Gå til innhold

Barnet mitt snakker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en gutt som er 2 år og 8 måneder gammel. Han kan noen veldig få ord ordentlig (f.eks: mamma og is), og sier kanskje ca 20-30 andre ord som jeg kan forstå men han sier de ikke så bra at andre kan forstå dem. Andre barn på hans alder i nabolaget babler i vei og kan lage lange setninger, burde jeg være bekymret for språkutviklingen til min sønn?

Anonymkode: 6132a...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier barnehagen?

Anonymkode: 6f7cf...314

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier barnehagen?

Anonymkode: 6f7cf...314

De har ikke sakt så mye annet enn at de merker at han er sent ute med språket

Skrevet

Jeg ville tatt tak i dette om jeg var deg. Det er godt mulig han kun er sent utviklet språklig, men det kan også være han trenger hjelp. Få sjekket opp hørsel og helse generelt. Ta en alvorsprat med barnehagen, og hør om muligheten for ppt eller lavterskeltjeneste (det som er aktuelt i din kommune). Få tips om språkstimulering hjemme.

Anonymkode: a654c...d7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg har en gutt som er 2 år og 8 måneder gammel. Han kan noen veldig få ord ordentlig (f.eks: mamma og is), og sier kanskje ca 20-30 andre ord som jeg kan forstå men han sier de ikke så bra at andre kan forstå dem. Andre barn på hans alder i nabolaget babler i vei og kan lage lange setninger, burde jeg være bekymret for språkutviklingen til min sønn?

Ja.

Anonymkode: bfb59...3aa

Skrevet

Min eldste var sånn. Det viktigste er språkforståelsen fikk vi beskjed om. Men vi fikk sjekket hørsel for sikkerhets skyld. Det løsnet da han var ca 3,5. Da kom alt omtrent over natta. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er språkforståelsen? Følger han enkle to-trinns kommandoer («hent ballen og legg den på bordet»)? Peker han og gjør bruk av andre gester for å gjøre seg forstått?

Anonymkode: b3dbc...60f

Skrevet

Ja, det er viktig å følge opp slike forsinkelser i utviklingen. Lytt til magefølelsen, du. :) 

Anonymkode: 4931c...223

Skrevet

Peker og vinker han? Har dere sjekket hørsel?

Anonymkode: 5c0f6...f81

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Involver ppt. Om språket er forsinket kan barnet få hjelp. 

Om det er noe mer vil ppt kunne hjelpe med videre utredning. 

Skrevet

Krev henvisning til ppt. Mange barn har forsinket språkutvikling, og mange tar dette fint igjen. Uansett, tidlig innsats osv! Barnehage og hjem kan få veiledning til hvordan støtte og hjelpe. Det har mye å si hvordan man imøtekommer utfordringen. Mange ansatte i barnehage har ikke god nok kompetanse. Ppt nå😊

Anonymkode: 40352...0a5

• Liker 1
Skrevet

Det er i hvert fall viktig å utelukke noe medisinsk. Er hørsel sjekket? Først ville jeg gått til fastlegen, så ville jeg snakket med barnehagen. Jeg ville jobbet aktivt med språket, lese bøker og snakke mye med barnet om alt dere ser. Pøs på med begreper. Det er lett at man snakker mindre med stille barn og at de dermed får et fattigere språk. 

Anonymkode: ac1f6...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...