Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sprø pommes frites i airfryer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par år siden kjøpte jeg en Philips airfryer som har fungert fint til å varme mer eller mindre ferdig mat i, men nå har jeg begynt å rampe opp og vil lage pommes frites fra grunnen av. 

De blir for så vidt gode, men jeg får dem ikke sprø. Hva gjør jeg galt? Jeg følger oppskriften til punkt og prikke og lar de oppkuttede potetene ligge i kaldt vann en halvtimes tid før jeg friterer dem med den foreskrevne spiseskjeen olje. Siste gang så tilsatte jeg oljen mens potetene lå i en bolle så jeg fikk fordelt oljen godt, Jeg vender dem underveis (rister på kurven) og når de kommer ut ser de helt fine ut, men de er altså ikke sprø. 

Hva er det jeg gjør eller ikke gjør som blir feil her? 

Skrevet

Kan det være at du har for mye i slik at varmen ikke kommer godt nok til?

Anonymkode: e713f...7ba

• Liker 1
Skrevet

Du må få ut stivelse. Bytt gjerne det kalde vannet i 2-3 omganger. Klappes tørre. Bittelitt olje, og krydder. 

Og bruk melne poteter, ikke kokefaste. 

Anonymkode: 9c03c...7eb

Skrevet

Ja, det krever mye bløtlegging, tørking og alt det der. Forsøk en annen oppskrift. 

Anonymkode: ed37f...5b9

Skrevet

Jeg har bare erfaring med "vanlig" fritering, men ett av triksene der er å først vanne ut stivelsen, deretter lettkoke, avkjøle helt, fritere lett, avkjøle helt og til sist fritere ferdig. Jeg regner med noe av det samme må til i airfryer for å få skikkelig sprø pommes frites. 

Anonymkode: ad312...b1e

Skrevet
Cata skrev (3 timer siden):

For et par år siden kjøpte jeg en Philips airfryer som har fungert fint til å varme mer eller mindre ferdig mat i, men nå har jeg begynt å rampe opp og vil lage pommes frites fra grunnen av. 

De blir for så vidt gode, men jeg får dem ikke sprø. Hva gjør jeg galt? Jeg følger oppskriften til punkt og prikke og lar de oppkuttede potetene ligge i kaldt vann en halvtimes tid før jeg friterer dem med den foreskrevne spiseskjeen olje. Siste gang så tilsatte jeg oljen mens potetene lå i en bolle så jeg fikk fordelt oljen godt, Jeg vender dem underveis (rister på kurven) og når de kommer ut ser de helt fine ut, men de er altså ikke sprø. 

Hva er det jeg gjør eller ikke gjør som blir feil her? 

Har du mye salt i det kalde vannet? De kan godt ligge lenger enn en halvtime.  

Skrevet
tirben skrev (37 minutter siden):

Har du mye salt i det kalde vannet? De kan godt ligge lenger enn en halvtime.  

Skal jeg ha salt i vannet? Det sto det ingenting om. Har prøvd å ha dem liggende lenger enn en halvtime og det virket ikke, men salt i vannet har jeg ikke prøvd. Takk for tips. 

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (Akkurat nå):

Skal jeg ha salt i vannet? Det sto det ingenting om. Har prøvd å ha dem liggende lenger enn en halvtime og det virket ikke, men salt i vannet har jeg ikke prøvd. Takk for tips. 

Nei. Ikke salt, da trekker du ut fukt og smak, ikke stivelse. Men flere skyllinger. Du lar nå potetene ligge i stivelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Ikke salt, da trekker du ut fukt og smak, ikke stivelse. Men flere skyllinger. Du lar nå potetene ligge i stivelsen. 

Puh... Reddet fra enda en feil :ler: . Da blir det bytte av skyllevann i neste forsøk. Er det stivelsen som gjør at de blir slaskete? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, jeg bruker salt i skyllevannet, og får alltid sprø pommes frites. 

Skrevet

*ser forvirret fra den ene til den andre *

Jeg får prøve både med og uten da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...