viren Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Meningsmålingene mer enn antyder at de rød-grønne vinner valget. Ekstrem-partier som Rødt og MdG får stemmer fordi folk vil ha gratis tannhelse og er opptatte av miljøet. Begge deler er det lett å stille seg bak. Men forstår disse velgerne hvor liten valgfrihet de vil få? Hvor statsstyrt ting vil bli, enda mer enn i dag? Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem. Hvor skattepenger renner ut i sanden i dårlig drevne offentlige institusjoner og etater. Hvor innovasjon vil stoppe opp. Hvor vi vil ha minimalt med penger til velferd i fremtiden fordi inntekten fra både olje og fiskeoppdrett skal fases ut - uten reelle alternativer. Jeg er svært bekymret, og håper at skaden de rød-grønne vil påføre de neste fire årene kan reverseres når de borgelige forhåpentligvis vinner valget, når folk flest skjønner hva de egentlig har stemt på. Så lenge jeg har levd har jeg aldri vært mer bekymret for valgresultatet og fremtiden enn jeg er nå. Er det flere som kjenner det på samme måte, eller er alle på kg forledet av «nå er det vanlige folks tur?» 29
Gjest Niek79 Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Det er trist for Norge. Det beste er å stemme og glemme. Jeg flytter utenlands i oktober så det går nok helst greit (og nei, jeg rømmer ikke fordi Norge skal styres av økofascister og kommunister).
Gab Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 viren skrev (34 minutter siden): Meningsmålingene mer enn antyder at de rød-grønne vinner valget. Ekstrem-partier som Rødt og MdG får stemmer fordi folk vil ha gratis tannhelse og er opptatte av miljøet. Begge deler er det lett å stille seg bak. Men forstår disse velgerne hvor liten valgfrihet de vil få? Hvor statsstyrt ting vil bli, enda mer enn i dag? Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem. Hvor skattepenger renner ut i sanden i dårlig drevne offentlige institusjoner og etater. Hvor innovasjon vil stoppe opp. Hvor vi vil ha minimalt med penger til velferd i fremtiden fordi inntekten fra både olje og fiskeoppdrett skal fases ut - uten reelle alternativer. Jeg er svært bekymret, og håper at skaden de rød-grønne vil påføre de neste fire årene kan reverseres når de borgelige forhåpentligvis vinner valget, når folk flest skjønner hva de egentlig har stemt på. Så lenge jeg har levd har jeg aldri vært mer bekymret for valgresultatet og fremtiden enn jeg er nå. Er det flere som kjenner det på samme måte, eller er alle på kg forledet av «nå er det vanlige folks tur?» "Nød lærer naken kvinne å spinne." Oljen har blitt en sovepute og medført at annen industri ikke har utviklet seg slik den ellers ville gjort. Både politikere og næringsliv har ikke fokusert nok på andre muligheter. Noen snakker om å vente til oljen naturlig tar slutt. Det blir ikke noe lettere da - vi kan like gjerne begynne med en gang. 20
Gjest Niek79 Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 21 minutter siden, Gab said: "Nød lærer naken kvinne å spinne." Oljen har blitt en sovepute og medført at annen industri ikke har utviklet seg slik den ellers ville gjort. Både politikere og næringsliv har ikke fokusert nok på andre muligheter. Noen snakker om å vente til oljen naturlig tar slutt. Det blir ikke noe lettere da - vi kan like gjerne begynne med en gang. Hvorfor? Den norske oljen er en av de mest lønnsomme industriene i hele verden. Det er overhodet ingen grunn til å avslutte den før vi må. Den dagen vi må slutte med petroleum har vi mest sannsynlig 50000 mrd i oljefondet og kan bruke femti år på å finne opp ny industri dersom det blir nødvendig. Du minner meg om folk som ikke greier å kose seg på fest fordi du bekymrer deg for om du får tak i taxi når du skal hjem.
Gjest Synnøve94 Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞
Khadira Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Synnøve94 skrev (1 minutt siden): "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞 Veldig godt skrevet. 16
Gjest Niek79 Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 16 minutter siden, Synnøve94 said: "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞 Jeg synes man skal ha muligheten til å betale for bedre eldreomsorg. Jeg ser ingen grunn til at en nøysom person som har jobbet hardt og investert penger gjennom hele livet skal ha samme alderdom som en person som knapt har jobbet eller som har drukket bort livet sitt.
Khadira Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Niek79 skrev (Akkurat nå): Jeg synes man skal ha muligheten til å betale for bedre eldreomsorg. Jeg ser ingen grunn til at en nøysom person som har jobbet hardt og investert penger gjennom hele livet skal ha samme alderdom som en person som knapt har jobbet eller som har drukket bort livet sitt. Bra du ikke lot fordommene dine skinne gjennom. Mener du oppriktig at folk som stemmer rødgrønt enten ikke har jobbet, eller har drukket bort livet sitt? Forskjellene i Norge blir bare større og større, og det er ikke pga hverken mangel på arbeidslyst eller alkoholisme hos majoriteten av befolkningen. 44
Anusnym Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 20 minutter siden, Synnøve94 said: Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? Private barnehager og sykehjem koster da ikke noe mer enn kommunale? Det handler jo bare om hvem som driver dem. 7
Gugglo Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 viren skrev (1 time siden): Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem. Hvor skattepenger renner ut i sanden i dårlig drevne offentlige institusjoner og etater. Privat næringsliv har aldri drevet noe dårlig. Aldri skjedd. For øvrig, angående privat og kommunalt, her er hva Siv Jensen sa en gang i tiden: 2
Vinterjenta Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 De rød-grønne har styrt før. Overlevde den gang. Overlever om det skjer igjen. 🙄 15
delphinus Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Synnøve94 skrev (27 minutter siden): "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞 Bare kast penger på det, for det fungerer jo alltid. 1
Sankt-Vinger Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Synnøve94 skrev (27 minutter siden): "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞 typsik litt sånn ung kvinne i tjueårene politisk korrekt du nå. det blir best helsetjeneste hvis vi konkuranseutsette den mer.. 4
Drizzt Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Synnøve94 skrev (29 minutter siden): "Hvor vi som gamle ikke har mulighet til å velge et godt privat sykehjem fordi det bare skal eksistere kommunale sykehjem." Du vet at det er mange mennesker som ALDRI vil ha råd til et "godt privat sykehjem"? At de grusomme kommunale sykehjemmene, som du håpet å kunne kjøpe deg ut av, faktisk er skjebnen til alle de som ikke har god råd? Synes du det er riktig at du skal ha rett på mer verdig eldreomsorg enn andre fordi du har penger? Hva med å øke skattene og bruke mer penger på de kommunale sykehjemmene, slik at når både du og jeg er der, så kan vi begge to ha det bra? Sånn tenker nå jeg.... 🙏 Og jeg har stemt for regjeringsskifte 🤞 For det er mye viktigere at alle får et elendig tilbud enn at noen får et bra tilbud. For det er mye viktigere at ingen skal ha det bedre enn andre. For det er mye viktigere at alle skal ha det like ille. For det er mye viktigere at mange barn mangler barnehageplass enn at alle barn får barnehageplass. Akkurat logikken som gjør det uaktuelt for meg å stemme på venstrevridde partier. 10
Jadzia Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Mens jeg er bekymret for framtida hvis de blå vinner. På den tida de har vært i makten, har de rasert alt som heter støtteordninger til kronisk syke, barn og uføre. Alt for å gi de rike mindre skatt. Sykehusene har det trangere enn noen gang, psykisk helse er en vits, skoler og barnehager sliter med å få det til å gå rundt på en forsvarlig måte. Igjen… alt for at de rike ikke skal betale skatt. det er ting jeg er dypt uenig med de rød om og. Som arveavgiften. Og jeg synes mgp er en gjeng hjernedøde idioter. Men den prisen er lite å betale for et mer solidarisk samfunn hvor mennesket og ikke penger står i fokus. 39
Kake-Kari78 Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Jadzia skrev (Akkurat nå): Mens jeg er bekymret for framtida hvis de blå vinner. På den tida de har vært i makten, har de rasert alt som heter støtteordninger til kronisk syke, barn og uføre. Alt for å gi de rike mindre skatt. Sykehusene har det trangere enn noen gang, psykisk helse er en vits, skoler og barnehager sliter med å få det til å gå rundt på en forsvarlig måte. Igjen… alt for at de rike ikke skal betale skatt. det er ting jeg er dypt uenig med de rød om og. Som arveavgiften. Og jeg synes mgp er en gjeng hjernedøde idioter. Men den prisen er lite å betale for et mer solidarisk samfunn hvor mennesket og ikke penger står i fokus. Skulle til å skrive eksakt det samme selv! Jeg er livredde for at de borgerlige skal få nye fire år- hvor blir det i såfall av solidariteten, velferdsstaten og omsorgen i samfunnet vårt da! Jeg er selv blant de økonomisk bedre stilte her til lands, og kommer til å måtte betale noe mer i skatt hvis de rødgrønne vinner. Det er helt uproblematisk for meg- for alternativet, og vissheten om hva slags stat og nasjon vi kommer til å få hvis vi fortsetter i denne tralten med økende ulikhet fra år til år- den skremmer rett og slett livskiten ut av meg 😳 31
Gugglo Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Jadzia skrev (2 minutter siden): Sykehusene har det trangere enn noen gang Ja, i dag kan vi lese om at sykehusene mangler en rekke medisiner som trenges til pasientbehandling. https://forskning.no/medisiner-naeringsliv-okonomi/pasienter-far-ikke-behandling-fordi-helsevesenet-mangler-medisiner/1905024 7
Zikkzakk Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 For oss som har levd noen år er det alltid noen som er ultrabekymret slik som dette før valget og tror at småpartier kommer til å få igjennom masse saker i stortinget og at politikken i landet blir betydelig endret. Saken er den at det for det første er en unødvendig bekymring, og for det andre er det andre ting i fremtiden man bør være betydelig mer bekymret for fordi det er reelle problemer, slik som for eksempel antibiotikaresistens som er et så alvorlig problem for menneskeheten at det er snakk om at man ikke engang kan utføre store operasjoner på folk, intensivavdelinger vil være en vits, fødsler vil igjen bli livsfarlig fordi keisersnitt blir livsfarlig og folk kommer til å dø som fluer av ting som i dag enkelt behandles med en tabelettkur. Så hvis man absolutt vil være så sykt engstelig for hva fremtiden bringer, er dette sånn sett bedre å legge energien sin i, fordi det er reelt. 14
Søgni Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 Jeg bekymrer meg mer for alderdommen til den pensjonisten som etter alle solemerker vil score lavere på absolutt alle sosioøkonomiske punkter, til tross for å ha jobba i en sannsynligvis mye mer helsefarlig, tung og utsatt stilling for at eieren skal tjene penger, enn for eieren sin alderdom. I tillegg bekymrer jeg meg for alle som skvises ut av arbeidsmarkedet, og som aldri får en sjanse til å jobbe. Og fattige barn, og hun som ligger i sin egen avføring i timevis fordi sykehjemmet er underbemannet. Fritt valg og frihet er fine begreper, men dessverre så vet vi at mye dreier seg om andre faktorer enn valg. Og at frihetsbegrepet kan diskuteres. Alle vet at frihet og frie valg avhenger av å inneha privilegier. Ofte har samme privilegier og den framgangen man har gjort, blitt muliggjort av samme velferdsstat som man selv tar avstand fra, ironisk nok. 23
Ctrl Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 (endret) Jeg er søkke bekymret for at Høyre og den blåblå regjeringen får fortsette. For snakk om vanstyre siste 8 årene. Høyreregjeringen har gjort at jeg har mistet helt troverdighet til politikere og politikken i seg selv. Det loves og lyves over hele linja, og når de tar avgjørelsene så skylder de på at de er jo tross alt folkevalgte og at det er folk som ønsker det. Folkene som styrer virker også altfor arrogante for sine roller, og flere har vist seg å være uegnet i sine roller. De økonomiske forskjellene og helsekøene har økt, sengeplasser på sykehus har blitt fjernet (Ahus, St.Olav og Kalnes mest kjent), støtteordninger til de som har minst har blitt fjernet, statlig sløseri har aldri vært større, langtidsplanen i Forsvaret er en stor sløserivits, politireform, fylkesreform, kommunereform.... Og dette er bare en knippe av saker! Herregud det er så mye man har fått tredd nedover ørene siste årene at det er helt spinnvilt. Og enkelte valgkampsaker som Høyre vant valget med har blitt nedstemt av småpartier som Venstre og KrF som såvidt har holdt seg over sperregrensa. Det er det Høyre skylder på når valgløftene blir brutt. Norge har aldri vært mer moden for et regjeringsskifte som nå. Vi må det skal man få troverdighet og tillit til byråkratiet, demokratiet og norsk politikk igjen. Og det verste av alt: Jeg var Høyrestemmer fra jeg var 18 år og til de overtok makten. Jeg var altså med på å dro Høyre inn i regjeringen for 8 år siden. Det har jeg angret på siden! Nå sier jeg: ALDRI MER, med mindre noe ekstraordinært skjer med Høyrepolitikken og kompetente personer overtar vervene. Og det skjer vel aldri. Endret 7. september 2021 av Ctrl 34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå