Gå til innhold

Hvor hellig var tiden med baby de 3 første månedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte du mye tid på å bli kjent med baby og å lage rutiner? Hva var viktig for deg? 

Anonymkode: 29003...6b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva da hellig? Hva da rutiner? 
Ungen gråt døgnet rundt. Han var ikke Jesus, så ingenting var hellig.

Anonymkode: 0117f...5ed

• Liker 25
Skrevet

Rutiner kan man ofte drite i med en under tre måneder. Relativt greit med litt annen input enn baby også.

Anonymkode: 62cc7...3bb

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rutiner kan man ofte drite i med en under tre måneder. Relativt greit med litt annen input enn baby også.

Anonymkode: 62cc7...3bb

Signerer. Jeg lengtet etter voksenkontakt og NOE som kunne minne om mitt tidligere liv, i den tre månedene. 

Anonymkode: 0117f...5ed

• Liker 6
Skrevet

Ekstremt lite hellig! Hadde mamma/svigermor/naboen/en vilt fremmed tilbydd seg å være hjemme sammen med meg mens mannen var på jobb hadde jeg takket ja! #jævligslitsomt

Anonymkode: f8d45...fcc

• Liker 10
Skrevet

Rutiner finnes ikke de første 3 mnd. Babyen sov mye, og mye var korte blunder. Noen var så små som 10 min, for å så være våken et kvarter, for å deretter sove 5 min igjen. Sånn gikk hele dagen. Heldigvis var det bedre på natta, da var det kun 1 eller 2 ganger han våknet for mat. 

Siden så små babyer ikke har utviklet hormon for søvn enda, så ble det ofte til at baby ikke sovnet før natten før kl 22/23 på kvelden. 

Når det gjaldt mat de første mnd var det også veldig sporadisk. Av og til ville han ha litt mat annen hver time, andre ganger kunne det gå 4 timer i mellom. (Mme). 

Eneste vi hadde inne som rutine var at vi skiftet bleie ca hver 3-4 time på han (ikke om natta med mindre bæsj) 

• Liker 1
Skrevet

På baby 1 og 2 var det unntakstilstand, mye grining, lite søvn og ingen rutiner. 

Baby nummer 3 hadde faste rutiner fra hun var født. Var rolig og sov mye. Så den tiden var veldig fin. 

Anonymkode: 10948...643

• Liker 1
Skrevet

Null rutiner, null søvn. Mareritt er det ordet som dukker opp. 

Anonymkode: e3e93...677

• Liker 5
Skrevet

Gjorde det jeg orket og hadde lyst til, hadde besøk når det passet og ble hjemme når det passet. Ingen rutiner før 4 måneder her ☺️

Anonymkode: 66792...545

• Liker 1
Skrevet

Det var da voldsomt så mange sure og teite svar ts fikk!

Hadde rutiner på mating og soving. Måtte gi mme etter skjema fra sykehuset hver 3.time på dagtid og hver 4.time på natt. Ellers kan jeg ikke huske at vi hadde så mange rutiner.

Men: Tiden de første 3 mnd ER hellig, for man skal ha fred og ro rundt seg og ikke ta i mot for mye besøk. Det var utrolig viktig for oss å få ha den tiden for oss selv, uten å ha andre surrende rundt. Vi tillot korte dagsbesøk, men ikke overnattinger. Det ble først etter ca.3 mnd. 

Anonymkode: aa12e...e68

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Null rutiner, null søvn. Mareritt er det ordet som dukker opp. 

Enig. De månedene der var helt horribelt grusomme. Ammet hver time døgnet rundt, bæsjebleier og skriking og komplett kaos. Egentid var en dårlig vits og søvn var et vagt minne. Hatet det 😛 

Nå er ungen min straks to, og denne tiden her er virkelig hellig! Dette er gulltiden i mine øyne ja ❤️ Definitivt mer fysisk slitsomt enn babytiden, det er travelt. Ingen tvil. Men ALT er så mye enklere på tross av trass og aktivitet fra 05 om morgenen 🤩 

Anonymkode: 5f46b...e3f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig. De månedene der var helt horribelt grusomme. Ammet hver time døgnet rundt, bæsjebleier og skriking og komplett kaos. Egentid var en dårlig vits og søvn var et vagt minne. Hatet det 😛 

Nå er ungen min straks to, og denne tiden her er virkelig hellig! Dette er gulltiden i mine øyne ja ❤️ Definitivt mer fysisk slitsomt enn babytiden, det er travelt. Ingen tvil. Men ALT er så mye enklere på tross av trass og aktivitet fra 05 om morgenen 🤩 

Anonymkode: 5f46b...e3f

Akkurat likt her. Hatet baby tiden, men elsker tiden jeg har med min 2 åring nå... Vi har det så morsomt sammen selv om det kan være slitsomt til tider. 

Har ny baby nå på 5 mnd og gleder meg til han blir 2 år.. Ingen rutiner på noenting. Sover når han er trøtt på dagtid og ammes hver time ca både dag og natt... 

Anonymkode: 13aa6...6fa

• Liker 3
Skrevet

For oss var den veldig hellig 🥰 Unntakstilstand hvor vi var lite sammen med andre, men bare nøt tiden. Mannen valgte ulønnet permisjon samtidig, så vi bare koste oss sammen alle tre ❤️ Veldig spesiell og fin tid 🥰

Anonymkode: 3d96d...6ec

• Liker 2
Skrevet

Tiden var «hellig» ift. at babyen har NULL rutiner, så det var ingen poeng i å forsøke å planlegge noe for man visste aldri når babyen hadde sovna/ville ha pupp/hadde bæsja opp etter nakken. Med eldste misset jeg samtlige barselgruppe-treff den første tiden fordi ting var helt kaos (umulig å være der kl. 12, f. eks., når babyen hadde bært våken hele natten og vi begge endelig hadde sovna) Med yngste så ba jeg om å få bli med i en barselgruppe som startet opp når babyen var litt eldre, siden vi da hadde større sjanse for å faktisk få det til :P 

De første månedene med baby så er det best å få være i fred, eller ha veldig løse avtaler. :P 

Anonymkode: ed26d...1d5

• Liker 4
Skrevet

Det var et helvete! Sa til mannen at om vi skal igjennom dette en gang til, må det skje kjapt - så jeg kan bli ferdig med dette. Grusom periode! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hva du legger i hellig, men det var en fantastisk tid,  beste tiden i livet mitt. ❤️

Var ute på tur hver dag, traff venner og bare satt, pratet og beundret mitt lille vidunder. 😄 

Endret av FrøkenMånestråle
Irriterende skrivefeil :P
  • Liker 3
Skrevet

De månedene var nydelige, særlig med førstemann. Vi bare koste oss og daffet rundt hjemme, mannen hadde mye fri, hver tur til helsestasjon, på barselstreff eller besøk var en liten spennende ekspedisjon. Baby lå på et teppe på gulvet og sov, og vi satt og så beundrende på henne. Det var veldig gøy faktisk. Bade henne for eksempel. Alle sa: «du må huske på å nyte denne tiden». Jeg bare nøt. 
Litt mer stressende med nummer to, hun måtte jo være mer på slep til og fra barnehage OL, men fint det også. 
Jeg vet ikke hva du mener med hellig, skjermet? Vi hadde og dro jo på besøk, men drev ikke med oppussing eller skaffet oss valp eller dro på interrail. 

Anonymkode: 2c287...c7a

• Liker 5
Skrevet

Med baby nr 1 var vi førstegangs og strevde med rutiner og urolig baby. Men koste meg likevell veldig mye hjemme med henne. En rolig og fin tid hvor jeg ikke hadde annet fokus enn baby. Ønsket ikke å være sosial heller og trivdes best med å bare være mamma. 

Med nr 2 syntes jeg babytiden var helt nydelig. Stille og rolig i huset, sjeldent besøk, dro ingen steder bortsett fra på trilleturer og ingen forventet at jeg skulle bli med på noen ting som helst. Jeg storkoste meg. Hadde gode rutiner fra dag 1 på mat og søvn. 

Nå venter jeg nr 3 når som helst og gleder meg stort til den "hellige" babytiden. Det er trivsel på høyt nivå for meg.

Man skal tilbake i jobb innen ett år har gått. Da kommer tidsklemma, mas og kjas og tusen ting som skal følges opp. Greit å nyte den fine tia hjemme før hverdagen slår deg rett i bakken. 

Anonymkode: b982c...46e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med baby nr 1 var vi førstegangs og strevde med rutiner og urolig baby. Men koste meg likevell veldig mye hjemme med henne. En rolig og fin tid hvor jeg ikke hadde annet fokus enn baby. Ønsket ikke å være sosial heller og trivdes best med å bare være mamma. 

Med nr 2 syntes jeg babytiden var helt nydelig. Stille og rolig i huset, sjeldent besøk, dro ingen steder bortsett fra på trilleturer og ingen forventet at jeg skulle bli med på noen ting som helst. Jeg storkoste meg. Hadde gode rutiner fra dag 1 på mat og søvn. 

Nå venter jeg nr 3 når som helst og gleder meg stort til den "hellige" babytiden. Det er trivsel på høyt nivå for meg.

Man skal tilbake i jobb innen ett år har gått. Da kommer tidsklemma, mas og kjas og tusen ting som skal følges opp. Greit å nyte den fine tia hjemme før hverdagen slår deg rett i bakken. 

Anonymkode: b982c...46e

Det viser hvor forskjellige vi er, jeg foretrekker hverdagen 😄

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...