AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Spørsmålet står i overskriften. Og plikter man isåfall da å fortelle leder om man er vaksinert eller ikke? Anonymkode: 1217c...ea0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Jeg mener nei. Og man er i alle fall ikke forpliktet til å si om man er vaksinert, så hvordan skulle dette gjennomføres? Anonymkode: aa59d...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener nei. Og man er i alle fall ikke forpliktet til å si om man er vaksinert, så hvordan skulle dette gjennomføres? Anonymkode: aa59d...f6c Etter et mindre utbrudd i regionen, så fikk alle ansatte SMS om at fullvaksinerte kunne komme på jobb, og alle som ikke har tatt andredose for minst ei uke siden, måtte være hjemme. En kollega som ikke hadde sett denne SMS-en ble sendt hjem fordi leder visste at han ikke var vaksinert. Min leder påstår å vite hvem som er vaksinert. Sikkert ut fra uformell lunsjprat. Anonymkode: 1217c...ea0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Jeg håper da virkelig det. Idioter som selv velger å ikke vaksinere seg (snakker ikke om de som av ulike årsaker ikke kan vaksinere seg), må tåle å bli bedt om å holde seg hjemme. Skulle egentlig ønske de kunne nektes å dra på idrettsarrangementer, restauranter, kino etc også. Anonymkode: 2097f...1ee 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg håper da virkelig det. Idioter som selv velger å ikke vaksinere seg (snakker ikke om de som av ulike årsaker ikke kan vaksinere seg), må tåle å bli bedt om å holde seg hjemme. Skulle egentlig ønske de kunne nektes å dra på idrettsarrangementer, restauranter, kino etc også. Anonymkode: 2097f...1ee Bare for å si det: Jeg er selv fullvaksinert og ønsker helst ikke en debatt om vaksine. Anonymkode: 1217c...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Det kan nok være innenfor lovlig å pålegge det, men arbeidsgiver kan ikke kreve innsyn i helseopplysninger. Så det står enhver fritt å si de er vaksinerte eller nekte å svare. Anonymkode: f2719...d10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Vi har fått beskjed på jobb at vaksinasjons-status er en privatsak vi ikke trenger å oppgi. Kan aldri tenke meg at min arbeidsplass vil utelukke uvaksinerte, all den tid det er frivillig. Elsker å jobbe på en skikkelig arbeidsplass, som følger regler! Jeg er vaksinert selv og synes alle skal vaksinere seg, men er opptatt av å beskytte retten til å ikke vaksinere seg (selv om jeg synes de er idioter) Anonymkode: aa59d...f6c 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 I og med arbeidsplass er pliktig til å ha tiltak og risikovurdering ifbm med koronautrudd vil jeg nesten anta at dette er noe arbeidsplass kan utføre med loven i hånd. Det vil jo være et effektivt tiltak ved lokale utbrudd for å forhindre lokal smitte på arbeidsplass. Anonymkode: e8aff...682 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Da får jo de uten vaksine fordeler. Jeg hadde i tilfelle løyet og sagt at jeg ikke var vaksinert. Kan ikke tenke meg at noen finner på noe slikt. Anonymkode: 7dbfc...8c6 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da får jo de uten vaksine fordeler. Jeg hadde i tilfelle løyet og sagt at jeg ikke var vaksinert. Kan ikke tenke meg at noen finner på noe slikt. Anonymkode: 7dbfc...8c6 Det er forskjellig synspunkter på det. Jeg har stort sett hele tiden siden mars 2020 møtt på kontoret, da jeg ikke har noen ordentlig arbeidsbord hjemme. For meg ville det blitt en straff å måtte være hjemme. Så lenge det ikke er et generelt påbud om vaksine eller beskjed fra myndighetene om at folk skal ha hjemmekontor, mener jeg ledelsen ikke kan komme med et slikt krav. Anonymkode: adf4f...e07
LeneXCII Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Det er ingen andre enn deg selv som har noe med om du er vaksinert eller ikke. Det er en privatsak.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener nei. Og man er i alle fall ikke forpliktet til å si om man er vaksinert, så hvordan skulle dette gjennomføres? Anonymkode: aa59d...f6c Jo, det er man jo da. Fullvaksinerte er fritatt fra flere nasjonale og kommunale regler, blant annet karanteneplikt, noe som blant har stor betydning for jobbsituasjonen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har fått beskjed på jobb at vaksinasjons-status er en privatsak vi ikke trenger å oppgi. Kan aldri tenke meg at min arbeidsplass vil utelukke uvaksinerte, all den tid det er frivillig. Elsker å jobbe på en skikkelig arbeidsplass, som følger regler! Jeg er vaksinert selv og synes alle skal vaksinere seg, men er opptatt av å beskytte retten til å ikke vaksinere seg (selv om jeg synes de er idioter) Anonymkode: aa59d...f6c Det handler vel i størst grad om å beskytte uvaksinerte og samtidig begrense smitte. Det her er en unntakssituasjon vi er i, og det er ikke slik at arbeidsgivere elsker disse avgjørelsene de må ta som begrenser arbeidsflyten. Det er ikke rart at flere tiltak settes inn når det har vært så høye smittetall i det siste. Alternativet hadde vært at ingen kunne være på arbeidsplassen, men det er jo ikke bra for bedriften. I en pandemi så er det meste urettferdig. Anonymkode: 69b43...d39 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da får jo de uten vaksine fordeler. Jeg hadde i tilfelle løyet og sagt at jeg ikke var vaksinert. Kan ikke tenke meg at noen finner på noe slikt. Anonymkode: 7dbfc...8c6 Som del-vaksinert så ser jeg på dette helt likt som deg. Ved et utbrudd på jobb, så kan jeg velge å dra i karantene (med hjemmekontor) i ti dager, eller teste meg ut av det for å komme tilbake tidligere. Selvsagt gidder jeg ikke stresse med å teste meg tre ganger. Endelig en fordel for meg som ikke er fullvaksinert! Anonymkode: a77eb...5cb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Her får vi bestemme selv men det er bare plass til ca 10 på kontoret (av 20) om man skal ha over en meter avstand. De vil ikke at folk skal ta kollektivtransport. Jeg var i "siste gruppe" 38 år, og ikke vaksinert enda, utsatt første gang pga forkjølelse, andre gang pga lungebetennelse som tok 3 uker å behandle. Vet ikke hvor lenge jeg må vente for å få første dose nå. Anonymkode: 51845...33c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Nei arbeidsgiver kan ikke pålegge dette. Det er kun helsemyndighetene som kan pålegge dette i et bestemt geografisk område. Ellers gjelder vanlige regler for arbeidslivet som den enkelte bedrift må forholde seg til, og ikke lage egne regler slik mange gjorde i starten av pandemien. Arbeidsgiver kan ikke pålegge arbeidstakere hjemmekontor dersom det ikke allerede er avtalt i arbeidsavtalen. Og arbeidstaker kan ikke kreve hjemmekontor dersom det ikke allerede er avtalt i arbeidskontrakten. Dersom arbeidsplassen på grunn av fysiske årsaker ikke klarer å oppfylle helsemyndigheters krav (f.eks til avstand) så må arbeidsgiver lage frivillige ordninger. Klarer de ikke det må de stenge. Men da er det etter pålegg fra offentlige helsemyndigheter, ikke etter eget forgodtbefinnende. Det er ikke opp til den enkelte leder å være pandemi-ekspert. Anonymkode: e4fdb...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå