Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6 mnd som er godt over snittet tung, og HS har uttrykt litt bekymring for dette. Hun har ikke snakket om «slanking» av babyen selvsagt, men vekten er et tema. Han får mme og har fått grøt siden 4 mnd. Spiser omkring 600ml mme i døgnet, grøt x2 (blandet med mme) og fruktmos hver dag. Han nekter å spise grønnsaksmos foreløpig, så jeg har ikke pushet det. Hvilke endringer kan jeg gjøre i kosten for at vekten ikke skal øke for mye? Er det mme som gjerne er kalori-tett? Kan det hjelpe å gi grøt laget med vann istedet, slik at mengden mme blir mindre? Eller er grøten verre enn melken sånn sett? 

Anonymkode: a6e7c...405

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette forhører du deg med på helsestasjonen tenker jeg 😊 Skummelt å begynne å «slanke» en 6 mnd baby. Eller ja.. men hør på helsestasjonen hva som er lurt 😊 

Anonymkode: 01dba...81e

• Liker 2
Skrevet

Enig. Prat med HS.

Anonymkode: 2bc9d...921

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor lager du grøt på mme? Det bør du virkelig kutte ut. 

Anonymkode: 27dcd...cc0

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo begynne å blande grøten ut med vann dersom det et snakk om grøtpulver. Det er allerede melkepulver i den grøten 😅

Du kan jo blande fruktose med grønnsaker? Mango med gulrot og søtpotet er godt. Samme med banan og avocado 😊 

• Liker 2
Skrevet
Skogkløver skrev (3 minutter siden):

Du kan jo begynne å blande grøten ut med vann dersom det et snakk om grøtpulver. Det er allerede melkepulver i den grøten 😅

Du kan jo blande fruktose med grønnsaker? Mango med gulrot og søtpotet er godt. Samme med banan og avocado 😊 

Den grøten vi bruker skal ikke blandes med vann :) han har allergi, og får derfor melkefri grøt fra Holle. Men tenkte å begynne med en annen melkefri grøt som kan blandes med vann istedet :) 

Takk for grønnsakstips, det skal jeg prøve :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den grøten vi har brukt skal blandes med mme, ikke vann. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor? 😊 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? 😊 

Babyen er jo overvektig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Babyen er jo overvektig. 

Ja, te nye det var en annen grunn at mme ikke skulle blandes med grøt eller noe. Ser at TS har forklart hvorfor hun bruker mme etterpå da. 
Syns også det er en uting å kalle babyer for overvektige. Og at helsestasjonen TS bruker,  i så fall burde gi råd og tips om hvor mye mat babyen skal ha. 

• Liker 2
Skrevet

Er dette noe å stresse med akkurat nå da?🤔 Babyen begynner jo snart å bli mer aktiv, da kan det vel fort stabilisere seg. Min er også 6mnd og er snart i stand til å åle seg fremover. De blir jo mer og mer aktive.

Anonymkode: b3a60...8b7

• Liker 1
Skrevet

Merka eg er nysgjerrig på vekta 🙈
Min er straks 6 mnd og 11 kg. Kun morsmelk, og kun melk ifm mat(brukar ikkje meg som smokk og ikkje kos/innsovning). Eg merka at HS syns han veg mykje, men likevel så er ho veldig på at snart er han meir aktiv og då vil det regulere seg sjølv.. Synd å måtte slanke ein baby :( 

• Liker 2
Skrevet
RockyRose skrev (21 minutter siden):

Min er straks 6 mnd og 11 kg. Kun morsmelk, og kun melk ifm mat(brukar ikkje meg som smokk og ikkje kos/innsovning). Eg merka at HS syns han veg mykje, men likevel så er ho veldig på at snart er han meir aktiv og då vil det regulere seg sjølv.. Synd å måtte slanke ein baby :( 

Barn tjukke på morsmelk er noe annet enn MME-barn når det gjelder vekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veit det er ein forskjell på morsmelk og mme. Men babyen vil likevel snart bli meir aktiv og vekta vil regulerast etter det, så kjedeleg å tenkje på "slanking" no då 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det å kalle en baby tjukk er helt hull i hodet.

Anonymkode: 3bb12...e25

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke begynt med noen slanke diett på en baby, enkelte babyer er bare store og runde. 

Jeg har tre barn og samtlige av de har vært som små budda babyer. Ene var så rundt at vi ikke fant støvler som var brede nok for leggene da han begynte i barnehagen ved 1 års alder. Alle har vært langt over snittet og ligget på øvre vekstkurve. 

Ingen av de ha blitt tykke som store. De er tynne streker alle tre. Bollekinna og valkene forsvinner når de begynner å springe og herje rundt. 

Anonymkode: 0a6d2...a25

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det å kalle en baby tjukk er helt hull i hodet.

Anonymkode: 3bb12...e25

Helt enig! Så bra med en baby med matlyst. 

• Liker 2
Skrevet
RockyRose skrev (37 minutter siden):

Min er mindre enn din.. kanskje vi har en av de helsesykepleierene som er ekstremt opptatt av vekt :( Babyen din er helt perfekt han også, så ikke tenk på det :) 

• Liker 4
Skrevet

Min baby var skikkelig god og tjukk når han var 6 mnd. Hadde gått opp 2 kg på 1mnd 😅. Men glad jeg hadde en HS så sa at så lenge han får sunn og variert mat så jevner det seg ut. Nå 4 mnd senere er han en kjempe aktiv 10 mnd gammel baby. Som på 10mnd kontroll var "normalvektig" igjen.

Anonymkode: 2cf68...6e0

• Liker 2
Skrevet

Snakn med helsesøster før du begynner å "slanke" babyen din. 

Når det gjelder annen mat, vil jeg anbefale deg å prøve babystyrt mattilvenning, som i praksis vil si at babyen utforsker og spiser maten selv i stedet for at du mater. Du kan f.eks. dampe staver av gulrøtter til de er helt myke (slik at du enkelt kan knuse dem mellom fingrene dine), skjære staver av avokado, brødbiter med leverpostei, banan, bananlapper (vær litt forsiktig med å gi mye banan om babyen sliter med hard avføring), ovnsbakte søtpoteter m.m. Det er masse tips hvia du søker på nett. Mange babyer synes det er spennende å utforske og spise selv, pg kanskje spise det samme som deg, og du får bittelitt ro slik at du også rekker å spise selv. Ja, det blir klin i starten (legg et stort håndkle under/rundt stolen), men etter hvert havner mer og mer mat i munnen. Vi brukte en kombinasjon av mye babystyrt mattilvenning og litt mating med andremann, og jeg skulle ønske vi også hadde gjort det med førstemann.

Anonymkode: aca53...a80

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...