Gå til innhold

Hvorfor beskyttes den utro parten i et forhold så ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan forstå at man velger å ikke si det til barna mens de er små, for å beskytte dem.

Derimot svigerforeldre, venner, kollegaer osv.

Min ektemann var utro, barn i bildet osv, mens foreldrene hans vet det den dag i dag ikke. 

Følte ikke det var min sak å fortelle det, men samtidig så er det jo veldig feil at slike mennesker ikke avsløres.

Anonymkode: f5447...ead

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det handler om at utroskap ikke blir gjort for å skade noen med vilje mens det å spre det er mer en hevn? Sikkert mange som tenker de kanskje ikke trenger å gjøre vondt verre

Anonymkode: 224d4...169

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det handler om at utroskap ikke blir gjort for å skade noen med vilje mens det å spre det er mer en hevn? Sikkert mange som tenker de kanskje ikke trenger å gjøre vondt verre

Anonymkode: 224d4...169

Utroskap er jo i grunn å skade noen direkte. Og alle som gjør det er klar over det. Så der finnes det ingen sympati fra min side.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan forstå at man velger å ikke si det til barna mens de er små, for å beskytte dem.

Min ektemann var utro, barn i bildet osv, mens foreldrene hans vet det den dag i dag ikke. 

Følte ikke det var min sak å fortelle det, men samtidig så er det jo veldig feil at slike mennesker ikke avsløres.

At folk kvier seg for å påtale uetisk atferd, har nok sammenheng med tidsånden, og «privatiseringen» av moralske spørsmål. Man skal ikke legge seg opp i noe man ikke har noe med. Tar man standpunkt i en etisk diskusjon, kalles det gjerne «dømming» eller «moralisering». Dette fører selvsagt til at mange blir feige og opportunistiske, og ikke ønsker å risikere noe ved å bry seg om urett sålenge den begås mot andre enn en selv. Dette er etter min mening et sivilisatorisk tilbakeskritt, og løser opp limet i samfunnet. Etikk og urett er ingen privatsak, men et felles anliggende.

Anonymkode: 195f9...f41

• Liker 4
Skrevet

Er jo ingen som vil innrømme at dei var utro og grunnen til samlivsbrot. Og dei bedratte vil ikkje sei det fordi det er ein kjip ting å snakke om og nokre (heilt utan grunn) kan sjå på det som pinleg å bli bedratt.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Utroskap er jo i grunn å skade noen direkte.

Nei. Ingen blir skadet av det.

Anonymkode: e527b...a5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Psykisk skade og traume er også en ting jo!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi gapestokk er avviklet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

:sFun_sleeping::sFun_sleeping:

Anonymkode: 2efa9...b4a

• Liker 4
Skrevet

Ser ingen grunn til at slik informasjon skal spres, utover hevn. 

Og særlig ikke til foreldrene. Om jeg skulle havne i situasjonen ville jeg ikke sett noen grunn til at mine svigerforeldre skulle blitt skuffet og såret på toppen av elendigheten.

Unntaket er jo om man blir gitt skylden for bruddet - da ville jeg smelt. Men utover det mener jeg årsaken til brudd er mellom paret det gjelder, ingen andre. 

Anonymkode: 352cc...e80

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt det til svigers. Hadde sagt det til venner selvfølgelig - de vet alt, og jeg ville ha trengt støtte.

Anonymkode: 2efa9...b4a

• Liker 1
Skrevet

Bar veldig lenge på denne «hemmeligheten» alene selv, men til slutt ble byrden for tung å bære. Familien hans vet ingenting, men mamma, bestevenninna og søsteren min vet. Det har selvfølgelig fristet å si noe til svigerfamilien, men samtidig føler jeg det blir veldig smålig - og det var ille nok fra før av, jeg ønsket ikke å gjøre ting verre for oss. Han visste heller ikke at jeg visste i lang tid. På den måten fikk jeg prosessert og fordøyd ting i ro og mak før jeg tok det opp. 

Anonymkode: c56ba...79e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...