Gå til innhold

Hvordan få gjennomkokte mandelpoteter uten at de sprekker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke til mandelpoteter. Jeg synes ikke de blir nok kokte før de plutselig sprekker, så det blir alltid enten eller. Noen råd? Hva gjør dere?

Anonymkode: 97515...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal trekke, ikke koke.

Anonymkode: 26a2c...310

• Liker 6
Skrevet

Jeg damper dem alltid på rist 😊

Eneste poteten jeg bruker

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De skal trekke, ikke koke.

Anonymkode: 26a2c...310

Hvor lenge trekker du ca? Mange skriver at man først skal koke og så trekke med platen av, men jeg får de ikke til uansett 

Skrevet

Jeg koker de opp, skrur av plata og lar dem stå og godgjøre seg på ettervarmen. Tar det for lang tid før de er ferdige kan jeg gi dem et nytt oppkok etter ca 15 minutter 

Skrevet (endret)

Damprist i bunnen av kjelen, lav temperatur (ca litt under halvparten av det plata kan gi) en halv teskje salt i kokevannet.
Jeg heller på vann så det ligger akkurat over dampristen, hvis jeg skal koke mye poteter, legger jeg en damprist til så det blir plass til mer vann.

Lar det stå i femten-tjue minutter, senker temperaturen ned til mellom 1/5 og 1/4 av det plata kan gi omtrent halvveis.

Endret av Minya
Skrevet
MarianneE skrev (19 minutter siden):

Jeg koker de opp, skrur av plata og lar dem stå og godgjøre seg på ettervarmen. Tar det for lang tid før de er ferdige kan jeg gi dem et nytt oppkok etter ca 15 minutter 

Får du dem skikkelig kokte uten å ha på platen annet enn for å koke opp? Hvor lang tid tar det ca?

Skrevet

Jeg skrubber dem, har dem i kjele med godt saltet vann, koker opp og skrur ned på laveste eller nest laveste trinn så det bare så vidt kommer noen bobler. Deretter tar det ca 20 minutter, litt pluss/minus ettersom hvor store de er. Det er veldig sjelden de koker i stykker. 

Anonymkode: 68d9e...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får du dem skikkelig kokte uten å ha på platen annet enn for å koke opp? Hvor lang tid tar det ca?

Hvorfor ignorerer du alle som tipser om damprist, men i stedet stiller tilleggsspørsmål til dem som koker i vann, som er det du ikke får til??

Det har dessuten vært en annen identisk tråd her for litt siden, der mange gir samme tips om damping. Det er det eneste som funker fjell.

:rope: DAMPRIST!

:takke:

Anonymkode: 45de8...452

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor ignorerer du alle som tipser om damprist, men i stedet stiller tilleggsspørsmål til dem som koker i vann, som er det du ikke får til??

Det har dessuten vært en annen identisk tråd her for litt siden, der mange gir samme tips om damping. Det er det eneste som funker fjell.

:rope: DAMPRIST!

:takke:

Anonymkode: 45de8...452

Enig. Jeg skjønte heller ikke hva jeg gjorde feil med potetene, før jeg så noen bruke en slik damprist. Da forstod jeg med en gang hva jeg har gjort feil hele veien. Ja, du kan fint koke mandelpoteter i vann uten at de går i stykker, men en damprist er en sikker sak. Etter 15-20 minutter er de klare. 

En damprist eksisterte ikke i mitt hjem da jeg vokste opp. :laugh:

Anonymkode: 20315...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...