Gjest gjest nå Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 jeg har satt opp at jeg kommer til å tjene 90 000 kroner i året 2005, jeg er da student så tjener ikke så mye.. så i denne mnåneden har jeg allerede tjent 80 000 kroner, og vet med meg selv at jeg nok kommer tilå tjene 20 til 30 000 kroner mer innen dette året er ute.. så jeg tenkte da å endre mitt skattekort, altså forhøye inntektsgrensa... ringte så inn på skattekontoret for å få litt hjelp. damen der sa at siden jeg har tabellkort 7100 så trengs den ikke endres da den går opp til 80 000 kroner i måneden.. hm..... jeg spurte og gravde men ble egentlig ikke så klok-. er bare livredd for å få en kjempe smell neste år.. men hun sa at selvom jeg tjener 120 000 kroner dette året og har satt opp 90 så bil det bli helt riktig pga kortet.... noen flere som kan samtykke i dette og berolige meg??
Gjest Chica Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Det stemmer det, for når du har tabelltrekk trekker de en større prosentandel av lønnen din om du tjener mer.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #3 Skrevet 26. september 2005 Det du imidlertid bør passe på er Lånekassen dersom du mottar støtte fra dem og tjener over 100000.
Gjest Milah Skrevet 26. september 2005 #4 Skrevet 26. september 2005 Det stemmer det, for når du har tabelltrekk trekker de en større prosentandel av lønnen din om du tjener mer. ← Så man kan ikke få baksmell, hvis man har tabelltrekk?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Det samme skjedde med meg, men i år - så jeg vet heller ikke før neste år.. Gikk opp i underkant av 100.000,- i lønn - og ringte for å be om nytt skattekort. jeg har tabelltrekk og trengte ikke endre det - fikk jeg beskjed om. Jeg er veldig spent på hvordan det går neste år med skatten.. Men jeg har mer fradrag nå enn tidligere (større lån, lengre reiseveg, høyere utgifter til barnepass..) - så jeg regner vel med at det går bra.. De er merkelig lite hjelpsomme på skatteetaten..?!!
Malama Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 Så man kan ikke få baksmell, hvis man har tabelltrekk? ← Jo, det kan man, om tabellen er helt feil i forhold til økonomien din. Men, ta for deg den delen av skattekrotet der det står hvor mye som trekkes for hvert lønnsnivå (finnes også på nettet om du ikke finner den igjen) og regn ut skatteprosenten. Den er lav på lave månedsinntekter og høy på høye måpnedsinntekter. Skattekort som er tabellkort trenger du ikke endre dersom det er innteken som endrer seg. Dersom du tar opp f.eks lån eller på andre måter får en helt ennen økonomisk situasjon (i forhold til fradragene f.eks) så bør du be om nytt likevel, da skal du antakelig ha en annen tabell. Men, bare økt inntekt, det tar tabellen høyde for i måten den er bygget opp.
Gjest Milah Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 Jo, det kan man, om tabellen er helt feil i forhold til økonomien din. Men, bare økt inntekt, det tar tabellen høyde for i måten den er bygget opp. ← Ok, har lurt en del på dette skjønner du.. Jeg kommer til å tjene mangedobblet det som står oppført på kortet, men de sa at jeg ikke trengte nytt skattekort fordi det var tabelltrekk! Har angst for å få en kjempe smell! Takk for svar!
gaja Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 her kan du skrive inn inntekter og utgifter og se om du kommer til å få tilbake penger eller få baksmell: http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvb...g.aspx?id=10358
Grooo Skrevet 26. september 2005 #9 Skrevet 26. september 2005 Hvis du tjener mye mer enn du hadde tenkt så kan du jo be arb.giver trekke deg feks 50% i skatt i desember (eller kanskje hele resten av året hvis du tjener mer enn du hadde tenkt og dermed klarer deg fint uten å få alt utbetalt nå?) Du får jo uansett dette tilbake i skatteoppgjøret neste år
gaja Skrevet 26. september 2005 #10 Skrevet 26. september 2005 Du får jo uansett dette tilbake i skatteoppgjøret neste år ← og så får man så mye rente på de pengene mye mer enn hvis de står i en bank
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 og så får man så mye rente på de pengene mye mer enn hvis de står i en bank ← På den anne side så kan man se på det å ha betalt for lite skatt som et helt rentefritt lån (såframt man klarer å betale innen første fristen). Dette ser jeg på som enda mer lukurativt, siden dette er et "lån" man kan ta uten å bli kredittvurdert på noen som helst måte og ikke har rente som et dyrt forbrukslån. Men det forutsetter selvsagt at man klarer å betale tilbake når baksmellen kommer. Og så er det jo egentlig ikke slik skattesystemet skal utnyttes
Dru Skrevet 26. september 2005 #12 Skrevet 26. september 2005 Jeg har også tabell 7100, og fikk et kraftig inntektshopp. Samme beskjed ble gitt til meg, jeg kunne bare fortsette å bruke det. Unntaket var ved renteutgifter på lån og slikt, hvis det oversteg et visst tall, så skulle jeg ha 7101 tror jeg. På 7100 betaler man opp mot 36%, om ikke mer, så jeg ville ikke bekymret meg så veldig hvis du ellers har en "enkel" økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå