Gå til innhold

Konsekvenser av dårlig kosthold som barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer litt på dette med kosthold. Min samboer har to barn som er sære og kresne i matveien. Frokost er som regel loff med syltetøy (til nød ost), samme i matpakken. Middagene består oftest av en form for pølse, eventuelt pasta med kjøttdeig. Det hender det blir spist kylling, men da med pommes frites som tilbehør. Det spises aldri fisk. Kanskje en gang i uken eller mindre, klarer han å "tvinge" de til å spise en liten bunt med brokkoli eller en bit med gulrot. Kveldsmat er veldig ofte frossenpizza eller lignende. Ene ungen spiser ingen frukt, og begge er veldig glade snop. Drikker ikke melk. 

Men begge barna er friske, slanke og aktive, og klarer seg fint i hverdagen. Er dette bare flaks, eller kan gener gjøre at de kan klare seg fint på dette kostholdet? Kan det eventuelt føre til trøbbel senere i ungdommen feks? Blir jo litt bekymret, men jeg kan ikke gjøre så mye med dette. Hvis jeg prøver meg på å servere noe utenfor komfortsonen blir det gjerne sett på av alle tre som at jeg er "kjip" eller ikke vil lage noe de liker...

Anonymkode: 1db41...cf8

Skrevet

Ja, man bør bli bekymret over unger som spiser grønnsaker en gang i uka og ellers spiser junk. Loff og frossenpizza hver dag??   Hvorfor det?

Skrevet
Peonjenta skrev (3 minutter siden):

Ja, man bør bli bekymret over unger som spiser grønnsaker en gang i uka og ellers spiser junk. Loff og frossenpizza hver dag??   Hvorfor det?

Fordi far synes det smaker bedre, og det synes jo de også. Jeg kjøper konsekvent kun grovt brød, men loffen eller fine rundstykker havner kjapt på bordet likevel 😅

Skrevet

Det kan føre til helseproblemer lenger ute i livet, ja. 

Anonymkode: 3f5b0...f5e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi far synes det smaker bedre, og det synes jo de også. Jeg kjøper konsekvent kun grovt brød, men loffen eller fine rundstykker havner kjapt på bordet likevel 😅

Disse ungene får bare ultraprosessert mat, mye dårlig fett, null fiber og svært få vitaminer + mineraler.  Er det cola til alle måltider også istedet for vann eller melk? Dere må ta dette alvorlig. 

Endret av Peonjenta
Skrevet

Fører til mange sykdommer senere i livet, ikke bare for hjerte, tarm og mage, men også nevrologiske sykdommer. Dette er godt dokumentert. Google it ;)

Anonymkode: 98869...c96

Skrevet

Dårlig kosthold i oppvekst er koblet opp imot til og med lavere IQ, adferdsproblemer og psykiske problemer.  Kostholdet i oppveksten er viktig og skaper gode vaner for resten av livet. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Peonjenta said:

Dårlig kosthold i oppvekst er koblet opp imot til og med lavere IQ, adferdsproblemer og psykiske problemer.  Kostholdet i oppveksten er viktig og skaper gode vaner for resten av livet. 

Lest det samme. Spesielt viktig før de er 3-4 år, men også senere. Kanskje dere må prøve masse forskjellig mat? Det må da finnes noe sunt som også er "godt nok". Om de aksepterer å prøve ny mat da. Smitter samboers dårlig skjulte holdning over på barna, må samboer overtales alene først kanskje.

Anonymkode: d2045...99c

Skrevet (endret)

Dette går ikke bra i lengden.

Konsekvensene blir enten feilernæring, tidlig aldring og død, dårlig konsentrasjon, dårlig hud og hår, gusten farge i huden og gulere øyne enn hvite, slapphet, dårlige vaner, overvekt, undervekt, muskel- eller leddsykdom, latskap (orker ikke bevege seg som voksen), hjertesykdom, blodsykdommer, psykiske sykdommer som angst (dette er godt dokumentert), irritert tarm, dårlig mage, magekatarr, eller ... osv...

Hadde jobbet hardt for å endre dette. Mishandling slik jeg ser det og kunne aldri behandlet egne barn så dårlig.

Endret av loveli
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg prøver å tilby sunnere alternativer, men det blir sett på som kjedelig/dårlig. Mitt eget barn får ikke spise på denne måten, men aksepterer heldigvis det helt fint, og er glad i alt av mat. Jeg får ta en prat med samboer igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...