AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Hvilken oppfølging fra fastlege bør man kunne forvente seg i en graviditet? Jeg er gravid. Går til lege og ikke jordmor i svangerskapet. Jeg har en vond erfaring med å slite enormt med ekstremt lavt jern under graviditet, samt blodprosent. B12 er også alt for lavt, men det sliter jeg med ellers også. Jeg er nå 6 mnd gravid og kan ikke stå å lage meg mat, pusse tenner osv, da jeg er så lav på jern og blodprosent. Jeg sliter med å puste innover og er virkelig nede for telling. Jeg føler meg som en døende kropp. Gikk til lege og beskrev at jeg nå sliter enormt. Blodprøver ble tatt for 2,5 siden. Jeg kan selv sjekke resultatet underveis via fürst sine sider på nett. Det var nå lavere enn noen gang og det er vel ingen tvil om at kroppen min ikke tar til seg disse pillene med tilskudd. Allikevel hørte jeg ikke noe fra lege før i dag og der stod det: Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt. Det var det! Burde ikke en lege anbefale meg en viss dosering? Foreslå oppfølging videre? Altså dette var et utrolig stort problem for meg i sist graviditet og jeg var ikke menneskelig. Jeg blir faktisk så dårlig at jeg ikke fungerer. Sliter med å ta meg av de andre barna. Det er ubeskrivelig tungt å gå fra ene enden av rommet til andre. Skjønner at dette er ekstremt, men det er faktisk så ille. Bare synes det er skuffende. «Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt.» Ok - hva vil det si???? Hvor mye skal jeg ta? Jeg tar allerede 50mg per dag, allikevel går det rett til helvette! Oppgitt Anonymkode: 4595f...d79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Ps: jeg er 100% sykemeldt pga dette. Alt jeg ønsker meg er en lege som hjelper meg å bli bedre nå, veileder meg. Jeg har fremdeles 3 mnd igjen og dette blir bare verre og verre. Anonymkode: 4595f...d79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Gravide med anemi, det vil si hemoglobin (Hb) under nedre grenseverdi, bør utredes med henblikk på jernmangelanemi. Veileder i fødselshjelp (2014) foreslår anemiutredning ved Hb under 11,0 g/dl i første og tredje trimester og Hb under 10,5 g/dl i andre trimester. Jeg ligger under dette! Anonymkode: 4595f...d79 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Har du mageproblemer? b12 og jernmangel tydersom regel på sykdom og/ eller magelidelser. Mulig du har en underliggende sykdom du aldri har fått daignose på. Leger tenker at "kvinner flest" har b12 og jernmangel, men det er altså ikke normal hos en frisk person som spiser relativt variert. Anonymkode: ef20e...111 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Jamen, du har jo vært gjennom dette før, du vet du trenger seriøs behandling og råd. Så gå til legen og KREV det. Legen er en slappfisk, men det er du som å stå på. Ikke vær martyr hjemme og 'hold ut' i hvert fall. Gå gjerne til privatist. Vet fra folk som har vært kreftsyke, de forteller at man må passe på og følge opp lege og sykehus for hver minste test. Ellers blir man glemt. Den som maser høyest blir hørt! Anonymkode: 85878...bea 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Jeg hadde jernmangel, Ferratin på 15, fikk beskjed om å ta 100 mg jerntabletter av min lege og ble fulgt opp med hyppige blodprøver etter det. Jeg var sliten og utmattet, men ikke langt på Nær så ille som du beskriver. Blodprøver tror jeg du kan avtale direkte med Furst eller legekontoret ditt, komme på drop-in uten å avtale med legen, uten at det skal være nødvendig å følge opp alene, men ville gjort det hvertfall. God bedring! Anonymkode: 6ec06...1f0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du mageproblemer? b12 og jernmangel tydersom regel på sykdom og/ eller magelidelser. Mulig du har en underliggende sykdom du aldri har fått daignose på. Leger tenker at "kvinner flest" har b12 og jernmangel, men det er altså ikke normal hos en frisk person som spiser relativt variert. Anonymkode: ef20e...111 Sliter enooooormt med mage/tarm. Gjort i mange år, vært til endoskopi og gastroskopi for 8 år siden hvor de ikke fant noe. Jeg sliter daglig med mageanfall, ordentlig ille mageanfall. Kan sjeldent reise et sted uten at det blir stor problematikk rundt det å finne toaletter. Alt dette vet legen min. Anonymkode: 4595f...d79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Sliter enooooormt med mage/tarm. Gjort i mange år, vært til endoskopi og gastroskopi for 8 år siden hvor de ikke fant noe. Jeg sliter daglig med mageanfall, ordentlig ille mageanfall. Kan sjeldent reise et sted uten at det blir stor problematikk rundt det å finne toaletter. Alt dette vet legen min. Anonymkode: 4595f...d79 Forstår. Kanskje IBS klinikken i Bergen hadde vært noe i fremtiden? Har hørt andre snakke om den, men kan ikke noe om den. Man kan henvises, men om det er lege eller spesialist som henviser vet jeg ikke. Anonymkode: ef20e...111
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Dette handler om helsa di. Gå privat, og få skikkelig hjelp, i stedet for å bruke mer tid på å være frustrert over legen. og i alle fall i stedet for å forsøke å løse det selv. Anonymkode: a2615...986 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvilken oppfølging fra fastlege bør man kunne forvente seg i en graviditet? Jeg er gravid. Går til lege og ikke jordmor i svangerskapet. Jeg har en vond erfaring med å slite enormt med ekstremt lavt jern under graviditet, samt blodprosent. B12 er også alt for lavt, men det sliter jeg med ellers også. Jeg er nå 6 mnd gravid og kan ikke stå å lage meg mat, pusse tenner osv, da jeg er så lav på jern og blodprosent. Jeg sliter med å puste innover og er virkelig nede for telling. Jeg føler meg som en døende kropp. Gikk til lege og beskrev at jeg nå sliter enormt. Blodprøver ble tatt for 2,5 siden. Jeg kan selv sjekke resultatet underveis via fürst sine sider på nett. Det var nå lavere enn noen gang og det er vel ingen tvil om at kroppen min ikke tar til seg disse pillene med tilskudd. Allikevel hørte jeg ikke noe fra lege før i dag og der stod det: Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt. Det var det! Burde ikke en lege anbefale meg en viss dosering? Foreslå oppfølging videre? Altså dette var et utrolig stort problem for meg i sist graviditet og jeg var ikke menneskelig. Jeg blir faktisk så dårlig at jeg ikke fungerer. Sliter med å ta meg av de andre barna. Det er ubeskrivelig tungt å gå fra ene enden av rommet til andre. Skjønner at dette er ekstremt, men det er faktisk så ille. Bare synes det er skuffende. «Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt.» Ok - hva vil det si???? Hvor mye skal jeg ta? Jeg tar allerede 50mg per dag, allikevel går det rett til helvette! Oppgitt Anonymkode: 4595f...d79 Jeg tok 80 mg i graviditeten, og da var ikke mitt VOLDSOMT lavt.... Anonymkode: 3ff79...ae1 1
Regnbuefisk Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Hvis du får (mer) mageproblemer av jerntabletter, eller hvis ferritin ikke øker selv etter at du har økt dosen en stund så går det også an å få jerntilskudd intravenøst. Må gjøres på sykehus så klart, men kanskje det er noe som må vurderes når du sliter så voldsomt som du gjør. Men det burde jo legen din vite og ta tak i 🙄 jeg er enig i at behandlingen du har fått var rimelig sløv. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Regnbuefisk skrev (1 minutt siden): Hvis du får (mer) mageproblemer av jerntabletter, eller hvis ferritin ikke øker selv etter at du har økt dosen en stund så går det også an å få jerntilskudd intravenøst. Må gjøres på sykehus så klart, men kanskje det er noe som må vurderes når du sliter så voldsomt som du gjør. Men det burde jo legen din vite og ta tak i 🙄 jeg er enig i at behandlingen du har fått var rimelig sløv. Har spurt og spurt om det å få det intravenøst. Svaret lyder allikevel alltid likt: vi prøver tabletter først. Vet du - jeg er så sliten og lei av denne evige kampen. Man gir nesten helt opp. Anonymkode: 4595f...d79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har gått til lege i alle år pga mageplager. De er såpass ille at jeg ikke fungerer. Får anfall som minner om rier, daglig. Gråter, svetter og ja sliter meg helt ut. Så det er helt reelt og et stort problem i livet mitt. Jeg er så lei av å klage til legen, jeg er så ufattelig sliten av å aldri få noe annen oppfølging enn blodprøver osv. Begynner omtrent å grine da jeg er så oppgitt. Derimot burde det for legen være en smal sak og i det minste oppgi dosering av jern. Det må jo være en viss dosering jeg burde følge når det er SÅ ille. Anonymkode: 4595f...d79 Hva er verdiene dine? Og HB? Anonymkode: c5d53...78a
Regnbuefisk Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har spurt og spurt om det å få det intravenøst. Svaret lyder allikevel alltid likt: vi prøver tabletter først. Vet du - jeg er så sliten og lei av denne evige kampen. Man gir nesten helt opp. Anonymkode: 4595f...d79 Typisk svar til alle gravidrelaterte plager virker det som. "Vent og se om det går over" eventuelt "det er ikke lett å være gravid vet du". Fælt! Kanskje verdt å prøve en privat klinikk og se om de er litt mer serviceinnstilte.. Lykke til uansett! Det er forferdelig å ikke bli tatt på alvor når man er skikkelig dårlig . 1
AprilLudgate Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Men 50 mg er ingenting, ikke rart du står på stedet hvil. Kjøp Niferex. Jeg brukte ca et halvt år med daglig inntak på å få opp verdiene til midt på normalen. Det tar tid å bygge lageret. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Ser nå at Fürst har lagt inn dette som kommentar på prøvesvarene: Anemiutredning B12 ligger i et meget lavt grenseområde. Vurder prøvesvarene sammen med kliniske opplysninger, folat, MMA og Hcy. Ved høy MMA kan reell B12-mangel foreligge og behandlingsforsøk vurderes. Ellers gjerne oppfølging etter noen uker. Jeg har slitt med B12 mangel i maaaange år og måtte ha injeksjoner hver 3 uke. Ingen fant ut hvorfor, bare ga meg injeksjoner. Ferritin er på 11,1 Hb på 10,7 Det er nå ved 6 mnd graviditet hvor jeg har tatt folat, B12 tilskudd på resept og jerntilskudd hver dag. Tar også c vitaminer og omega-3 + multivitaminer. D-vitaminer. Jeg vet virkelig ikke hva mer jeg kan gjøre! Anonymkode: 4595f...d79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har spurt og spurt om det å få det intravenøst. Svaret lyder allikevel alltid likt: vi prøver tabletter først. Vet du - jeg er så sliten og lei av denne evige kampen. Man gir nesten helt opp. Anonymkode: 4595f...d79 Men herlighet..... du har jernmangel. Ikke kreft eller diabetes. Ta en Niferex - doseringen står på pakka 🤷♀️ Send en enkel melding til legen om anbefalt dosering. Blir du for dårlig av tabletter kutter du de og ber om vurdering til intravenøst. Du overdriver dette noe så voldsomt ekstremt. Anonymkode: bbcde...fd4 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men herlighet..... du har jernmangel. Ikke kreft eller diabetes. Ta en Niferex - doseringen står på pakka 🤷♀️ Send en enkel melding til legen om anbefalt dosering. Blir du for dårlig av tabletter kutter du de og ber om vurdering til intravenøst. Du overdriver dette noe så voldsomt ekstremt. Anonymkode: bbcde...fd4 Det er mer til dette enn bare jernmangel. Er nok derfor du opplever dette som en overreaksjon. Jeg kan ikke leve normalt grunnet mageproblemer, har hatt perioder hvor jeg ikke klarer å stå. Så det er nok sammensetningen som gjør meg så utrolig frustrert her. Forståelig at det ikke er noe du kan gjette deg til. Har spurt om intravenøst flere ganger. Anonymkode: 4595f...d79 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser nå at Fürst har lagt inn dette som kommentar på prøvesvarene: Anemiutredning B12 ligger i et meget lavt grenseområde. Vurder prøvesvarene sammen med kliniske opplysninger, folat, MMA og Hcy. Ved høy MMA kan reell B12-mangel foreligge og behandlingsforsøk vurderes. Ellers gjerne oppfølging etter noen uker. Jeg har slitt med B12 mangel i maaaange år og måtte ha injeksjoner hver 3 uke. Ingen fant ut hvorfor, bare ga meg injeksjoner. Ferritin er på 11,1 Hb på 10,7 Det er nå ved 6 mnd graviditet hvor jeg har tatt folat, B12 tilskudd på resept og jerntilskudd hver dag. Tar også c vitaminer og omega-3 + multivitaminer. D-vitaminer. Jeg vet virkelig ikke hva mer jeg kan gjøre! Anonymkode: 4595f...d79 Du ligger akkurat på grensen til anemi. Så forstår at han ikke vifter med noe flagg akkurat. Ring legekontoret og be om oppfølging. 50 mg er ikke så mye. ta forøvrig ikke omega-3 og jern samtidig - de blokkerer hverandre Anonymkode: 3ff79...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvilken oppfølging fra fastlege bør man kunne forvente seg i en graviditet? Jeg er gravid. Går til lege og ikke jordmor i svangerskapet. Jeg har en vond erfaring med å slite enormt med ekstremt lavt jern under graviditet, samt blodprosent. B12 er også alt for lavt, men det sliter jeg med ellers også. Jeg er nå 6 mnd gravid og kan ikke stå å lage meg mat, pusse tenner osv, da jeg er så lav på jern og blodprosent. Jeg sliter med å puste innover og er virkelig nede for telling. Jeg føler meg som en døende kropp. Gikk til lege og beskrev at jeg nå sliter enormt. Blodprøver ble tatt for 2,5 siden. Jeg kan selv sjekke resultatet underveis via fürst sine sider på nett. Det var nå lavere enn noen gang og det er vel ingen tvil om at kroppen min ikke tar til seg disse pillene med tilskudd. Allikevel hørte jeg ikke noe fra lege før i dag og der stod det: Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt. Det var det! Burde ikke en lege anbefale meg en viss dosering? Foreslå oppfølging videre? Altså dette var et utrolig stort problem for meg i sist graviditet og jeg var ikke menneskelig. Jeg blir faktisk så dårlig at jeg ikke fungerer. Sliter med å ta meg av de andre barna. Det er ubeskrivelig tungt å gå fra ene enden av rommet til andre. Skjønner at dette er ekstremt, men det er faktisk så ille. Bare synes det er skuffende. «Ta gjerne litt ekstra jerntilskudd, du ligger veldig lavt.» Ok - hva vil det si???? Hvor mye skal jeg ta? Jeg tar allerede 50mg per dag, allikevel går det rett til helvette! Oppgitt Anonymkode: 4595f...d79 Sånn var min lege også. Jeg hadde det dog ikke like ille som deg... «Medisinerte» meg selv, tok dobbeldose jern annenhver dag i tre mndr. Nivåene ble bedre. Men det er selvfølgelig ikke riktig! Anonymkode: 307e1...ca5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå