dette verkeleg er noko du vil, så går det nok fint, men det verkar ikkje som om det å bli mor er ditt største ønske? 

Noko som var avgjerande for meg,  er at at me bur nær familie og anna nettverk. Har besteforeldre, tanter og onklar som "kranglar" om å få vere barnevakt 🙂 Utan familie i nærleiken ville eg ikkje ha reist til København. Stort sett går det heilt fint med "berre" meg og barnet, men i periodar med sjukdom, meir å gjere på jobb osv, så er det gull verdt å ha andre i bakhand som f.eks kan hente i bhg ein dag innimellom. 

Ein annan ting er at eg har heller ikkje følt at eg har "gitt opp" livet før eg vart mor. Har aldri hatt interesse av festing, konsertar, kino... Kva slags fritidsinteresser har du? Mange føler seg "fanga" fordi dei er fastlåst i heimen på kveldstid og ikkje kan vere spontant sosiale som før. Det er ikkje sikkert at livet blir betre med barn. 

Lykke til med valet ♥️

Anonymkode: bf1c7...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

kan du grunngi dette?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Likevel stikker fedrene avgårde med halen mellom beina så fort dama blir gravid.

Anonymkode: e3292...b31

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal gå i gang med det prosjektet det er å få barn på egenhånd bør du ha et sterkere ønske om barn enn det du gir uttrykk for her. Gi det litt mer tid før du bestemmer deg. 

Jeg kjenner flere som har fått barn ved å reise til Danmark. Felles for dem alle var at ønsket om barn var veldig sterkt og at de var fylt 40 da de fødte barna sine. Dette er alle kvinner med svært sterk helse og god fysisk form. Da er det ikke for sent selv om man er 40. 

Anonymkode: f041d...c1e

Skrevet

En trenger forresten ikke reise til Danmark lengre, nå er det lovlig i Norge 😊👍

Ellers vil jeg si at det høres kanskje ikke ut som om det er det du skal? Man kan absolutt være lykkelig uten barn. Et alternativ er å fryse, da har du noen år til på å tenke på det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

kan du grunngi dette?

Kan dere ikke heller grunngi hvorfor barn ikke fortjener to foreldre? Det er jo utrolig sårbart med bare en, i tillegg til at man frarøver barnet halve opphavet sitt. Toppen av egoisme. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Likevel stikker fedrene avgårde med halen mellom beina så fort dama blir gravid.

Anonymkode: e3292...b31

Det er i grunnen lite utbredt utenfor KG.. Hvis det er et stort problem, bør mange være hakket mer kritiske til hvem de formerer seg med. 

Anonymkode: 90534...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...