AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Hei, så jeg har akkurat solgt aksjer i Nordnet sitt Norden fond og regner med å få denne ordren igjennom straks. La oss si jeg har en gevinst på 100.000 kr, og slik jeg forstår det skattlegges dette med 22% ganget med et-eller-annet som gjør at jeg i praksis betaler 32%. Så av de 100.000 kr går da 32.000 til kemneren? Dette skjer automatisk, jeg må ikke varsle Skatteetaten selv? Et annet spørsmål er dette med langsiktighet og skjerming. Det har jeg ikke forstått i det hele tatt. Men jeg solgte altså mine beholdninger fra AF-kontoen min, og lot pengene på ASK stå igjen i markedet. Dette fordi ASKen bare skal stå, jeg trenger ikke disse pengene egentlig. Samtidig er jeg ordentlig rådvill, for nå har det kun gått oppover og det bør komme en korrektur; valget, jul, mer smitte, permisjonsordninger som utløper i både USA (mandag) og Norge (01.10.). Hadde jeg fulgt magefølelsen, hadde jeg nå solgt alt og bare kæsjet inn - fordi alt er jo på topp, all-time-high. Samme med krypto egentlig, det er også på en ny topp for ETH i alle fall. Gah. Penger er egentlig så alvorlig, men de siste 18 månedene har jeg doblet alt jeg eier uten å skjønne noe særlig, fomlet i blinde og det har gått bra lel. Føles som en feil i Matrixen, egentlig. Anonymkode: ddbc2...0da
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Det går ikke automatisk, du må føre dette opp på skattemeldingen og ha pengene på konto for å betale en eventuell baksmell. Anonymkode: 4ba74...616
Håkon 1970 Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Dersom dette er fond du har på ASK, vil du ikke bli beskattet ved salget i det hele tatt, dersom du har latt pengene bli stående på ASK-kontoen. Først når du tar ut mer fra ASK en du har satt inn (altså tar ut gevinsten) vil du bli skattlagt (31,68%). 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det går ikke automatisk, du må føre dette opp på skattemeldingen og ha pengene på konto for å betale en eventuell baksmell. Anonymkode: 4ba74...616 Seriøst, jeg trodde mekleren (Nordnet) melder dette inn? Håkon 1970 skrev (5 timer siden): Dersom dette er fond du har på ASK, vil du ikke bli beskattet ved salget i det hele tatt, dersom du har latt pengene bli stående på ASK-kontoen. Først når du tar ut mer fra ASK en du har satt inn (altså tar ut gevinsten) vil du bli skattlagt (31,68%). Det er fond, men jeg solgte fra AF, ikke ASK. ASKen ligger der, og skal vel foreløpig ikke beskattes, kun ved realisert gevinst, som du sier. Anonymkode: ddbc2...0da
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Seriøst, jeg trodde mekleren (Nordnet) melder dette inn? Det er fond, men jeg solgte fra AF, ikke ASK. ASKen ligger der, og skal vel foreløpig ikke beskattes, kun ved realisert gevinst, som du sier. Anonymkode: ddbc2...0da Det meldes inn men du er selv ansvarlig for å justere skattekortet ditt eller betale baksmellen. Anonymkode: 4ba74...616
The_Stig Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Salg av fond i norske meglerhus meldes inn til skattetaten, og vil i 99% av tilfellene derfor fremkomme automatisk i skattemeldingen. Du skal som med alt annet i skattemeldingen dobbelsjekke at det som er oppført stemmer. I og med du solgte dette på AF-konto må du betale skatten i skatteoppgjøret for 2021. Som du sikkert har skjønt så bør fond kjøpes i ASK hvis det er mulig, eventuelt Zero-konto. Et salg i AF gjør at du taper all fremtidig avkastning på de ca 32000 du må betale ekstra i ditt skatteoppgjør for 2021. Om du hadde kjøpt og solgt fondet i ASK ville du ikke måtte betale 32000 mer i skatt for 2021, men kunne reinvestert disse ved nye aksje/Fondskjøp. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 @The_Stig, takk for å si det klart og tydelig! Skal huske på det. Anonymkode: ddbc2...0da
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Alltid lurt å notere slike ting ned. Noter pris kjøpt for, solgt for og gjerne inkluder dollarkursen om det er aktuelt. Anonymkode: 9c0b5...68e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå