Gå til innhold

Er det ok å bryte et vennskap pga dårlig dyrehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjent og vært venn med ei venninne i 15 år. Jeg fant ut for en uke siden at hun hadde under corona-karantene skaffet seg en hunnkatt, men har ikke sterilisert eller gitt p-piller,  og katten ble gravid. Fikk 5 kattunger som min venninne har latt katten ha i en boks ute, så de nå 14 uker gamle ungene er ville, og mammapus er full av orm og flått. Jeg snakket hardt til min venninne og sa at hun må sterilisere hun katten og ta henne til veterinær, og ta vare på kattungene. Men hun sier at hun ikke har penger til dette. Hun er uføretrygdet. Men hun har råd til å kjøpe seg dyre klær, og ting hun ikke trenger. Kjenner at jeg er så sint og skuffet over henne, vi har hatt dyrevelferd som en felles intr, eller iallefall trodde jeg vi hadde det. Jeg har ikke orket å ha kontakt med henne på noen dager, og hun sender masse meldinger om at jeg er urimelig som kan ta sånn på vei pga en katt...

Så.. er jeg urimelig?🤷‍♀️

Anonymkode: b0b7a...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrebeskyttelsen og si at du har funnet ville kattunger. Ta med kattungene til dyrebeskyttelsen. Si til venninna at du melder henne til mattilsynet om hun ikke tar med katt til veterinær, eller overgir kattemor til dyrebeskyttelsen

Anonymkode: e0595...0d1

• Liker 22
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Nei, det er ikke urimelig å kreve at hun steller skikkelig med dyrene hun har anskaffet seg. 

Eventuelt tilby henne å hjelpe med å omplassere de stakkars kattene, dette kan jo ikke fortsette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har kjent og vært venn med ei venninne i 15 år. Jeg fant ut for en uke siden at hun hadde under corona-karantene skaffet seg en hunnkatt, men har ikke sterilisert eller gitt p-piller,  og katten ble gravid. Fikk 5 kattunger som min venninne har latt katten ha i en boks ute, så de nå 14 uker gamle ungene er ville, og mammapus er full av orm og flått. Jeg snakket hardt til min venninne og sa at hun må sterilisere hun katten og ta henne til veterinær, og ta vare på kattungene. Men hun sier at hun ikke har penger til dette. Hun er uføretrygdet. Men hun har råd til å kjøpe seg dyre klær, og ting hun ikke trenger. Kjenner at jeg er så sint og skuffet over henne, vi har hatt dyrevelferd som en felles intr, eller iallefall trodde jeg vi hadde det. Jeg har ikke orket å ha kontakt med henne på noen dager, og hun sender masse meldinger om at jeg er urimelig som kan ta sånn på vei pga en katt...

Trolletråd, hvorfor er det relevant at hun er ufør? Dette er bare nok et påskudd for å sverte uføre. 

Kjenner flere som er uføre, alle tar svært godt vare på dyrene sine, gir dem kvalitetsmat, dyrlegebehandlinger ved behov og blir det for lite penger spiser de heller havregrøt selv et par måneder.

Hvis dette mot formodning skulle være sant, så avslutter du selvsagt vennskapet med en som vanskjøtter dyr, på lik linje med at man avslutter vennskap med en som misbruker barn eller er voldelig mot partneren sin. Og du ringer mattilsynet så kattene får hjelp.

Anonymkode: 129d6...04f

• Liker 5
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig! Det er det hun som er, og skjønner det ikke selv. Hvis ikke hun tar i mot hjelp i forhold til omplassering av kattene, ville jeg kuttet henne ut tvert hvertfall.  

Anonymkode: aee34...35e

• Liker 3
Skrevet

Og dette har du bare passiv vært vitne til? Hadde kuttet ut en som deg også. Ta for pokker noen ansvarsfulle grep her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei jeg synes ikke du er urimelig. Dette vitner om motstridende verdier og ulike holdninger. Og det er vanskelig å bygge et godt vennskap på.

Anonymkode: c5b64...d00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trolletråd, hvorfor er det relevant at hun er ufør? Dette er bare nok et påskudd for å sverte uføre. 

Kjenner flere som er uføre, alle tar svært godt vare på dyrene sine, gir dem kvalitetsmat, dyrlegebehandlinger ved behov og blir det for lite penger spiser de heller havregrøt selv et par måneder.

Hvis dette mot formodning skulle være sant, så avslutter du selvsagt vennskapet med en som vanskjøtter dyr, på lik linje med at man avslutter vennskap med en som misbruker barn eller er voldelig mot partneren sin. Og du ringer mattilsynet så kattene får hjelp.

Men det er jo relevant dersom venninnen til ts bruker sin uføre som argument at hun ikke har råd til å ta vare på katten sin, når hun likevel kjøper nye, dyre ting. Veldig merkelig at du tror ts troller. Ingenting i mot uføre, men synes du tar dette litt for personlig. 

Anonymkode: a7c0a...f44

• Liker 5
Skrevet

Men det er jo relevant dersom venninnen til ts bruker sin uføre som argument at hun ikke har råd til å ta vare på katten sin, når hun likevel kjøper nye, dyre ting. Veldig merkelig at du tror ts troller. Ingenting i mot uføre, men synes du tar dette litt for personlig. 

Skrevet

Ring Dyrebeskyttelsen eller Mattilsynet og spør om å få låne feller til å forsøke og fange inn de halvville/helville kattungene. Eller kommer de til folk hvis du lokker på dem med mat? Jeg vet ikke helt hvor aldersgrensen går for å kunne klare og temme en vill katt som er født uten menneskekontakt, men jeg tror disse kattungene begynner å nærme seg grensen om de ikke allerede har passert den.

Du bør ringe så snart som mulig. Din venninne bør overtales til å omplassere katten sin (den voksne) for hun kan rett og slett ikke bare la den gå rundt og få kull etter kull hvert år. Det vil den få, om den ikke steriliseres!

Anonymkode: 73bf7...eaa

Skrevet

Slutt å vær så krenka bare fordi du er ufør.

Argumentet hennes er at hun er ufør og dermed har dårlig råd, men at hun velger å bruke pengene på andre ting enn katta og kattungene. Skjønte du ikke det?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke mer relevant enn om ts skrev «Men hun sier at hun ikke har penger til dette. Hun er sykepleier. Men hun har råd til å kjøpe seg dyre klær,  ting hun ikke trenger.»

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Slutt å vær så krenka bare fordi du er ufør.

Argumentet hennes er at hun er ufør og dermed har dårlig råd, men at hun velger å bruke pengene på andre ting enn katta og kattungene. Skjønte du ikke det?

det er irrelevant hvorfor hun har dårlig råd. Som hun i følge ts tydeligvis ikke har, siden hun har råd til alle andre slags dyre ting.

Skrevet

Ring dyrebeskyttelsen å forhør deg med hva du kan gjøre. Stor sjanse for at de ber deg fange inn kattungene og levere de inn. Meld veninna di til mattilsynet. Har ikke råd til å ha katt? Hu burde visst på forhånd hva det innebærer. Å sterilisere og gi ormkur til katten er viktig, og vet hu ikke dette så burde hu ikke hatt katt i utgangspunktet.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes du bør hjelpe vennina de, bedre de eller å ikke hjelpe henne.

Enten bør de samle kattene å gi de behandling, eller så avlive de.

Er det riktig at du tar på deg skyggelapper og vender ryggen til henne?  Du er på mange måter med på å synes at dårlig dyrehold er greit da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 15.26):

Ring dyrebeskyttelsen og si at du har funnet ville kattunger. Ta med kattungene til dyrebeskyttelsen. Si til venninna at du melder henne til mattilsynet om hun ikke tar med katt til veterinær, eller overgir kattemor til dyrebeskyttelsen

Anonymkode: e0595...0d1

Støtter denne!

Dårlig behandling av dyr er en absolutt dealbreaker for meg i alle relasjoner. Det er naturligvis helt ok at folk ikke liker dyr. Men å behandle de dårlig er derimot helt uaktuelt.

At hun ikke steriliserte hadde irritert meg, og jeg hadde sagt min mening om det. Men det avgjørende hadde vært da hun valgte å ikke ta ansvar for konsekvensene av valget. Velger du å ikke sterilisere? Vel, da skal du faktisk ta deg av et evt kull (som fort kan bli dyrere enn å sterilisere)

Anonymkode: 5bd86...16d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det er ikke mer relevant enn om ts skrev «Men hun sier at hun ikke har penger til dette. Hun er sykepleier. Men hun har råd til å kjøpe seg dyre klær,  ting hun ikke trenger.»

det er irrelevant hvorfor hun har dårlig råd. Som hun i følge ts tydeligvis ikke har, siden hun har råd til alle andre slags dyre ting.

Også om hun skrev det? 🙈 Jeg føler du tar dette litt for personlig, og henger deg opp i ting som er utenfor hovedtemaet. Det viktigste er tross alt kattens velbefinnende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...